رییس کل گمرک: ۵٫۱۸ میلیون گوشی موبایل به صورت قاچاق وارد کشور شد

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

رییس کل گمرک ایران گفت: در مورد گوشی تلفن همراه برآورد ما این است که از ۲۰ میلیون گوشی وارد شده به کشور حداقل ۵٫۱۸ میلیون دستگاه به صورت قاچاق وارد کشور شده باشد.
 
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، مسعود کرباسیان افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهد قیمت تمام‌شده هر دلار برای واردات رسمی گوشی تلفن همراه هشت هزار و ۶۷۰ تومان است. یعنی اگر فردی بخواهد از مجاری رسمی، گوشی تلفن همراه وارد کند باید بابت هر دلار ارزش کالا، بیش از هشت هزار و ۶۰۰ تومان بپردازد در حالی که همین کالا را می‌شود با هزینه کمتر و از راه‌های غیررسمی وارد کشور کرد.
 
به گفته وی، یکی از راه‌های محاسبه میزان قاچاق کالا این است که ارزش واردات رسمی یک کالا به کشور را با آمارهای صادراتی کشور مبدا مقایسه کنید. به طور مثالً با این روش ما متوجه شدیم برنج واردشده به ایران با برنج صادرشده از کشورهای مبدا ۱۹ درصد اختلاف از نظر ارزش دارد. همین طور در مورد تلفن همراه و سیگار که متوجه شدیم به ترتیب ۹۲ و ۷۴ درصد اختلاف از نظر ارزش وجود دارد.
 
کرباسیان با اشاره به اینکه ۵۲ روز طول می‌کشد تا گوشی تلفن همراه از گمرک ترخیص شود، اظهار داشت: این درحالی است که قاچاقچی در کمال آرامش می‌تواند در نیمی از این زمان، کالا را به شما تحویل دهد.
 
او در گفت و گویی با هفته‌نامه تجارت فردا ادامه داد: تمام سختگیری‌هایی که قرار است سبب شود فردی کار غیرقانونی انجام ندهد اثر معکوس گذاشته و فرد را به سوی کار غیرقانونی سوق می‌دهد. چون برای او صرفه اقتصادی ندارد که قیمت تمام‌شده یک تلفن همراه به ازای هر یک دلار هشت هزار تومان باشد.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.