زبان طنز، در دستور کار جدی ترین شعرا و عرفای ادبی ما

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران به نقش مهم طنز در تلطیف فضای عمومی جامعه اشاره کرد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار مهر، دلاور بزرگ نیا در دیدار با اعضای دبیرخانه جشنواره تئاتر طنز دیالوگ گفت: خیلی از موارد و موضوعات مهم اجتماعی وجود دارد که می توان از منظر کمدی یا شوخی به آن پرداخت و در خلال همین کمدی و شوخی، راهکارهای بسیار جدی و کارآمد برای رفع معایب ارائه داد.

وی گفت: از بدو شکل گیری کانون های تفکر در منطق، فلسفه و دیالکتیک عمومی جوامع، بسیاری از پیام های اجتماعی و فرهنگی حتی اقتصادی به صورت کلی یا جدی به مردم منتقل شده است امّا تجربه نشان داده که بیان دردها، مشکلات و معضلات جامعه هرگاه به چاشنی طنز و کمدی و شوخی معقول آراسته شد نقش مؤثّرتری در بهره وری مفاهیم داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری موضوعاتی مانند طلاق، سرقت، نزاع های خیابانی، مصرف مواد مخدر و مواردی از این دست را از موضوعات حساس جامعه دانست و گفت:هرچه آسیب های اجتماعی پایین تر بیاید، جامعه برای رشد مؤثرتر در تمام موضوعات بنیادین آماده تر می شود و حذف این آسیب ها علاوه بر پاکسازی اخلاق فردی به شکل معجزه آسایی به آرایش مطلوب ساختارهای جامعه می انجامد به نحوی که مردم به شکل سیتماتیک، افعال و کردار زشت و ناپسند را پس می زنند و مرتکبان این اعمال به نوعی سرخوردگی و بی سرانجامی مبتلا می شوند و درصد یارگیری آنان برای تفکّرات مسموم خود پایین می آید.

بزرگ نیا با اشاره به این که کمدی و طنز اجتماعی به شرط آن که معقول، محتاط، موقر و متین باشد، طرفداران عمومی اش بیشتر می شود و سرزمین ما در اعصار مختلف طنزپردازان و طنزنویسان متعددی را به خود دیده که توانستند حتی به حکما و سلاطین جابر و ستمکار پند و اندرز بدهند.

وی در این خصوص افزود: نگاهی به آثار طنز مکتوب به جا مانده در سرزمین ما نشان می دهد که حتی جدی ترین و پرشورترین شعرا و عرفای ادبی ما از جمله شیخ اجل سعدی زبان طنز و ملاحت ادبی را در دستور کار خود قرار داده بودند و در این مسیر حتی به سلاطین تذکر و انذار می دادند.

بزرگ نیا، گلستان سعدی را علاوه بر دارا بودن قصص حکیمانه و جدی، مملو از طنز های ظریف و تکان دهنده دانست که هر خواننده ای را به وجد می آورد و مخاطب از دل این لطافت طبع و طنازی پیام های موشکافانه و حساسی می گیرد که حتماً در جایی به دردش خواهد خورد.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران ضمن تبریک به اعضای دبیرخانه جشنواره تئاتر طنز دیالوگ به جهت نوع نگاه مبتنی بر شادی افزایی اجتماعی شان افزود: خوشحال می شویم از این که بتوانیم در هر بخشی که در توانمان است با این دبیرخانه همکاری نمائیم و امیدواریم نتیجه­ی این همکاری هم برای ما و هم برای هنرمندان و مردم رضایت بخش باشد.

بزرگ نیا افزود: ما آماده هستیم تا دبیرخانه جشنواره لیست پیشنهادی خود برای همکاری ما با خود را هرچه سریع تر به ما ارائه نماید تا با توجه به محدودیت زمان و اهمیّت موضوع، مقدّمات و چگونگی این همکاری تبیین و اجرایی شود.

لازم به ذکر است نخستین جشنواره تئاتر طنز دیالوگ با همکاری و حمایت شورای اسلامی شهرستان ساری و معاونت اجتماعی شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی به همراه پوشش خبری و موضوعی از سوی صدا و سیمای مرکز مازندران نیمه دوّم اردیبهشت در شهرستان ساری برگزار می شود.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.