رییس جمهوری لبنان: روابط ما با ایران بسیار خوب است

به گزارش ایرنا از بیروت، ‘میشل سلیمان’ رییس جمهور لبنان روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران و رسانه های لبنانی پیرامون موضع بی طرفی لبنان در برابر روند اوضاع جاری سوریه هم گفت: ما سیاست بی طرفی در مورد سوریه اتخاذ کردیم و این سیاست را نیز ادامه خواهیم داد.

وی اظهار داشت : من به عنوان رییس جمهوری لبنان، اجرای این سیاست را در مصلحت کشور می دانم و این مسئله نیز در جلسه های گفت و گوهای ملی مطرح شد.

سلیمان گفت: ما با چشم یکسان به تمام سوری ها نگاه می کنیم و امیدواریم آنها بتوانند مسایل داخلی کشورشان را با آرامش و بر اساس دموکراسی حل وفصل کنند؛ ما هم در کنار تصمیم و اراده تمام سوری ها قرار داریم.

سلیمان با اشاره به روند جاری اوضاع سوریه تـأکید کرد: باید اعمال خشونت در سوریه متوقف شود؛ ما مخالف اعمال راهکار نظامی برای حل بحران سوریه هستیم و سوری های باید با گفت و گو و تفاهم، به راه حل مورد رضایت مردم برسند، چراکه وجود سوریه ناآرام و مضطرب، بی تردید لبنان و کشورهای مجاور آن را مورد تهدید و بی ثباتی قرار خواهد داد.

رییس جمهوری لبنان تصریح کرد: امیدواریم اتحادیه عرب مانند ‘کوفی عنان’ فرستاده ویژه سازمان ملل برای حل بحران سوریه، می توانست با حمایت از راهکاری های سیاسی، بحران سوریه را حل می کرد.

سلیمان پیرامون مسئله فلسطین تأکید کرد: ما در قبال مسئله فلسطین بی طرف نبوده و در کنار فلسطین علیه اسراییل قرار داریم؛ به طور کلی نمی توان در برابر قضایای انسانی و توافق عربی، بی طرف بود ولی ما تبعا در صحنه درگیری های داخلی کشورهای عربی و غیر عربی منطقه، موضع بی طرفی اتخاذ می کنیم.

وی با اشاره به بستن راه ها در شهر صیدا در جنوب توسط سلفی ها گفت: آنچه در جنوب می گذرد، یک اشتباه بزرگ است و کسانی که به این تحرکات دامن می زنند و راه فرودگاه را می بندند و در میدان طرابلس تحصن کرده اند، اولا به خود صدمه وارد می کنند و ثانیا به شهروندان صیدا، ضاحیه جنوبی و طرابلس ضرر وارد می کنند.

فرمانده سابق ارتش لبنان افزود: لبنان بدون شک در دام جنگ های داخلی نخواهد افتاد و کسانی که دست به این گونه تحرکات می زنند، قبل از هر چیز به خود ضربه وارد می کنند و این کارها نتیجه ای در بر ندارد.

رییس جمهوری لبنان با اشاره به وجود تلاش هایی جهت باز کردن راهها در شهرهای طرابلس و صیدا تأکید کرد: همزمان با آغاز ماه رمضان امیدوارم که تحص کنندگان در شهر صیدا در راستای تأمین مصلحت کشور دست از اعتصاب بردارند.

وی در بیان کمک های ارسالی به ارتش لبنان ادامه داد: ما از کسانی که به حمایت ارتش می پردازند، تشکر می کنیم و تلاش می شود، لایحه مجهز کردن ارتش و حمایت از آن در چارچوب بودجه عمومی دولت، به تصویب مجلس نمایندگان مجلس برسد.

خاورم*۲۰۲۳**۱۰۳۰ ** ۱۹۱۷

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۴۹۲۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.