رییس مرکز ملی فرش ایران: ۴۰۰ هزار بافنده فرش دستباف بیمه می شوند

به گزارش ایرنا، ‘محمدباقر آقاعلیخانی’ عصر سه شنبه در نشست دست اندرکاران صنعت فرش دستباف خراسان شمالی در بجنورد، گفت :‌ اکنون ۲۰۰ هزار نفر از بافندگان فرش دستباف کشور زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند.

وی تعداد بافندگان فرش در ایران را براساس آمار غیر رسمی حدود دو میلیون نفر اعلام کرد و افزود: در سال های آینده تمام این افراد زیر پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مهم ترین مشکل در بخش تامین اجتماعی را مشخص نبودن تعداد فرش بافان کشور و ارایه کارت فرش بافی به افراد غیرفعال دانست واظهار داشت: با انجام یک برنامه سرشماری در سال جاری می توان به آمار دقیق فرشبافان دست یافت.

آقاعلیخانی، صنعت فرش دستباف ایران در سال های اخیر را رو به رشد خواند و مشکل اصلی رونق بازار فرش را نبود تبلیغات مناسب، سنتی بودن طرح ها و نشناختن سلایق بازار و مسن بودن فرشبافان عنوان کرد.

وی نبود زیرساخت مناسب برای صنعت فرش دستباف را از دیگر مشکلات این بخش برشمرد و افزود: امسال با تصویب دولت ۳۰۰ میلیارد ریال برای تامین زیرساخت های صنعت فرش دستباف در استان های کشور تامین اعتبار شد.

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: بودجه مرکز فرش ایران در سال جاری به نسبت سال قبل چندین برابر شده که این روند باید پیگیری شود.

آقاعلیخانی گفت: برای شناساندن فرش دستباف ایران باید ابتدا از داخل شروع کرده و مسوولان رده بالای کشور را نسبت به این ظرفیت مهم حساس کنیم تا بتوانیم همراهی آن ها را داشته باشیم چرا که برای ادامه مسیر نیازمند همراهی آنان هستیم.

وی به ساخت شهرک تخصصی فرش ایران در بجنورد اشاره و هدف از آن را تمرکز فعالیت صنعت فرش برای ارایه فرش با کیفیت و نظارت بر تامین مواد اولیه برای فعالان این عرصه عنوان کرد.

وی گفت: مرکز ملی فرش ایران برای ساخت شهرک تخصصی فرش ایران در بجنورد ۷۲ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی کرده است.

در این نشست دست اندرکاران فرش دستباف خراسان شمالی نیز نبود پوشش بیمه و نقدینگی را مهم ترین مشکلات خود برشمردند. ک/۲

۲۷۱۲/۶۲۶/۵۳۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۱۹۹۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.