رییس کل سازمان نظام پرستاری از تاکید رییس جمهور بر رفع نیازهای نظام سلامت خبرداد

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ‘غضنفر میرزابیگی’ با اشاره به دیدار اخیر شورای عالی سازمان نظام پرستاری با رییس جمهور، گفت: در حال حاضر وزارت بهداشت برای تامین نیروی مورد نیاز مراکز تازه تاسیس خود به حدود ۲۵ هزار پرستار و کادر بهداشتی و درمانی نیاز دارد که بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد این نیروها باید پرستار باشند.

وی افزود: وزارت بهداشت برای تامین حداقل ۰٫۷ نیرو به ازای هر تخت بیمارستانی در شبانه روز به ۲۵ هزار نیروی جدید نیاز دارد، اما فقط ۱۰ هزار پست سازمانی خالی دارد که رییس جمهور با انتقال ۱۵ هزار پست از دیگر دستگاه ها و تامین این تعداد نیروی جدید موافقت کرد.

رییس کل سازمان نظام پرستاری اظهار داشت: جلسه دیدار اعضای شورای عالی نظام پرستاری با رییس جمهوری دستاوردهای بزرگی برای جامعه پرستاری و نظام سلامت داشت.

میرزابیگی خاطر نشان کرد: یکی از دستاوردهای این جلسه این بود که قرار شد کمیته مشترکی با حضور نماینده ریاست جمهوری، وزارت بهداشت، معاونت توسعه سرمایه انسانی رییس جمهور و دو نفر نماینده از سازمان نظام پرستاری مسایل مرتبط با پرستاران و نظام سلامت را پیگیری کند.

وی ادامه داد: این کمیته باید دستاوردهای مشخصی تا مراسم روز پرستار در پایان امسال به صورت عملیاتی برای پرستاران و نظام سلامت به دست آورد.

این مقام مسوول یادآور شد: طی فعالیت دولت نهم و دهم شاهد افزایش مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان ها در کشور بوده‌ایم، ولی متناسب با گسترش این مراکز نیروی پرستار استخدام نشده به همین علت شاهد کمبود کادر پرستاری در مراکز دولتی هستیم.

میرزابیگی اضافه کرد: در بسیاری از مناطق کشور بیمارستان هایی ساخته و حتی تجهیزات گران قیمت آن هم تامین شده اما به علت اینکه پرسنل و پرستار آنها تامین نشده کماکان این بخش ها و مراکز جدید به بهره برداری نرسیده است و عملا سرمایه بزرگی از کشور به هدر می‌رود.

وی بیان داشت: مهمترین دلیل عدم راه اندازی این مراکز نیز نبود پرستار است و البته کمبود پست سازمانی برای استخدام پرستار و نیروی جدید نیز به این مشکل دامن می‌زند.

این مقام مسوول افزود: گزارش دیگری که در جلسه مشترک با رییس جمهور ارایه شد، این بود که در اکثر کشورهای دنیا برای تامین مربیان بهداشت مدارس از پرستار مدرسه استفاده می‌شود و این پرستاران هستند که تخصص لازم را برای تامین بهداشت دانش آموزان و پیشگیری از بیماری ها در مدارس دارند.

میرزابیگی تصریح کرد: بر این اساس با توجه به اینکه ۱۴۰ هزار نفر از معلمان و دست اندرکاران وزارت آموزش و پرورش بازنشسته شده‌اند و تعداد زیادی پست خالی برای استخدام وجود دارد، رییس جمهوری موافقت کرد که هفت هزار پست سازمانی در آموزش و پرورش به استخدام مربیان بهداشت مدارس از بین کارشناسان پرستاری اختصاص یابد.

وی گفت: نکته دیگری که در این جلسه مطرح شد، تشکیل شورای عالی بیمه و سلامت بود که اعلام کردیم با توجه به وجود قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و با توجه به تعریف ۵۲۷ خدمت استاندارد پرستاری که نظر کمی تعداد آنها از خدمات پزشکی کمتر نیست، نیاز هست که نماینده سازمان نظام پرستاری نیز مانند سازمان نظام پزشکی و جاهای دیگر در این شورا حضور داشته باشد که قرار شد رییس جمهوری در جلسه شورای عالی سلامت که ریاست آن با خود اوست، این دستور را بدهد که نماینده سازمان نظام پرستاری نیز در شورای عالی بیمه و سلامت عضو باشد.

اجتمام ** ۱۷۸۸ **۱۴۱۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۱۵۱۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.