رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور:حملات سایبری دشمن تاکنون ناموفق بوده است

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور:حملات سایبری دشمن تاکنون ناموفق بوده است

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور ،از ناموفق بودن حملات سایبری دشمن به مراکز حساس کشور خبر داد.

به گزارش دریچه خبر ، سردار غلام‌رضا جلالی ، درباره نفوذ ویروس‌های استاکس‌ و فلیم به مراکز حساس و حیاتی کشور همچون مراکز هسته‌یی، اظهار کرد: این ویروس‌ها به بخش‌هایی نفوذ کرده بودند، اما کشف وخنثی شدند و هیچ آسیبی از ناحیه این ویروس‌ها به مراکز حساس کشور وارد نشده است.

وی در مورد میزان مقاومت مراکز هسته‌یی در مقابل تهدیدات سایبری نیز گفت: دشمن حمله می‌کند و منعی برای حمله ندارد، اگر حملاتش موفق باشد، نشان‌دهنده این است که ما ضعف داریم و اگر حملاتش ناموفق باشد که تاکنون اینگونه بوده است، نشان‌دهنده قابل قبول بودن دفاع ما است.

جلالی با بیان این‌که هم‌اکنون از سطح قابل قبولی در حوزه دفاع سایبر برخورداریم، افزود: ما به این سطح از دفاع که وجود دارد، قانع نیستیم. ضعف در عملکرد دیده می‌شود، اما این سطح از دفاع نشان می‌دهد می‌توانیم کارکردمان را در این حوزه حفظ کرده و ارتقاء دهیم.

وی درباره مسائل حقوقی در فضای سایبر نیز اظهار داشت: بخشی از این موضوع به صورت مبهم باقی مانده و شفاف نیست، تلفیق بین مباحث امنیت ملی کشورها و فضای سایبر دشوار است. امنیت ملی کشورها در فضای سرزمینی تعریف می‌شود، اما در فضای سایبر نمی توانیم، فضای سرزمینی تعریف کنیم؛ چرا که یکی از ویژگی‌های سایبر بدون مرز بودن آن است و همین امر تعریف آن‌را دچار چالش می‌کند.

وی با بیان این‌که بحث‌های بسیاری درباره مسائل حقوقی در فضای سایبر از جمله خود آمریکا صورت گرفته است، ادامه داد: چندی پیش آقای اوباما به عنوان استراتژی این کشور اعلام کرد “هرکسی به زیرساخت‌های حیاتی و حساس ما (آمریکا) در فضای سایبر حمله کند، ما آن‌را معادل حمله نظامی می‌دانیم” این بدان معناست که آنان قدرت برقراری بازدارندگی در فضای سایبر را ندارند و از قدرت نظامی برای ایجاد این بازدارندگی استفاده می‌کنند.

جلالی با بیان این‌که “مقررات حقوقی در زمینه سایبر هنوز شفاف نشده است”تصریح کرد: زمانی که مسائلی مانند حمله و تجاوز مطرح می‌شود این مفاهیم بار حقوقی دارند و شامل مسائلی چون اشغال یک سرزمین، حمله به جان انسان‌ها و … می‌شود، اما در فضای سایبر هیچ یک از این مفاهیم مصداق پیدا نمی‌کند و حمله سایبری می‌تواند بدون اشغال سرزمین و تلفات باشد.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور تاکید کرد: معقتدم در کشور مان نیازمند یک نظام حقوقی-دفاعی سایبر هستیم. مباحث سایبری باید از انحصار آی‌تی‌من‌ها (IT MAN) خارج شود و در سطوح استراتژیک بین مباحث سیاسی استراتژیک، مباحث فنی و مباحث حقوقی مورد توجه قرار گیرد و یک نظام جامع دفاعی بوجود آورد که البته این جزء برنامه‌های ما است.


DaricheKhabar.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.