رییس جمهور: انسان منهای آزادی بی‌معناست

۱۱م آذر ،

محمود احمدی‌نژاد طی سخنانی در اولین کنگره ملی بزرگداشت روحانی شهید میرزا کوچک جنگلی با بیان این‌که گیلان ذخیره فرهنگی و تاریخی برای ایران عزیز است، گفت: این کنگره برای بزرگداشت مردی از تبار نیکان و پاکان برگزار شده است.
احمدی‌نژاد تصریح کرد: میرزا کوچک خان جنگلی اولین قامتی نبود که برای عزت و سرافرازی ملت ایران به خاک افتاد و آخرین هم نخواهد بود. تاریخ ما سرشار از این مردان بزرگ است که قیام کرده،‌ ایستادند و راه سرفرازی را برای ملت بازکردند.
وی با تاکید بر این‌که مبارزه برای استقلال، آزادی و عدالت در طول تاریخ فراوان بوده است، گفت: در ایران نیز مبارزه برای استقلال، آزادی و عدالت همواره بوده، به ویژه در ۱۵۰ سال اخیر که نهضت‌های فراوانی اتفاق افتاد.نهضت‌های تنباکو، مشروطه، جنگل، کلنل پسیان، ملی شدن نفت، و در اوج همه‌ی نهضت‌های اخیر انقلاب عظیم اسلامی است.

اهم سخنان رییس جمهور در ادامه به نقل از ایسنا می آید:
• دو سه سبب وجود دارد، برای این که عده‌ای تلاش کردند میرزا را به خود منتسب کنند، در مورد کمونیست‌ها سبب این است که آنها هیچ‌گاه در ایران نتوانستند شخصیت مردمی را به خود منتسب کنند و مشخص است که آنها بخواهند، وی را به خود نسبت دهند، دسته‌ی دیگر که میرزا را به خود نسبت می‌دهند به شخصیت میرزا برمی‌گردد. اشکالی هم ندارد، زیرا شخصیت‌های بزرگ فراجناحی می باشند. مگر پیامبر (ص) و امام حسین (ع) متعلق به یک قوم می باشند؟ عده‌ای نیز شخصیت‌ها را به خود منتسب می‌کنند تا آنها را تخریب کنند، زیرا می‌دانند که اگر این انتساب ترویج شود، آن شخصیت پایین می‌آید.
• انسان برای رسیدن به نقطه اوج نیازمند عواملی است، از مهمترین این عوامل عدالت، کرامت، استقلال و آزادی است و به نظر من مهمترین از میان این عوامل ، آزادی است، زیرا آزادی ریشه همه ارزش‌ها و عواملی است که انسان را بالا می‌برد.
• زیباترین اقدام انسان اگر با انتخاب آزاد نباشد، بی‌ارزش است. در حالت اجبار و اکراه، کفر و ایمان یکسان است و ایمان زمانی ارزش دارد که با انتخاب آزاد همراه باشد.

• معنا یافتن عدالت در سایه‌ آزادی امکانپذیر است. همه‌ پیامبران آمده‌اند، تا انسان‌ها قیام به عدالت کنند، نه این که عدالت را به انسان‌ها تحمیل کنند. عدالت زمانی ارزش دارد که انسان او را آزادانه مستقر کند.
• تحقق استقلال نیز در سایه‌ آزادی است. ‌اگر آزادی نباشد استقلال خود به خود مخدوش می‌شود. اساس استقلال برپایه‌ی آزادی یک ملت است، زیرا کسی به دنبال استقلال است، که در خود احساس عزت و کرامت می‌کند. استقلال برای کسی که به تحقیر تن داده، معنا ندارد.
• آزادی رها شدن از همه‌ قیدهایی است که حقیقت انسان بودن انسان را به بند می‌کشد و فکر می‌کنم میرزا کوچک خان نیز به دنبال این تعریف بوده است.
• نهضت جنگل در یکی از سخت ترین دوره‌های تاریخ این سرزمین پا به عرصه گذاشت. سرزمین ما از شمال و جنوب مورد تاخت و تاز بود. یک مدت کوتاهی در دوره‌ی صفویه سرزمین وسیع ایران یک رایحه‌ای از آزادی را چشید و حرکت کرد و پس از آن در دست‌انداز استبدادهای متحجر و وامانده از قافله انسانی افتاد.
• اصل آزادی ستون فقرات نهضت جنگل بود. دورانی که نهضت جنگل رخ داد، یک دوره بسیار خطیر و پیچیده از تاریخ ایران عزیز است. تاکید بر اهمیت این دوران به این سبب نیست که در تاریخ زندگی کنیم، بلکه این است که تاریخ را برای آینده می‌خواهیم.

/۲۷۲۲۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.