ریگان یا کارتر، کدام یک می​توانستند بهتر با ایران مذاکره کنند؟

به گزارش خبرآنلاین، آمریکا که متهم به دخالت در امور داخلی ایران شده بود درگیر و دار انتخاب چهلمین رئیس​جمهور خود بود. در چنین شرایطی دیپلمات​های ما باید تصمیم می​گرفتند که با جیمی کارتر رئیس​جمهور وقت آمریکا مذاکره کنند یا منتظر بمانند و ببینند که رئیس جمهور بعدی آمریکا، او خواهد بود یا رونالد ریگان.

صباح زنگنه عضو کمیسیون دفاع مجلس اول در این باره به خبرآنلاین گفت: در مورد رابطه با آمریکا و مذاکره با آن هم بحث​های متفاوتی بود. به یاد دارم این نکته مطرح بود که چه زمانی موضوع مذاکره با آمریکا در مورد گروگان​ها و حل و فصل منافع مالی و خریدهای ایران از این کشور، در دستور کار قرار بگیرد. یکی از پیشنهادات این بود که بهتر است نتایج این گفت​وگوها بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نهایی شود.

به گفته وی، استدلال این گروه این بود که رئیس‌جمهور وقت آمریکا فرصت زیادی ندارد و هر قول و قراری انجام شود، معلوم نیست که رئیس​جمهور بعدی به آن پایبند باشد. عده دیگری هم معتقد بودند که الان وقت چنین قراردادی است و از آمریکا، امتیاز می‌توان گرفت.

زنگنه افزود: در مورد انتخاب زمان قرارداد با آمریکا، این موضوع مطرح بود که چون دموکرات‌ها رفتار مناسب‌تری در ایجاد فضای باز سیاسی در ایران در دولت شاه داشتند، پس در دولت کارتر می‌توانند همین روند را ادامه دهند و امتیاز‌های بیشتری به ما بدهند. همچنین گفته می‌شد دموکرات‌ها برای عبور از آن مرحله حاضر به پرداخت امتیازهای بیشتری بودند تا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شوند. به این دو دلیل عده‌ای معتقد بودند که موضوع گروگان‌ها باید در دولت کارتر حل و فصل شود. اما گروه مقابل معتقد بودند که اگر این امتیاز نگه داشته شود برای بعد از انتخابات که نتیجه نهایی آن دال بر پیروزی دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان مشخص گردد. یعنی می‌توان امتیاز مذاکره با آمریکا را به پیروز انتخابات آمریکا بفروشیم که در آغاز دوره ریاست جمهوری‌اش، چنین موفقیتی را کسب کند و از این برگ برنده استفاده کند. صاحبان این عقیده بر این باور بودند که پیروز انتخابات حاضر به ارائه امتیازهای بیشتری به ایران است. آنها معتقد بودند با توجه به اینکه دوره ریاست جمهوری قبلی رو به پایان است، نمی‌شود روی رئیس‌جمهور وقت آمریکا خیلی سرمایه‌گذاری کرد. بنابراین احتیاط ایجاب می‌کرد که این امتیاز به رئیس‌جمهور بعد واگذار شود.

مشروح گفت​وگو با وی را اینجا بخوانید.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.