ریسک‌هایی که بدون پوشش ماند

۲۰م آذر ،

بینا- در حالی که ماه‌ها از تصویب و ابلاغ بیمه نوسان نرخ ارز می‌گذرد ظاهراً نوسانات دور از انتظار قیمت ارز و بعضی مشکلات سبب کند شدن شدید روند صدور این بیمه‌نامه و عدم اقبال تجّار به خرید آن شده است.
موضوع نوسانات قیمت ارز در کشور خصوصاً از سال قبل تا کنون به سبب تاثیر آن بر تجارت خارجی حساسیت‌برانگیز شده و افت و خیز شدید قیمت ارز خصوصاً دلار این موضوع را به یکی از مهمترین خبرها اقتصادی ایران مبدل کرده است.
متأسفانه با خارج شدن قیمت ارز از حالت تعادل در سال قبل این مسئله مورد سوءاستفاده شدید واسطه‌گران و بعضی عوامل قرار گرفت؛ ضمن اینکه با ادامه این وضعیت و نیز بعضی مسائل اقتصادی، این نوسانات قیمت ارز را افزایش داد.
براساس گزارش فارس، این افزایش ناگهانی سبب ایجاد شوک‌های شدید در قیمت کالاها و خدمات مختلف و مشکلات عدیده برای تولیدکنندگان و تجار کشور شد.
در این شرایط صنعت بیمه برای کاهش خطرپذیری فعالان اقتصادی وارد عمل شد و با تصویب آیین‌نامه‌ شماره ۷۰ در شورای عالی بیمه در روزهای پایانی فروردین ماه، شرایط عمومی بیمه‌نامه نوسانات نرخ ارز واحدهای تولیدی ـ صادراتی را برای اجرا به شرکت‌های بیمه ابلاغ کرد.
براساس این آیین‌نامه، ریسک افزایش نرخ ارزهای خارجی برای تولیدکنندگان و کاهش نرخ ارزهای خارجی برای صادرکنندگان تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرد.
طبق اعلام رئیس کل بیمه مرکزی شرکت‌های بیمه تا میزان ۲۵ درصد افزایش یا کاهش نرخ ارز را تحت پوشش قرار می دهند و ۳ درصد مابه‌التفاوت نرخ ارز به عنوان تعرفه این بیمه‌نامه تعیین شده است.
این در حالیست که ارائه این بیمه‌نامه قبل از ابلاغ این آیین‌نامه تاکنون تنها از سوی شرکت بیمه ایران و به طور محدود انجام شده است.
سیاوش سعیدیان معاون فنی بیمه ایران در این‌باره می‌گوید: در این مدت تعدادی بیمه‌نامه برای متقاضیان صادر شده و چند فقره خسارت نیز پرداخت شده است.
وی ادامه داد: البته هم‌اکنون ارائه این بیمه‌نامه به سبب وجود بعضی مشکلات متوقف شده و  در حال اصلاح آیین‌نامه نوسان نرخ ارز شورای عالی بیمه هستیم تا یک بیمه‌نامه مناسب به تجار ارائه کنیم.
پیش از این رئیس سازمان توسعه تجارت پس از جلسه کارگروه توسعه صادرات گفته بود : سه نوع ایده برای پوشش نوسانات نرخ ارز مطرح است که از سوی بانک مرکزی، بیمه ایران و بانک توسعه صادرات به کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی ارسال شده است که امیدواریم در جلسات آتی، به تصویب نهایی برسد.
همچنین مدیرعامل بیمه ایران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد بیمه نوسان نرخ ارز می‌گوید: بیمه ایران مبتکر بیمه نوسانات نرخ ارز در کشور بود و از یک سال و نیم قبل این بیمه‌نامه را به بازار عرضه و بابت آن خسارت نیز به بیمه‌گذاران پرداخت کرده‌ایم.
به گفته وی، بعد از این تجربه شرایط صدور این بیمه‌نامه در شورای عالی بیمه مصوب و برای اجرا به همه شرکت‌های بیمه ابلاغ شد. همچنین سهامیان از هرگونه تغییر یا اصلاح در این آیین‌نامه ابراز بی‌اطلاعی کرد.
به نظر می‌رسد اجرایی شدن این بیمه‌نامه نیازمند بررسی دقیق شرایط اقتصادی کشور و همچنین برقراری ثبات نسبی در بازار ارز است ضمن اینکه باید محاسبات فنی دقیق برای تعیین حق بیمه نوسان نرخ ارز صورت بگیرد تا اجرای این طرح مورد اقبال بیمه‌گران و متقاضیان قرار گیرد و مهم‌تر از آن سهمی هرچند اندک در آرامش‌بخشی به بازار ارز داشته باشد.

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.