رییس کمیته علمی سومین سمینار برند در گردشگری: به دنبال برند سازی نیستیم!

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ نخستین نشست خبری سومین جشنواره برند در گردشگری صبح امروز با حضور رییس و دبیر کمیته علمی و دبیر اجرایی و اصحاب رسانه در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

"محمد حسین ایمانی خوشخو" رییس کمیته علمی سومین جشنواره برند در گردشگری با اشاره به اهداف برگزاری این سمینار گفت: «رواج ادبیات برند در عرصه گردشگری و توجه به این مهم که جامعه برند را فقط یک آرم یا نشان نداند چراکه آرم آخرین مرحله برند سازی است و باید ادبیات این حوزه در میان فعالان گردشگری نهادینه شود. از دیگر سو باید فعالان این حوزه با برندسازی آشنا شوند و محصول گردشگری که همان برند خواهد بود شناسایی و معرفی شود. در واقع باید مهندسی در معرفی ومحصولات گردشگری را مد نظر قرار دهیم.»

وی معتقد است: «اگر دو اتفاق مهم در حوزه گردشگری بیافتد به این معناست که این حوزه درحال توسعه و رونق است. اول آنکه باید به معنای واقعی شاهد صنعتی شدن گردشگری باشیم. دوم آنکه باید شاهد علمی شدن گردشگری باشیم تا بتوانیم مسیر روبه رشد این حوزه را شاهد شویم.»

این استاد دانشگاه با تاکید بر علمی شدن صنعت گردشگری گفت: «کشور ما باید در مسیر علمی شدن گردشگری گام بردارد تا از گردشگری صرفا به عنوان یک فعالیت اجتماعی نام برده نشود. آنهنگام که نگاه ها به حوزه گردشگری به عنوان یک رشته علمی و صنعتی درآمدزا تغییر کند خواهیم توانست در صدد برداشتن گامهای جدی در حوزه اقدام کنیم.«

به گفته ایمانی خوشخو، جامعه امروز ما شاهد شکل گیری تفکرات جدید در خصوص بعد علمی گردشگری است. بارها عنوان شده که تا بخش خصوصی به جد وارد این عرصه نشود و همه انتظارات از دولت باشد نخواهیم توانست به درجات رشد گردشگری امید داشته باشیم.

وی با اشاره به داشتن نگاه صنعتی به گردشگری گفت: «باید در درآمد ملی کشور، جایگاه ویژه ای برای درآمدهای گردشگری در نظر گرفته شود. تحقق این مهم نیازمند برنامه ریزی های مدونی است که باید از سوی جامعه علمی، فعالان و مسئولان حوزه گردشگری مد نظر قرار گیرد. هرچه بخش خصوصی فعالتر باشد گردشگری صنعتی تر خواهد بود.»

رییس کمیته علمی سومین جشنواره برند در گردشگری با تاکید برآنکه بحث برند در گردشگری با آنچه از برند در سایر صنایع مد نظر است متفاوت است خاطر نشان کرد: «از محصول یک صنعت به عنوان برند آن نام برده می شود این درحالی است که برند در گردشگری درخصوص مقاصد سفر مطرح می شود. باید توجه داشت که داشتن تصویر از یک مقصد گردشگری است که برند آن به حساب می آید نه یک نشان خاص.«

ایمانی خوشخو در پاسخ به این سوال CHN مبنی بر اینکه با توجه به ابعاد تاثیر گزار تبلیغات و بازاریابی در حوزه گردشگری هنوز مرجع و واحد مشخصی در این خصوص متولی برگزاری نمایشگاه ها نیست و همچنان با غلط های املایی و ویرایشی در بروشورهای معرفی جاذبه ها و مکان های تاریخی و گردشگری روبه رومی شویم، با وجود مشکلات ریز و درشت در حوزه گردشگری و نیاز به رفع آن، برگزاری جشنواره برند در حوزه گردشگری چه توجیحی دارد گفت: «درست است که حوزه گردشگری و در بخش زیرساختها با مشکلات بسیار روبه رو هستیم ولی نمی توانیم بگوییم که منتظر بمانیم تا آن مشکلات حل شوند بعد به فکر ساخت برند باشیم. باید تمام این امور را به طور موازی با یکدیگر به پیش بریم.«

وی با تاکید بر آنکه امروزه عصر مهندسی معکوس است خاطر نشان کرد: «باید از تجربیات کشورهای دیگر در حوزه گردشگری بهره مند شویم. یکی از این تجربیات برند است. در واقع دستگاه های مسئول باید مسائل اولیه را در حیطه گردشگری رعایت کنند. همه ما باید در مسیر مشخص علمی حرکت کنیم.»

ایمانی خوشخو پس از این اظهار نظرها درخصوص بازخوردی که باید از برگزاری جشنواره برند انتظار داشت گفت: «ما به دنبال برند سازی نیستیم. برند در بستر زمان تولید می شود. کسی از جشنواره ها وسمینارهای علمی انتظار خروجی اجرایی ندارد.«

وی خاطر نشان کرد: «جایگاه علمی هر پدیده کمک می کند تا از دستاوردهای آن بهره مند شویم. سعی ما نیز بر آن است تا در این سمینار تا جایی که می توانیم از تئوری پردازی پرهیز کنیم. ولی اینکه تا چه اندازه سایر بخش ها و سازمان میراث و گردشگری از این تحقیقات علمی استفاده می کند نکته ایست که من در جایگاه آن نیستم که در این خصوص اظهار نظر کنم.»

این درحالی است که "ابراهیم زاهدی" دبیر اجرایی سومین سمینار برند در گردشگری معتقد است: «بحث علمی یک سمینار آن است که بتوان علم را به عمل تبدیل کرد.»

به گزارش CHN ، "کره " تنها کشوری است که در نمایشگاه حاشیه این سمینار به معرفی جاذبه های خود خواهد پرداخت البته گفته می شود رای زنی هایی نیز در این خصوص با تایلند و ترکیه انجام شده.

+منبع


بانک اطلاعات تور ، آژانسهای مسافرتی | تور ترکیه | تور تایلند | تور دبی | تور مالزی | تور بالی | تور قبرس | تور اروپا | تور هند | تور ارمنستان | تور آنتالیا | تور استانبول | تور بدروم | تور پوکت | تو پاتایا | تور بانکوک – خانه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.