زبانه کشیدن شعله های آتش بحران در قاره سبز

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه آلمانی “اشلسویگ هولشتاینیشر سایتونگ” در مطلبی نوشت : شعله های آتش بحران یورو همچنان زبانه می کشد. با وجود اعلام خبر کمک میلیاردی اتحادیه اروپا به بانکهای متزلزل و بیمار اسپانیا اما هیچ بهبودی در وضعیت بحرانی اروپا دیده نمی شود. بلکه برعکس بازارهای مالی همچنان آشفته و در هراس و وحشت به سر می برد.

سودهای بدهی های دولتی اسپانیا به بالاترین حد خود رسیده است و موسسه اعتبار سنجی “فیتچ” درجه اعتباری ۱۸ بانک دیگر اسپانیا را هم کاهش داد. ارزش یورو و بازار سهام اروپا همچنان سیر نزولی را طی می کند. آتش بحران بدهی های دوباره شعله ور شده در اروپا بر اساس ارزیابی بانک مرکزی اروپایی پایداری مالی منطقه یورو را در معرض خطر جدی قرار داده است.

به گفته کارشناسان یورو در فرانکفورت آرامش نسبی که در شروع سال بر وضعیت اقتصادی منطقه یورو حاکم شده بود  تصوری غلط و گمراه کننده  بوده است.

بانک جهانی نیز هشدار داده است که شرایط بحرانی و تنش زای یورو و بحران بدهی های اروپا فشار بزرگ برای اقتصاد جهانی  است. کاهشهای اخیر ارزشهای بورس در اروپا و بهره های رو به بالای بدهی های دولتهای اروپایی نشان می دهد که  بازارهای مالی تا چه حد آسیب پذیر و متشنج هستند.

به گفته “هانس تیمر” از کارشناسان اقتصادی بانک جهانی نه کشورهای ثروتمند و نه کشورهای در حال توسعه در صورت بدتر شدن بحران در اروپا از خطرات این بحران مصون نخواهند ماند.

صدر اعظم آلمان نیز در برلین بر لزوم بازگشتن هر چه سریعتر اعتماد به اروپا و یورو تاکید کرده و اظهار داشت که ما در مسیر جدایی قرار گرفته ایم. وی همچنین بار دیگر تصریح کرد که غلبه بر بحران مالی به زمان نیاز دارد.

وی افزود: این برای اروپا فاجعه بار خواهد بود حالا که برخی کشورها حرکت در یک مسیر درست را آغاز کرده اند ما از ادامه مسیر سرباز زده و در بین راه در جا بزنیم.

این روزنامه آلمانی در بخش دیگری از این مطلب نوشت : بسته کمک مالی اتحادیه اروپا به اسپانیا کشورهای بحران زده دیگر اروپایی را نیز متوقع کرده است. در هر صورت  به مادرید برای نجات بانکهایش از طرف اروپا برنامه های ریاضتی سختگیرانه ای مانند آنچه به پرتغال و یونان تحمیل شد ارائه نشد. به این ترتیب آتن هم در نظر دارد که بسته نجاتی را که از طرف اروپا دریافت کرده است مجددا به مذاکره بگذارد. از طرف پرتغال نیز درخواست هایی برای گذاشتن شرایط بهتر در برابر وامهایی که از اتحادیه اروپا دریافت می کند بلند شده است. به این ترتیب چشم انداز موفقی برای منطقه یورو و اروپا دیده نمی شود.

یکی از سخنگوهای کمیسیون اروپا در بروکسل اعلام کرده است که موضع ما در قبال یونان غیر قابل تغییر است و ما انتظار داریم که آتن همه وظایف خود در قبال دریافت بسته های نجات از اروپا را برآورده کند.

این در حالی است که یونانیها در آستانه برگزاری انتخابات مجدد پارلمانی در کشورشان همواره پولهای بیشتری را از حسابهایشان خارج می کنند. بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده شهروندان یونانی از زمان ظهور بحران در سال ۲۰۰۹ حدود ۸۰ میلیارد یورو را از بانکهای این کشور خارج کرده اند.

انتخابات مجدد پارلمانی به عنوان یک تصمیم گیری درباره باقی ماندن این کشور در منطقه یورو هم ارزیابی می شود. اگر یونان از منطقه یورو خارج شود کشورهای اروپایی همسایه این کشور احتمالا مرزهای خود را بر روی این کشور بسته و کنترل مرزی را در پیش خواهند گرفت.

این روزنامه آلمانی در بخش دیگری از این مطلب نوشت: در حال حاضر ایتالیا که سومین اقتصاد ملی منطقه یورو است به عنوان سنگ بعدی ارزیابی می شود که در دومینوی سقوط کشورهای بحران زده خواهد افتاد.

به نوشته این روزنامه آلمانی بانک مرکزی اروپایی یک سیاست نظم دهنده جدید به بودجه و همچنین اصلاحات ساختاری برای رشد اقتصادی و اشتغال را ضروری دانسته است. بانک مرکزی اروپایی همچنین از ضرورت تشکیل یک اتحادیه بانکی در منطقه یورو سخن گفته است.

به اعتقاد رئیس یکی از بانکهای آلمان باید اعتماد از دست رفته شهروندان به بانکها که در سایه بحران مالی ایجاد شده است برگردد. بزرگترین چالش در زمینه بانکی در پیش روی ما قرار دارد. ما باید مناسبات خود با جامعه را ترمیم کنیم. این حس نفرت مردم به بانکها قابل درک است و ما باید اعتماد دوباره شهروندانمان را جلب کنیم.
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.