رییس دوره ای شورای امنیت: تداوم مذاکرات سبب توافق نهایی گروه ۱+۵ و تهران می شود

لی بائو بادانگ در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، مسیر دیپلماتیک را تنها راه حل ممکن برای حل اختلاف نظرهای باقی مانده میان گروه ۱+۵ و تهران دانست و بر ادامه گفت وگوها تاکید کرد.

وی اظهار داشت: از دیدگاه من، با مذاکرات بیشتر می توان به یک راه حل سیاسی برون رفت از وضعیت کنونی دست یافت.

پیش تر سخنگوی وزارت خارجه چین نیز اعلام کرده بود: در مذاکرات مسکو ایران به پیشنهادهای گروه ۱+۵ پاسخ داده است.

‘ هونگ لی’ مذاکرات اخیر بین ایران و گروه ۱+۵ را ‘واقعبینانه’ و خوب توصیف و تاکید کرد: پکن مایل است برای حل بلندمدت، همه جانبه و مناسب موضوع هسته ای ایران نقش سازنده ای ایفا کند.

نشست دو روزه تهران و گروه ۱+۵ سه شنبه گذشته در مسکو پایان یافت و پس از مذاکرات فنی و پیچیده که بسیاری از کارشناسان آن را سخت نامیدند، هیات ایران با ارائه بحث های ساختاری، مشخص و مدون طرف مقابل را بر سر دو راهی قرار دارد.

طرح مسایل به صورت ریز همراه با ارایه راه حل از ویژگی تصمیم گیری هیات ایران در مسکو برای حل موضوعات باقی مانده بود، اما به علت بی برنامگی و نداشتن اختیار از سوی مذاکره کنندگان ۱+۵، بار دیگر مذاکرات مسکو به رغم آمادگی و همکاری کامل تهران منجر به نتیجه نهایی نشد.

رفتار و گفتمان دیپلمات های غربی در مسکو بگونه ای بود که پس از اعلام پایان مداکرات، بسیاری از کارشناسان و خبرنگاران بر وجود بی اختیاری مذاکره کنندگان ۱+۵ تاکید کردند.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و فرصت خواهی باراک اوباما در این زمینه، اختلاف نظر و نبود یک توافق کلی میان اعضای ۱+۵، از نگاه کارشناسان و دیپلمات ها، عمده ترین دلایل به نتیجه نرسیدن مذاکرات اعلام شده است.

برخی روزنامه نگاران با سابقه در سازمان ملل اعلام کردند که این بار دیگر هیچ بهانه ای برای متهم کردن تهران به عدم همکاری وجود نداشت، زیرا غربی ها می خواستند در مسکو امتیاز بگیرند اما هیچ امتیازی ندهند.

اروپام ۱۹۰۸**۱۵۱۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۴۸۴۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.