رییس دانشگاه پیام‌نور زنجان: ۱۶ آذرماه، روز نمادین مقاومت است

۱۶م آذر ،

رییس دانشگاه پیام‌نور استان زنجان از ۱۶ آذر به عنوان روز نمادین مقاومت یاد کرد و گفت: مقاومت با جنبش دانشجویی آمیخته شده است و ارتباط تنگاتنگ با کارکردهای دانشگاه دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، سیدمحمد موسوی در مراسم بزرگداشت روز دانشجو اظهار کرد: دانشجو باید بازنگری از خود داشته باشد، به همین خاطر دانشگاه مکانی است که تولید و انتشار یافتن دانش از طریق پژوهش و آموزش انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: از کارکردهای ظاهری دانشگاه، تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد است و از کارکردهای پنهانی آن مشروعیت بخش بودن دانشگاه به عنوان یک دستگاه ایدئولوژیک است که اشخاص، دولت و جامعه را به هم پیوند می‌دهد.

وی افزود: هدف اصلی از تأسیس دانشگاه تهران در زمان رژیم پهلوی اول، بهره‎گیری از آن به عنوان یک دستگاه ایدئولوژیک برای تولید و بازتولید مبانی مشروعیت‌بخشی بود که رخدادهای تاریخی نشان دادند تنها دانشگاه و جنبش دانشجویی برای آنان مشروعیت بخش نبود، بلکه مبانی مشروعیت‌بخشی آن را نیز زیر سوال برد و زمینه فروپاشی آنان را فراهم کرد.

رییس دانشگاه پیام‌نور زنجان اظهار کرد: هر دولتی که روی کار می‌آید عمدتاً توجه خاصی به دانشگاه و جنبش دانشجویی دارد که نشان می‌دهد دانشگاه حلقه ارتباط جامعه با دولت است و از این رو دولت نمی‌تواند بی‎توجه به محیط دانشگاه و جریان جنبش دانشجویی باشد.

وی هم‌چنین اظهار کرد: برای این‌که کارکردهای ظاهری دانشگاه‌ها به صورت بهینه عملی شود، اشخاص به عنوان دانشجو و مدرس باید هویت دانشجویی خود را با سوال از چگونگی بودن بشناسند که این امر ریشه در قبل دارد و مهم‌ترین تأثیر این نگرش، متفاوت بودن دانشجو از دیگران است و هویتی که یک دانشجو می‌تواند داشته باشد هویت علمی، فرهنگی، دینی و سیاسی است.

وی افزود: انتظار جامعه و دانشگاه از دانشجویان، مشارکت‌جویی آگاهانه این قشر در همه زمینه‌هاست که در این راستا باید هم آگاهانه مطالبات خود را ابراز و هم از مسوولان حمایت کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.