رییس بنیاد مسکن اعلام کرد: iبه کسانی که در ساخت خانه خود کمک کنند دستمزد می‌دهیم

۲۴ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

رییس بنیاد انقلاب اسلامی هرگونه تخریب واحد‌های در حال احداث در مناطق زلزله‌زده آذربایجان، پس از زلزله چند روز پیش ورزقان را تکذیب کرد.

علیرضا تابش در پاسخ iبه این پرسش خبرنگار مسکن خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) که آیا پس از زلزله چند روز پیش ورزقان واحد‌های در حال ساخت تخریب شده‌اند، اظهار کرد: ما هیچ نوع گزارش تفسیریی مبنی بر این موضوع دریافت نکرده‌ایم.

وی با بیان این‌که پس از زلزله چند روز پیش ورزقان ما همه روستاها را بازدید کرده‌ایم، خاطر نشان کرد: واحد‌های مسکونی در حال احداث در مناطق زلزله‌زده آذربایجان مطابق با آیین‌نامه ۲۸۰۰ ساخته می‌شود و زلزله‌ای با بزرگی ۵٫۲ ریشتر نمی‌تواند iبه آن آسیب وارد کند.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار کرد: در شهر ورزقان آن دسته از خانه‌هایی که تخریبی بودند در زلزله اخیر آسیب دیدند، اما واحد‌های تعمیری آسیب ندیده‌اند و زلزله اخیر درصد تخریب را بیشتر کرد.

وی هم‌چنین در پاسخ iبه این پرسش که آیا حضور نیروهای مردمی iبه ویژه مالکان خانه‌ها در ساخت خانه‌های مسکونی تاثیر منفی بر کیفیت ساخت و دوام این خانه‌ها نخواهد داشت؟ گفت: حضور مردم و نیروهای متخصص با هم منافاتی ندارد. طراحی را مهندسین انجام می‌دهند ضمن آنکه در روستاها ناظرین نظام فنی – مهندسی نیز حاضرند و با پیمانکارهایی که برای بازسازی مناطق زلزله‌زده قرار‌داد بسته‌ایم و مقرر شده است در صورتی که مالکان خانه‌ها برای کمک در ساخت‌وساز تمایل داشته باشند، شخصا کار کنند و دستمزد آن‌ها را بپردازیم.

تابش درباره‌ی مراحل ساخت خانه‌های روستایی و زلزله‌زده گفت: آغاز ساخت یک واحد مسکونی در روستاها با نظارت بنیاد مسکن انجام شده و کارشناسان عضو نظام مهندسی توسط متقاضی ساخت انتخاب می‌شود و سفارش نقشه خانه را مطابق با نیاز خود می‌دهد. پس از تایید طراحی براساس این نقشه پروانه ساختمانی صادر می‌کنیم. مهر و امضای ناظر ساختمان نیز هم‌چون خانه‌های شهری پای ساخت‌وساز‌های سال‌های اخیر دیده می‌شود و بر همین اساس پایان کار صادر می‌کنیم.

رییس بنیاد مسکن در پایان خاطر نشان کرد: شرط اعطای وام ارزان‌قیمت برای ساخت و بازسازی و نوسازی واحد‌های مسکونی در روستاها طی‌کردن مسیر اعلام شده است.

به گزارش تفسیری ایسنا، تا پایان روز ۲۲ آبان‌ماه در ۳۰۶ روستای آسیب دیده با ۲۵ هزار و ۳۵۱ خانوار برای ۱۴ هزار و ۸۶۲ واحد مسکونی آرماتور‌بندی و برای ۱۴ هزار و ۱۱۰ واحد بتن‌ریزی انجام شده است. هم‌چنین تاکنون طبق اعلام بنیاد انقلاب اسلامی اسکلت فلزی ۱۰ هزار و ۵۶۸ واحد نصب شده است برای ۱۹۲۳ واحد نیز دیوار باربر ساخته شده است. در زمینه‌ی سقف نیز تاکنون برای ۹ هزار و ۶ واحد تیرچه‌بلوک اجرا شده و بتن‌ریزی سقف هشت هزار و ۷۵ واحد نیز انجام شده است.

هم‌چنین عایق‌کاری ۸۳۶ واحد پایان یافته است. در روستاهای آسیب‌دیده ۱۸ هزار و ۳۴۷ واحد مسکونی بیش از ۳۰ درصد آسیب دیده‌اند که از این بین ۹ هزار و ۴۷۴ واحد بالای ۶۰ درصد تخریب شده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.