رییس سازمان دامپزشکی: آزمایشگاه مرجع در تمامی استانها دایر می شود

‘سیدمحسن دستور’ روز چهارشنبه در بجنورد طی گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: اکنون چهار استان دارای آزمایشگاه مرجع دامپزشکی هستند و در ۱۰ استان نیز این آزمایشگاه در دست ساخت قرار دارد.

وی هدف از ساخت این آزمایشگاهها را ایجاد زمینه برای نظارت بیشتر و بهتر بر کیفیت تولید و عرضه محصولات و فراورده های دامی به منظور تامین سلامت مردم عنوان کرد.

رییس سازمان دامپزشکی همچنین مهمترین مشکل این نهاد در امر نظارت را کمبود نیروی انسانی دانست و گفت: اکنون این سازمان برای ارایه خدمات بهتر به مردم و نظارت بهینه نیاز به سه هزار نیروی جدید دارد.

دستور اظهار داشت: درخواست ما از دولت دادن مجوز استخدام این تعداد نیرو برای سازمان دامپزشکی کشور است.

وی افزود: البته در مراکز استانها نیز باید استانداران با شناختی که از حساسیت کاری این حوزه دارند دامپزشکی را در تامین نیروهای مورد نیاز کمک کنند.

او افزایش آمار دانش آموختگان زن دانشگاهی در رشته های مرتبط با دامپزشکی را از دیگر مشخصات این بخش خواند و گفت: بیش از ۷۰ درصد دانش آموختگان دامپزشکی بانوان هستند که این وضعیت ارایه خدمات به مناطق محروم را با مشکل مواجه کرده است.

رییس سازمان دامپزشکی افزود: برای اعزام دانش آموختگان زن به مناطق محروم با محدودیتهای زیادی مواجهیم و از طرفی برای بکارگیری بانوان در فعالیتهای دامپزشکی مرتبط با حیات وحش نیز مشکل داریم.

وی گفت: سازمان دامپزشکی برای غلبه بر این محدودیتها به دنبال واگذاری برخی از تصدی گریها به بخش خصوصی است.

او افزود: با این رویکرد اکنون چهار هزار و ۵۰۰ واحد خدمات دامپزشکی بخش خصوصی در کشور فعالند و این سازمان آمادگی بکارگیری واحدهای خصوصی متقاضی در این بخش را نیز دارد.

وی اظهار داشت: برای بکارگیری واحدهای خصوصی در بخش دامپزشکی نیازمند ارایه خدمات تشویقی به آنها به منظور اقتصادی بودن فعالیتشان هستیم و از سوی سایر نهادهای مرتبط نیز باید تسهیلاتی به بخش خصوصی داده شود تا بیشتر ترغیب به کار شوند.

رییس سازمان دامپزشکی همچنین در مورد واردات گوشت از خارج و تردد دام زنده نیز گفت: واردات گوشتی که از طریق مبادی مجاز صورت می گیرد با نظارت دامپزشکی بوده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: علاوه بر داشتن قرنطینه در کشورهایی که گوشت از آن وارد می کنیم، بر وضعیت دام قبل از کشتار و بعد از کشتار و نیز کشتار شرعی و بهداشتی آن نظارت داریم.

دستور مهمترین مشکل را در بخش واردات و یا تردد دام زنده دانست و گفت: برای اجرای این طرحها باید قرنطینه هایی در کشور مبدا با نظارت دامپزشکی صورت گیرد تا ما بتوانیم نظارت بیشتری بر دامها قبل از کشتار داشته باشیم.

رییس سازمان دامپزشکی در ادامه تعداد کشتارگاههای صنعتی فعال در کشور را ۶۰ باب برای دامهای سبک و سنگین اعلام بیان کرد: اکنون ۶۰ کشتارگاه صنعتی دیگر نیز در سطح کشور در دست ساخت قرار دارد.

وی تعداد کشتارگاههای فعال در بخش طیور را نیز ۲۲۰ واحد اعلام کرد و گفت: ۵۰ واحد دیگر نیز در این بخش در دست ساخت قرار دارد.ک/۳

۲۷۱۲/۶۲۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۰۰۰۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.