رییس مجلس ملی الجزایر خواستار گسترش همکاری های پارلمانی با ایران شد

به گزارش ایرنا، ‘محمد العربی ولد خلیفه’ شامگاه پنجشنبه در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین ‘محمد رضا میرتاج الدینی’ از چگونگی برگزاری انتخابات اخیر پارلمانی در الجزایر و اصلاحات در روند شکل گیری مجلس جدید این کشور گزارشی ارائه کرد.

محمد العربی ولد خلیفه با اشاره به همزمانی انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی با انتخابات الجزایر، انتخاب مجدد ‘علی لاریجانی’ به ریاست ریاست مجلس نهم را تبریک گفت.

وی با تاکید بر اهمیت گسترش روابط پارلمانی دو کشور برای رییس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی آرزوی موفقیت کرد.

رییس مجلس ملی مردمی الجزایر با اشاره به لزوم توسعه روابط دو کشور در تمامی زمینه ها ، همکاری های دو کشور را در حال توسعه ارزیابی کرد و گفت: حضورفرهنگی ایران در الجزایر با برگزاری هفته فرهنگی در تلمسان (پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال گذشته) بسیار موفقیت آمیز بود.

محمد العربی ولد خلیفه به افتتاح کرسی زبان فارسی در دانشگاه الجزایر اشاره کرد و گفت که زمینه های بسیارفراوانی برای توسعه همکاری های فرهنگی میان دو کشور وجود دارد.

وی بر توسعه همکاری های دو کشور در زمینه بازرگانی و صنعتی نیز تاکید کرد.

معاون رییس جمهوری اسلامی ایران نیز دراین دیدار که همزمان با ضیافت شام در هتل الجزایر برگزار شد با اشاره به استقبال خوب مسئولین الجزایری از وی، گفت: در این سفر عزم مسئولان الجزایری برای ارتقای سطح روابط با ایران در تمامی زمینه ها را مشاهده کردم .

میرتاج الدینی افزود: این عزم در میان مسوولان ایرانی بخصوص شخص رییس جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به روابط خوب سیاسی میان ایران و الجزایر بر ارتقای سطح همکاری های میان دو کشور در سایر بخش ها تاکید کرد.

در این دیدار ‘نورالدین موسی’ وزیر مسکن و شهرسازی ، ‘محمد شریف عباس’ وزیر مجاهدین الجزایر حضور داشتند.

محمد العربی ولد خلیفه که به تازگی رییس مجلس ملی مردمی الجزایرشده، پیش از این سفیر الجزایر در تهران بوده است.

مجلس ملی مردمی الجزایر ۴۶۲ نماینده دارد.

میرتاج الدینی روز سه شنبه گذشته برای تقدیم پیام دعوت ‘ محمود احمدی نژاد’ رییس جمهوری اسلامی ایران به ‘ عبدالعزیز بوتفلیقه’ همتای الجزایری وی برای شرکت در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران که شهریور ماه برگزار می شود، وارد الجزایر شد.

معاون رییس جمهوری در این سفر چهار روزه ضمن دیدار و گفت و گو با رییس جمهوری الجزایر با ‘ محمد العربی ولد خلیفه’ رییس مجلس ملی مردمی، ‘عبدالقادر بن صالح’ رییس مجلس سنا و ‘مراد مدلسی’ وزیر خارجه این کشور نیز دیدار و گفت و گو کرد.

خاورم ** ۱۲۰۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۲۳۲۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.