رییس‌کل دادگستری خوزستان:با مدیرانی که iبه تکالیف قانونی خود عمل نمی‌کنند برخورد می‌شود

۲۵ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

رییس‌کل دادگستری استان خوزستان گفت: اگر روند رسیدگی iبه کالاهای قاچاق توقیف شده iبهبود نیابد، ضمن احترام iبه همه مدیران و کارشناسان دستگاه های ذی ربط، با کسانی که iبه تکالیف قانونی خود عمل نمی کنند، برخورد قضایی خواهد شد.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) _منطقه خوزستان_ محمدباقر الفت در کمیسیون رسیدگی iبه اموال توقیف شده قاچاق در این استان، اظهار داشت: اگر همه ما کارگزار و نماینده ولی امر (عج) در جامعه هستیم، باید پاسخگوی رفتارمان در محضر امام (عج) و نائب ایشان باشیم.

وی تصریح کرد: وظیفه شرعی ما نسبت iبه سایر دستگاه ها سنگین تر است و توسل iبه توجیهات، سبب رفع مسئولیت از ما نمی شود.

الفت با بیان این که در مبارزه با پدیده قاچاق، جلوگیری از امحای کالاهای قاچاق و تسریع در رسیدن این کالاها iبه مالکان اصلی آن ها، همه مجموعه حاضر در این کمیسون دخیل می باشند، گفت: اگر امروز ملاحظه می‌کنیم که کار متوقف شده است و پرونده‌های بسیاری بلاتکلیف مانده‌اند، ناشی از عملکرد کند، ناصحیح و ضعیف چند دستگاه حاضر در این نشست است.

وی با اشاره iبه سه فاکتور دقت، صحت و سرعت در مبارزه با پدیده قاچاق و رسیدگی iبه پرونده های مربوط iبه این جرم، اظهار داشت: در مقوله تجارت، سرعت حرف اول را می‌زند و ما با اشخاصی روبرو هستیم که می خواهند کالای خود را سریع وارد بازار کنند و کار خود را iبه سرعت iبه پیش ببرند. ما نیز باید با همان سرعت وارد عمل شویم تا روند رشد این پدیده کند شود.

رییس‌کل دادگستری خوزستان گفت: ضابطان دستگاه قضایی، ضابط تعزیرات حکومتی نیز می باشند و نیروی انتظامی نباید فراموش کند که با جابجا شدن دستگاه پیگیر پرونده، از وظیفه ضابط بودن آن کاسته نمی شود.

الفت با تاکید بر این که نقاط ضعف باید اصلاح شود، افزود: مراجعی که درگیر این پرونده می باشند، همه از سه فاکتور سرعت، دقت و صحت در پیگیری ها فاصله گرفته‌اند.

وی در پاسخ iبه نماینده نیروی انتظامی که گفته بود برای نگه داشتن متهم بیش از ۲۴ ساعت با مشکل قانونی روبرو هستیم، اظهار داشت: طبق ماده ۳۵ آیین دادرسی می توان متهم را با متوجه کردن iبه اتهامش مدت بیشتری در بازداشت نگه داشت تا از متواری شدن متهم و اطاله دادرسی جلوگیری شود.

رییس‌کل دادگستری خوزستان با بیان این‌که خون فاسد چرخه اقتصاد هر جامعه، درآمدهای نامشروع است، افزود: بزرگترین مجازات در برابر مجرمان عرصه اقتصادی، خارج کردن این مال نامشروع از چرخه اقتصادی است و برخورد با متهم در اولویت بعدی قرار دارد.

وی درباره وظایف اداره گمرک در مقابله با قاچاقچیان، تصریح کرد: اداره گمرک نباید تشخیص امر را iبه سرباز نیروی انتظامی بسپارد؛ بلکه، مامور گمرک باید در گلوگاه ها مستقر و هنگام برخورد با متهم حاضر باشد تا با نظر کارشناسی خود مانع از تشکیل پرونده های واهی و یا عدم توقیف اموال قاچاق شود.

الفت گفت: اگر بخواهیم iبه صورت اساسی در این مسیر حرکت کنیم، باید نظرات کارشناسی ارائه دهیم.

وی ادامه داد: اولویت رسیدگی با پرونده هایی است که حاوی، اموال سریع الفساد و یا کالاهایی می باشند که با گذشت وقت ارزش خود را از دست می دهند.

رییس‌کل دادگستری خوزستان خطاب iبه رؤسای تعزیرات خوزستان و شهرستان‌های استان، تصریح کرد: چنانچه در رسیدگی iبه این پرونده ها تسریع نشود، ناگزیر با استناد iبه ماده ۲۱ آیین نامه سازمان تعزیرات حکومتی که برای سازمان مذکور مسئولیت ایجاد می کند، پیگیری و برخورد قضایی خواهد شد.

وی از مسئولان حاضر در این نشست خواست تا با روش تازه پرونده ها را رصد کنند و در صورت وجود مشکل با معاون قضایی که ناظر بر رسیدگی iبه این مسئله می باشد، مشورت کنند.

الفت همچنین از معاون قضایی خود خواست تا موضوعات این نشست را iبه صورت نمودار کاری و وقتی و با احتساب قوانین، تهیه و تدوین نموده و iبه مجموعه های ذی ربط ابلاغ کند.

وی افزود: در نشستی که اخیرا با رؤسای دادگستری‌ها و حوزه‌های قضایی استان برگزار شد، iبه مسئولان قضایی استان تاکید گردید که نهایت همکاری را با اداره تعزیرات حوزه قضایی خود داشته باشند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.