رییس شورای اصناف: اصناف سرمایه برای احتکار ندارند

رییس شورای اصناف کشور گفت: برخی، اصناف کشور را متهم به گرانفروشی و احتکار می کنند، در حالیکه اصناف نقشی در این رابطه ندارند.
قاسم نوده فراهانی طی سخنانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و روز صنعت و اصناف و گرامیداشت یاد شهدای هفتم تیر ماه، افزود: اصناف فقط درصدی را به عنوان ضریب به قیمت هر کالا اضافه می کنند و آن را در اختیار مصرف کننده قرار می دهند.
وی گفت: اگر واحد صنفی، بیش از ضریب سود به قیمت کالا اضافه کند، تخلف کرده و به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی می شود.
نوده فراهانی در جمع نمازگزاران تهرانی اظهار داشت: در مورد احتکار نیز، اصناف سرمایه برای احتکار ندارند و آنهایی که احتکار می کنند، از اصناف نیستند.
رییس شورای اصناف کشور با اشاره به تلاش استکبار جهانی برای ضربه زدن به ایران گفت: کشور ما ۳۰ سال است که تحریم است و در این مدت با اتکا به مقام عظمای ولایت توانسته ایم، تحریم ها را پشت سر بگذاریم.
نوده فراهانی ادامه داد: تدریس ‘درس مکاسب’ در دستور کار اصناف کشور قرار گرفته است و درصدد هستیم که همه اصناف از آموزش مکاسب برخوردار شوند.
وی افزود: اصناف قشر عظیمی در کشور هستند که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تکیه گاه مطمئن روحانیت و علما بودند بطوریکه در تاریخ سیاسی کشور همیشه در کنار روحانیت و علمای دین نقش آفرینی کرده اند.
نوده فراهانی گفت: زمانی که امام راحل نخستین جرقه های انقلاب اسلامی در شهر مقدس قم را رقم زدند، اعضای این تشکل بزرگ مردمی نخستین کسانی بودند که در کنار روحانیت به حمایت و یاری بنیانگذار انقلاب برخواستند و به تکیه گاه مطمئنی برای اجرایی شدن اهداف انقلاب تبدیل شدند.
وی افزود: اصناف در تمامی صحنه های قبل از پیروزی انقلاب نقش اساسی داشتند به طوریکه با اعتصاب کارکنان شرکت نفت و تعطیلی فعالیت های نفتی، این اصناف و بازاریان بودند که حتی حقوق و نیازهای این کارکنان را تامین می کردند تا انقلاب بر مسیر تعیین شده خود ادامه دهد.
نوده فراهانی، تعطیلی بازارها، حضور در اعتصاب ها، تامین نیازهای تبلیغاتی انقلاب، تشکیل گروهای پشتیبانی از انقلاب و مرکزیت کانونی برای اجرای بسیاری از برنامه های انقلاب از سوی این تشکل بزرگ را از جمله اقدامات اصناف در دوران قبل از انقلاب دانست و گفت: اصناف در این مسیر، شهدای عزیز و بزرگی را تقدیم انقلاب اسلامی کردند و این مسیر ادامه داشت تا انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.
رییس شورای اصناف کشور، نقش اصناف را در دوران پیروزی انقلاب مهم ارزیابی کرد و گفت: همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی، اصناف وارد یک مرحله جدید از نقش آفرینی های خود شدند، زمانی که انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل به پیروزی رسید، بسیاری از کانون ها و هسته های حرکت های مردمی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل شده بود در این دوران جدید تقویت شد و اعلام موجودیت جدی کرد.
نوده فراهانی سپس به نقش اصناف در هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: با آغاز دفاع مقدس، نقش خدمات اصناف و بازاریان به انقلاب اسلامی و کشور عزیزمان ایران به صراحت مشخص شد، هشت سال دفاع مقدس آن هم جنگیدن با استکبار جهانی نیازمند فداکاریها، رشادت، ایثار و از خود گذشتگی ملتی بزرگ همچون ملت ایران اسلامی در سایه رهبری شجاع، عدالت خواه و کفر ستیز را می طلبید تا برای نخستین بار به جهانیان اعلام کند وقتی ملتی بخواهد می تواند غیر ممکن ها را ممکن کند و با افتخار از آرمانهای خود دفاع کند.
وی ادامه داد: در دوران هشت سال دفاع مقدس در واقع اصناف و بازاریان در دو جبهه جهاد کردند، یکی در جبهه شهادت و نثارجان و دیگری در جبهه، بذل مال و اموال که اصناف کشور در هر دو جبهه نیز سربلند بیرون آمدند و با نثار بیش از ۶۴ هزار شهید که حدود ۲۸۰۰ نفر از این شهدا از هیات مدیره های اتحادیه های صنفی در واقع از مسوولان صنفی اصناف بودند، توانستند وظیفه خود را این بار نیز به بهترین شکل ایفا کنند.
نوده فراهانی، نقش اصناف در دوران سازندگی را نیز بسیار قابل لمس عنوان کرد و اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در هشت سال دفاع مقدس و آغاز دوران سازندگی باز اصناف و بازاریان با یک نقش جدید وارد عرصه سازندگی کشور شدند، آغاز سازندگی کشور نیازمند حمایت های مادی و منابع مالی بود که این تشکل بزرگ با حضور در میادین مختلف سازندگی کشور و تحول در عرصه های تولید و توزیع کالا و خدمات توانستند نقشی ارزنده داشته باشند.
رییس شورای اصناف کشور، حضور اصناف در عرصه های مختلف تحول اقتصادی کشور را یک اتفاق موفق دانست و تصریح کرد: با آغاز اجرای طرح های اقتصادی، سیاسی اجتماعی و فرهنگی در کشور، اصناف نیز همگام با سایر بخش های کشور نقش آفرینی خود را در طرح های اقتصادی کشور آغاز کردند.

نوده فراهانی ادامه داد: به هر صورت کشور از نظر رشد جمعیت و گسترش نیازمند توسعه خدمات و عرضه و تقاضا بود و برای ایجاد تعادل در این زمینه نیز باید توان مدیریت عرضه و تقاضا در بازار مصرف و تولید ایجاد می شد.
وی افزود: نخستین نقش اساسی که دولت به اصناف واگذار کرد، تنظیم بازار در ایام پر تقاضای کالا و خدمات همچون ایام نوروز، ایام شروع به کار مدارس، ماه مبارک رمضان و غیره بود که اصناف کشور با طراحی نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا و فروش فوق العاده موفق شدند از افزایش بی رویه قیمت کالاها، تامین کالاهای مورد نیاز خانواده ها و کالاهای اساسی شهروندان جلوگیری کنند.
رییس شورای اصناف گفت: پس از این مرحله، واگذاری بازرسی و نظارت بازار به اصناف بود که توانستند کمتر از دو سال تمامی مجامع امور صنفی مراکز استانها را به بازرسی و نظارت مجهز کنند و در رصد قیمت کالاها، تخلفات گران فروشی و کم فروشی، عرضه کالاهای قاچاق و تقلبی و جلوگیری از فعالیت واحدهای صنفی بدون پروانه کسب نقش آفرینی کنند بطوریکه دو سال گذشته بیش از ۲۰ میلیون بازرسی از واحدهای صنفی صورت گرفت و بیش از صدها واحد متخلف پلمب و تعطیل شد و صدها کالای تقلبی و قاچاق از بازارهای داخل جمع آوری شد.
نوده فراهانی گفت: اصناف پس از کشاورزان، بزرگترین تشکل کشور بود که بیش از ۵/۱۷ درصد از تولید ناخالص ملی کشور را دارا هستند که این رقم بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور است.

۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.