ریفلاکس معده در ۷۰ درصد نوزادان طبیعی است

۳۱اردیبهشت،
ممتاز نیوز : فوق تخصص گوارش اطفال گفت: ریفلاکس معده در ۷۰ درصد شیرخواران طبیعی است. این نوزادان بعد از خوردن شیر استفراغ می‌کند و بعد از ۴ تا ۵ ماه خود به خود خوب می‌شوند.

غلامرضا خاتمی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: بیماری‌های شایع گوارشی در کودکان می‌تواند ریفلاکس، اسهال، یبوست، دل درد، سوء تغذیه و آلرژی غذایی باشد.

رئیس انجمن پزشکان کودکان ایران گفت: شایعترین بیماری گوارشی در حال حاضر ریفلاکس است چرا که در حال حاضر شیوع آن از بقیه بیشتر است.

فوق تخصص گوارش اطفال ادامه داد: ریفلاکس به دو سبب می‌تواند به وجود بیاید یکی به سبب فیزیولوژیکی و دیگری به سبب پاتولوژیک.

خاتمی ریفلاکس به صورت فیزیولوژیکی در ۷۰ درصد شیرخواران را به صورت طبیعی دانست و افزود: نوزادی که به دنیا می‌آید بعد از خوردن شیر استفراغ می‌کند و این استفراغ و خارج شدن شیر از دهان بر روی وزن او تأثیر ندارد چرا که می‌بینیم که وزن کودک نرمال است و این ریفلاکس بعد از  ۴ تا ۵ ماه خود به خود خوب می‌شود.

فوق تخصص گوارش اطفال تصریح کرد: در مقابل این ریفلاکس، ریفلاکس پاتولوژیک را داریم که یک بیماری است و به این سرعت خوب نمی‌شود و باید آن را درمان کرد.

خاتمی وجود مشکل در انتهای مری و در خود دستگاه گوارش را در ابتلا به ریفلاکس موثر دانست و گفت: ممکن است  کودک به پروتئین شیر گاو آلرژی داشته باشد و همین مسئله عامل ریفلاکس باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: کودکان چاق نیز به سبب پرخوری دچار ریفلاکس می‌شوند که برای اصلاح آن باید چاقی آنها را درمان کرد.

خاتمی احتمال ابتلا به ریفلاکس را در نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند و همچنین کودکانی که در معرض دود سیگار می باشند قوی‌تر دانست و گفت: ممکن است در معده کودک یک نوع میکروب به نام هلی‌کوباکتر وجود داشته باشد و کودک به سبب آن دل درد پیدا کند و استفراغ کند.

فوق تخصص گوارش اطفال ادامه داد: شایعترین نوع ریفلاکس به دلایل پاتولوژیکی است که عمدتاً مربوط به آلرژی غذایی و پروتئین شیر است.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.