رییس کل دادگستری استان قزوین: اجرای امر به معروف و نهی از منکر اقتدار می‌خواهد

۰۲م آذر ،

رییس کل دادگستری استان قزوین گفت: اگر یک جامعه‌ای بخواهد رشد کند و راه ترقی را بپیماید راهش سالم سازی جامعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جمال انصاری در نشست “راهکارهای گسترش امر به معروف و نهی از منکر که در سالن اجتماعات دادگستری کل استان قزوین برگزار شد، بیان کرد: ایام دهه اول محرم هفته امر به معروف و نهی از منکر نام گرفته است و این نامگذاری در این ایام خودش حرکتی تبیینی است.

وی ادامه داد: این تقارن در واقع این فرصت را برای ما فراهم می‌کند تا بتوانیم راجع به قیام امام حسین (ع) صحبت کنیم و از این زاویه نگاه دینی به عاشورا می‌رسیم و البته تنها در اسلام عاشورا برجسته نیست بلکه در سایر ادیان نیز این توجه به عاشورا را می‌بینیم.

رییس کل دادگستری استان قزوین اضافه کرد: از هر زاویه‌ای به عاشورا بنگریم زوایای نهفته‌ای وجود دارد که به خوبی تبیین نشده و باید در جامعه این ابعاد روشن شود؛ این زوایای پنهان از گفتمان قاسم بن الحسن گرفته تا پیام و بیان حضرت زینب (س) و اقدام حضرت ابوالفضل (ع) همه اقدامات آموخته‌هایی است تا ما باید از آنها درس بگیریم.

وی تصریح کرد: باید افکار و اندیشه ما با قیام امام حسین (ع) پیوند بخورد، پیام امام حسین (ع) در جامعه تبیین ارزش‌های دینی و اسلامی در جامعه آن روز بود، البته در آن زمان بعضی از روی جاهلیت و بعضی عامدانه می‌خواستند پیام امام در جامعه درک نشود.

انصاری اعلام کرد: شکر خدا محرم با زندگی ما گره خورده است و این تکرار هر ساله محرم می‌تواند بسیاری از مولفه‌های دینی را با روشنگری برایمان تبیین کند.

وی عنوان کرد: همه می‌دانیم که امر به معروف و نهی از منکر کارکرد عملی و تبیینی و اجتماعی دارد، در نتیجه امر به معروف و نهی از منکر می‌تواند شاخص سلامت اجتماعی را بالا ببرد و نهی از منکر می‌تواند زنگارهای خرده فرهنگ‌های نامتعارف را اصلاح کند.

رییس کل دادگستری استان قزوین تصریح کرد: در مسائل اجتماعی باید به نقطه‌ای برسیم که با مولفه‌های امروزی بتوانیم ارزش‌های دینی و سلامت فردی را در جامعه تبیین و موانع امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه پیدا کنیم.

وی ادامه داد: منظور از موانع اجرایی این است که با نگاه کارشناسی کاری کنیم که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به باوری عمیق تبدیل شود، اگر قرار باشد گسترش امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان تکلیف شرعی و ارزش دینی در جامعه نهادینه کنیم باید بدنه عمومی جامعه به صورت گسترده این فریضه را به خوبی باور کند.

رییس کل دادگستری استان قزوین اضافه کرد: امر به معروف و نهی از منکر تنها یک امر اجتماعی نیست بلکه تکلیف سیاسی دینی است، حال اگر یک جامعه‌ای بخواهد رشد کند و راه ترقی را بپیماید راهش سالم سازی جامعه است، در واقع هرچه در سالم سازی جامعه بیشتر کار شود ارتقاء شاخص‌های سلامت اجتماعی جامعه را شاهد خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: بعضی از اشخاص با بی رغبتی از کنار این فرائض عبور می‌کنند که ناشی از مشکلات است، چراکه انجام امر به معروف و نهی از منکر عواقب خطرناکی دارد، ولی آیا می‌توان به واسطه این عواقب این فریضه را ترک کرد، از این رو باید پیشینه‌ها را حل کنیم یعنی اگر فرد بخواهد در منکر غوطه ور شود بازگشت از آن هزینه سنگینی داشته باشد.

انصاری گفت: یکی از شاخص‌ها که در دستگاه قضا نیز دنبال می‌کنیم موضوع پیشگیری است که در این زمینه باید از مجاری اجتماعی وارد شد و از مسیر فرهنگی مسائل را حل کرد.

وی بیان کرد: البته از یاد نبریم که امر به معروف بر نهی از منکر مقدم است حال در این فضا باید طوری حرکت کنیم که اشخاص مختلف جذب شوند والا ممکن است بعضی نخواهند انجام امر به معروف و نهی از منکر را به خاطر عواقبش بپذیرند.

رییس کل دادگستری استان قزوین یادآور شد: از این رو لازم است نهادینه کردن این فریضه را در دستور کار داشته باشیم و از یاد نبریم که اجرای امر به معروف و نهی از منکر اقتدار می‌خواهد، اما نباید با غرور همراه باشد همچنین این فریضه صلابت و شجاعت می‌خواهد، ولی نخوت و سستی در آن جایی ندارد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.