رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران: کارگر ایرانی ۸۰۰ ساعت کار می کند، کارگر چینی ۱۴۰۰ ساعت

هرچه به روز صنعت و معدن نزدیک می شویم، صاحبان صنایع و بنگاه های اقتصادی بیشتر به تکاپو افتاده و خود را برای گرامیداشت این روز آماده می کنند. در این روز که همزمان با دهمین روز از تیرماه برگزار می شود، بزرگان صنعت و معدن کشور دور هم جمع شده و رییس جمهور کشور را نیز در گردهمایی خود خواهند دید. امسال نیز صاحبان صنایع در تدارک این ضیافت هستند و خیال دارند در روز دهم تیرماه جاری بیانیه ای را نیز صادر کنند که این بیانیه، انتظارات صنعتگران از دولت در سال حمایت از تولید ملی را بازگو می کند.
به گزارش خبرآنلاین محسن خلیلی عراقی خبر صدرو بیانیه از سوی صنعتگران را در پنجمین نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران اعلام کرد و با این حال یادآور شد که در طول ۱۴ سالی که از برگزاری مداوم روز صنعت و معدن می گذرد صنعتگران کشور دغدغه های خود را در این روز فریاد زده اند اما تنها اتفاقی که رخ داده، انتقال معضلات و گرفتاری های این بخش به سال بعدی است.

خلیلی در حالی از پایداری مشکلات بخش تولید و صنعت کشورسخن گفت که وی معتقد است “باید نوای تازه ای ساز کنیم” و این را نیز اضافه کرد که ” آنچه که در طول برنامه های توسعه کشور چه قبل و چه پس از انقلاب اتفاق افتاده است نشان می دهد که باید در آنچه که تاکنون در پیش گرفته ایم تردید کرد و راه تازه ای را برگزید.”
خلیلی در ادامه با بیان اینکه “از سال ۱۳۳۲ پا به عرصه صنعت گذاشته است”، گفت: در طول ۶ دهه فعالیت خود، حتی یک سخن ناروا به دولت ها نزده ام و همواره سعی کرده ام که با بیان مهرآمیز مشکلات را برای دولت ها بازگو و راه حل ها را نیز ارائه دهم.”
رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در ادامه اظهار کرد که میزان دستمزد به ساعت کار در ایران در مقایسه با سایر کشورها شرایط نامناسبی دارد.

وی افزود: در شرایطی میزان ساعت کار کارگران در ایران ۸۰۰ ساعت در سال است که این میزان برای کارگر افغانی و پاکستانی نزدیک به ۹۰۰ ساعت، کارگر آمریکایی و چینی حدود ۱۴۰۰ ساعت است.

خلیلی این نکته را نیز یاداوری کرد که بر اساس گزارش های رسمی، میزان کار مفید کارمندان دولت در ایران در روز ۲۰ تا ۳۰ دقیقه است. به گفته وی، در کنار کاستی هایی که در میزان کار مفید دیده می شود، درآمد ناخالص داخلی نیز در ایران شرایط مناسبی ندارد. به گفته رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران، آمار دقیقی از شاخص های اقتصادی ایران در دست نیست و دولت نیز تمایلی برای ارائه این آمار ندارد اما آماری که بعضا اعلام می شود نیز بیشتر برپایه حدسیات استوار است.

خلیلی در ادامه به میزان درامدهای نفتی کشور اشاره کرد که به زعم وی تناسبی با شاخص های اقتصادی کشور ندارد. او از این رو، خاطرنشان کرد که باید به اقتصاد ملی خود رهنمودها و راهکارهایی تزریق شود. عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران بر تغییر رویکرد در اقتصاد کشور تأکید کرد و خواستار تدوین استراتژی در بخش های صنعت، بازرگانی، کشاورزی و خدمات شد و این نکته را نیز یاداوری کرد که با تلفیق استراتژی این بخش ها، استراتژی اقتصاد کشور تدوین می شود که می تواند راهگشا باشد.
خلیلی در ادامه بار دیگر تصریح کرد که هدف او و همفکرانش، حرکت به سمت تغییر رویکردها در بخش اقتصاد کشور است و یاداوری کرد که قوای سه گانه و مسوولان کشور باید نحوه نگرش خود در برنامه ریزی ها را تغییر دهند.

توجه صنعتگران به سرمایه اجتماعی
به گفته رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران، در سال جاری که به سال حمایت از تولید ملی نامگذاری شده است باید باید به سمت ایجاد سرمایه اجتماعی گام برداشت. او افزود : صنعتگران کشور متأسفانه سرمایه اجتماعی را نادیده می گیرند و از این رو جامعه با صنعتگران یار و همراه نیست.
خلیلی به مؤسسه محک اشاره کرد که برخی از فعالان اقتصادی آن را در راستای مسوولیت های اجتماعی و توجه به جامعه، راه اندازی کرده اند و امروز که چندین سال از تأسیس این مؤسسه می گذرد، در جامعه جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. او خواستار این شد که فعالان اقتصادی و صنعتگران در زمینه مسائل اجتماعی بی تفاوت نباشند.
۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.