رییس مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی خبرداد: نجات ۲۲۰ هزار کودک از نابینایی

۲۸ آبان ،

1-1490.jpg

رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کاهش سن طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) به ۲ سال را از هدف پیش روی بهزیستی خواند و گفت: باید توجه داشت که بهترین وقت برای سنجش بینایی کودکان و پیشگیری از تنبلی چشم تا شش سالگی است و فرقی نمی‌کند اختلال بینایی‌ کودک در ۲ و یا چهار سالگی تشخیص داده شود.

به گزارش تفسیری خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کاظم نظم ده در نشست خبری “ارائه گزارش تفسیری عملکرد طرح پیشگیری از تنبلی چشم سازمان بهزیستی کشور” با اعلام افزایش پوشش هفت درصدی این طرح در سال جاری اظهار کرد: ۱۶ سال از اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم می‌گذرد و در طول این مدت بییش از ۲۲ میلیون کودک مورد غربالگری قرار گرفته و ۲۲۰ هزار کودک کم بینا و یا حاوی اختلال شدید بینایی تشخیص و از نابینایی نجات یافته‌اند.

وی افزود: پوشش طرح پیشگیری از تنبلی چشم تا پایان سال ۹۰، ۶۳ درصد بوده است که امیدواریم تا پایان سال جاری به بیش از ۷۱ درصد افزایش یابد.

به گفته رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی، در مدت ۱۶ سال اجرای این طرح، به طور میانگین ۴٫۵ درصد پوشش آن افزایش یافته است.

نظم‌ده، همچنین تعداد کودکان مورد غربالگری قرار گرفته در سال قبل را ۲ میلیون و ۱۸۳ هزار کودک عنوان کرد و افزود: در مناطق روستایی ۶۹ درصد و در مناطق شهری ۵۹ درصد از کودکان تحت پوشش طرح پیشگیری از تنبلی چشم قرار گرفتند.

بنابر اظهارات رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی، در سال ۹۰ بیش از ۷۲ هزار کودک مشکوک به آمبلیوپی تشخیص داده شد که از این میان ۱۳ هزار نفر آمبلیوپ بودند.

وی با اعلام اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در سه سطح گفت: سطح اول توسط مربیان آموزش دیده مهدها، سطح دوم توسط بینایی سنج‌ها و سطح سوم توسط متخصص بینایی انجام می‌شود و باید گفت سیستم ارجاع مناسبی در این طرح حاکم است.

نظم ده در ادامه عنوان کرد: سطح دو طرح پیشگیری از تنبلی چشم کاملا رایگان است و در سطح یک نیز ۴۰ درصد از جمعیت تحت پوشش که شامل روستاییان و اشخاص کم بضاعت می‌شوند، به صورت رایگان تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی در ادامه با اعلام تعرفه طرح پیشگیری از تنبلی چشم عنوان کرد: بها طرح با استفاده از چارت E‌ در بخش دولتی ۹۰۰ و در بخش خصوصی ۱۶۰۰ تومان است؛ ضمن اینکه با استفاده از دستگاه بینایی سنجی در بخش دولتی ۱۹۰۰ و در بخش خصوصی ۴۸۰۰ تومان است، ضمن اینکه بها در تمام سطوح یاد شده برای اشخاص بی‌بضاعت رایگان است.

به گفته نظم ده، ۶۳۵ پایگاه پیشگیری از تنبلی چشم به صورت دائم و ۵۱ هزار پایگاه به صورت موقت طی آبان و آذر فعال می باشند.

وی اظهار امیدواری کرد تا سال ۹۲ – ۹۳ پوشش طرح به ۹۰ درصد برسد.

رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی در ادامه خاطر نشان کرد: به طور میانگین بها طرح پیشگیری از تنبلی چشم برای هر فرد سه هزار تومان است، این در حالیست که بها هر فرد نابینا برای بهزیستی سالانه ۴ میلیون تومان است.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دریافت بها ۹ هزار تومانی از بعضی والدین کودکان در طرح پیشگیری از تنبلی چشم گفت: در صورت اخذ تعرفه بیش از ۴ هزار و ۹۰۰ تومان با متخلفان برخورد می‌شود و ضروری است والدین مراتب تخلف را به ادارات بهزیستی گزارش تفسیری کنند.

نظم‌ده در ادامه با تاکید بر اینکه ابزار اصلی طرح پیشگیری از تنبلی چشم چارت E ‌است، افزود: دستگاه بینایی سنجی برای کودکان سه ساله و همچنین ساکنین مکان‌های صعب‌العبور به کار می‌رود، چرا که آنها نمی‌توانند برای دسترسی به سطوح مختلف طرح چندین مراجعه داشته باشند.

وی در ادامه تاکیدکرد: در کودکان چهار تا شش ساله نیز اولویت سنجش با استفاده از چارت E است، چرا که پژوهش‌ها نشان می‌دهد ضریب اطمینان چارت E و دستگاه بینایی سنجی در کودکان ۴ تا ۶ ساله یکسان است.

به گفته رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی، در حال حاضر ۱۲۳ دستگاه بینایی سنج در طرح پیشگیری از تنبلی چشم فعال است و برای پوشش تمام کودکان سه ساله تعداد دستگاه‌ها باید حداقل ۲ برابر شود.

وی افزود: ضمن اینکه دستگاه‌ها خارجی می باشند و بها‌ای بیش از ۱۵ میلیون تومان برای خرید هر دستگاه نیاز است.

نظم ده، اظهار امیدواری کرد تا تمامی کودکان سه ساله در سال آینده تحت پوشش طرح قرار بگیرند.

نظم‌ده همچنین سبب کم بودن آمار طر ح پیشگیری از تنبلی چشم را در بخش کودکان شهری مراجعه مستقیم بعضی والدین کودکان به متخصصان چشم پزشکی عنوان کرد و گفت: این کودکان خارج از سامانه رصد سازمان بهزیستی قرار دارند.

وی در ادامه فلسفه طرح‌های غربالگری را انجام اقدامات پر بها با مبالغ کمتر و صرفه جویی عنوان کرد و گفت:‌ کاهش سن طرح پیشگیری از تنبلی چشم به ۲ سال از هدف بهزیستی است، اما باید توجه داشت که بهترین وقت برای این اقدام تا شش سالگی است و فرقی نمی‌کند که کودک در ۲ و یا ۴ سالگی اختلال بینایی‌اش تشخیص داده شود.

رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی تاکید کرد:‌ از دیگر اقدامات مورد نیاز این طرح تهیه نرم افزاری است تا اطلاعات خانواده‌هایی را که مستقیما به سطح سه و متخصصان چشم پزشکی مراجعه می‌کنند ثبت و ضبط شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.