رییس اتاق بازرگانی اهواز با هیات بازرگانی استراخان روسیه دیدار کرد

به گزارش خبرنگار ایرنا در این دیدار که در محل اتاق بازرگانی اهواز برگزار شد طرفین برای عملیاتی کردن مفاد تفاهم نامه سال گذشته که بین روسای دو اتاق در بندر استراخان روسیه منعقد شد، بحث و گفت و کردند.

بر اساس این گزارش در کمیته کاری که به همین منظور در اتاق بازرگانی اهواز با حضور هیات رییسه و اعضای این اتاق تشکیل شد، پیش نویس تفاهم نامه جدیدی در چند بند برای هموار کردن تجارت و بازرگانی بین بخش های خصوصی دو استان و رفع قید و بندهای اداری و دولتی برای امضا آماده گردید.

در این نشست رییس اتاق بازرگانی استراخان روسیه گزارشی از ظرفیت های تجاری و صنعتی و نیز سرمایه گذاری این استان بندری ارایه داد و گفت: استراخان در زمینه تولید ‘ید’ بسیار موفق است.

وی با اشاره به وجود ظرفیت های گردشگری و زمینه های سرمایه گذاری در بخش های شیلات و صنعت در استراخان روسیه از اتاق بازرگانی اهواز خواست زمینه سرمایه گذاری بخش های خصوصی تحت پوشش خود را در استراخان فراهم سازد.

وی بندر ‘اولیا’ را از بنادر مهم اقتصادی روسیه نام برد و افزود: استراخان در زمینه شیلات و تولید ماهی ها با برند ملی همچون خاویار به پیشرفت های خوبی دست یافته است .

هیات اتاق بازرگانی استرخان روسیه با تشریح توانمندی های اقتصادی و نیز زمینه های خوب سرمایه گذاری در این استان بندری از سرمایه گذاران خوزستانی برای سرمایه گذاری در این منطقه از فدراسیون روسیه دعوت به همکاری نمود.

رییس اتاق بازرگانی استراخان روسیه همچنین از علاقه شهروندان این استان برای بازدید از مناطق گردشگری خوزستان از جمله مقبره دانیال نبی در شوشتر خبر داد و آمادگی خود را برای همکاری با بخش های گردشگری و توریسم اعلام کرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع, معادن و کشاورزی اهواز نیز در این نشست گفت: فعالیت های سرمایه گذاری در استان آستراخان به زیرساخت هایی همچون وجود یک شبکه بانکی نیاز دارد.

‘رحمان سلیمانی’ افزود: استان آستراخان به یک شبکه مالی برای فعالیت های اقتصادی نیاز دارد.

به گفته وی هر چند بانک ملی ایران در کشور روسیه فعالیت می کند, اما فعالیت مالی انجام نمی شود.

وی با اشاره به ظرفیت های استان خوزستان در بخش کشاورزی از آمادگی بخش خصوصی برای صادرات محصولات کشاورزی از جمله سبزیجات و صیفی جات به استراخان خبر داد و افزود: خوزستان سالانه حدود ۱۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می کند که با برنامه ریزی های انجام گرفته با بالا بردن بهره وری هر چه بیشتر از آب زراعی و اراضی می توان تولید محصولات کشاورزی خوزستان را به ۲۵ میلیون تن در سال افزایش داد.

رییس اتاق بازرگانی اهواز نسبت به تبادل دانش و اطلاعات در عرصه کشاورزی اعم از کاشت و برداشت اعلام آمادگی کرد .

رییس اتاق بازرگانی استراخان روسیه در پایان از ارایه هرگونه همکاری در زمینه تجارت و سرمایه گذاری با بخش های خصوصی جمهوری اسلامی ایران در استراخان اعلام آمادگی کرد و گفت: با توجه به آزاد بودن تبادلات ارزی با واحد ریال و روبل، امکان سرمایه گذاری طرف های ایرانی تا هر سقفی در استراخان آزاد است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۶۴ درصد نیاز داخلی استراخان به محصولات کشاورزی توسط بخش داخلی تامین می شود، از پیشنهاد همکاری اتاق اهواز برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف کشاورزی و صدور محصولات مربوطه به استراخان استقبال کرد.

گزارش ایرنا حاکی است که یکی از مفاد تفاهم نامه سال گذشته بین استان های استراخان روسیه و خوزستان برگزاری نمایشگاه مشترک توانمندی های محصولات کشاورزی و صنعتی در شهرهای اهواز و استراخان بود.

هیات بازرگانی استان استراخان روسیه نسبت به برگزاری این نمایشگاه در آینده نزدیک در این شهر اعلام آمادگی کرد و اتاق بازرگانی اهواز نیز موافقت کرد ظرف ۱۰ روز آینده هیاتی را برای بررسی در این زمینه به این شهر بندری فدراسیون روسیه اعزام کند.

ک/۴ /۶۴۲/۷۱۵۸/۳۲۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۲۳۲۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.