زایمان طبیعی یا سزارین کدام بهتر است؟

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

در سال های اخیر ، تعداد سزارین هایی که در کشور ما انجام شده ،نسبت به تعداد کل زایمان ها ،رشد چشمگیری داشته ،تا جایی که حتی در بعضی مناطق این نسبت به بیش از ۵۰ در صد رسیده است.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛ به طور کلی زایمان یک واقعه مهم در زندگی یک زن محسوب می شود و زایمان طبیعی و به دنبال آن در آغوش کشیدن نوزاد، تاثیرات بسیار شگرفی را برای مادر به همراه دارد. مطالعات نشان می دهد، درد زایمان و زایمان طبیعی، در ارتباط بین مادر و نوزاد که از الزامات شیردهی موفق است، بسیار موثر است.

سزارین یک عمل جراحی برای انجام زایمان است و هنگامی انجام می شود که زایمان طبیعی، خطرساز یا غیرممکن باشد. عمل سزارین با بیهوشی عمومی و در اتاق عمل انجام می شود.
زایمان طبیعی به معنای شروع خود به خود و کم خطر درد زایمان است. در حالیکه زایمان طبیعی، با خروج طبیعی سر جنین و بدون کمک در هفته ۳۷ تا ۴۲ حاملگی انجام می شود و بعد از زایمان، مادر و نوزاد وضعیت خوبی دارند.

چند برتری زایمان طبیعی به سزارین:
۱- حجم خونی که مادر طی زایمان طبیعی از دست می دهد، تقریبا نصف خونی است که در یک عمل جراحی سزارین از دست می رود.

۲- خطرهای بیهوشی در زایمان طبیعی مادر را تهدید نمی کند و نوزاد نیز از داروهای بیهوشی که ممکن است برای سلامتی او خطرناک باشد در امان می ماند.

۳- مادر در طول زایمان طبیعی هوشیاراست و به طور کامل در جریان روند زایمان قرار می گیرد، خیلی زود کودکش را می بیند از سلامت او اطمینان حاصل می کند.

۴-   بروز مشکلاتی نظیر یرقان و کم خونی در نوزادان سزارینی بیشتر از نوزادانی است که بازایمان طبیعی به دنیا می آیند.

۵- طول مدت بستری شدن و استراحت برای مادری که فرزندش را از طریق زایمان طبیعی به دنیا آورده،بسیار کوتاهتر از مادری است که سزارین انجام داده و این توانایی در بازگشت زود هنگام به کارهای روزمره از نظر روحی –روانی به مادر کمک می کند.

۶- فشاری که در زایمان طبیعی به قفسه سینه نوزاد وارد می شود ،باعث تخلیه مجاری تنفسی او از ترشحات شده و به همین دلیل ،این نوزادان نیاز کمتری به اقدامات حمایتی تنفسی پیدا می کنند.

چند نکته مورد توجه خانم های باردار:

– برای اطمینان از سیر طبیعی حاملگی و تامین سلامتی خود و نوزادتان حتماً بطور مستمر در دوران بارداری به مراکز بهداشتی درمانی ، ماما و یا پزشک مراجعه و به توصیه های بهداشتی آنان، عمل نمائید.

– استفاده از تکنیکهای پیشرفته مانند سونوگرافی برای ارزیابی وضعیت جنینی و مادر گاهی ضروری است لذا طبق توصیه پزشک حتماً آنرا انجام دهد.

ترس و هراس بی مورد از زایمان را از خود دور کنید ./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.