زحمات زیاد دولت برای تنظیم لایحه بودجه نباید نادیده گرفته شود

به گزارش خبرنگار پارلمانی برنا، سیدجواد زمانی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۳۹۰ افزود: موافقت با لایحه بودجه به منزله نبود اشکال و ایراد در آن نیست اما با این وجود نباید زحمات زیادی که از سوی دولت، کمیسیون ها و تلفیق برای تنظیم آن کشیده شده نادیده گرفته شود.

نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین در مجلس شورای اسلامی خطاب به مخالفان کلیات لایحه بودجه ادامه داد: چنانچه کلیات لایحه رأی نیاورد کدام منافع ملی تأمین خواهد شد آیا اگر لایحه به دولت بازگشت داده شود سقف درآمدی آن بیشتر خواهد شد یا اینکه در جابجایی ردیف‌ها تغییر چشمگیری حاصل خواهد شد غیر از اینکه از ردیفی کم و به ردیفی دیگر اضافه شود.

عضو کمیسیون اجتماعی با بیان اینکه داشتن قانون بهتر از بی‌قانونی است یادآور شد: در صورتی که لایحه به دولت بازگشت داده شود چاره ای جز بررسی آن در مجلس آینده وجود ندارد این در حالی است که نمایندگان دور بعد ۶ ماه زمان نیاز دارند تا در فضای نمایندگی قرار بگیرند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی چطور ۶ ماه از سال کشور بدون قانون اداره شود ضمن اینکه چه امیدی وجود دارد که نمایندگان دور نهم که هنوز شناخت دقیقی از اصول قانونگذاری پیدا نکرده اند بهتر از نمایندگان فعلی بتوانند قانونی را بر اساس منافع ملی تصویب کنند.

زمانی با تأکید بر اینکه باید از هرگونه اقدام در جهت تخریب نمایندگان دور نهم پرهیز شود خطاب به ابطحی گفت: سؤال من این است که آیا شخص شما برای رهن خانه که از سوی مجلس هشتم داده شد استفاده نکردید حرف شما زمانی راه به جایی خواهد برد که از مبلغ مجلس هشتم استفاده نکرده باشید.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای ابطحی مطرح می‌کند که بنده ۴ سال است با لایحه بودجه مخالف هستم جای تعجب دارد اگر از نمایندگان سؤال کنند که دولتی ترین نماینده چه کسی است، آقای ابطحی را معرفی می کنند.

زمانی گفت: آقای ابطحی شما بعد از رأی نیاوردن دست به تخریب و زیر سؤال بردن زده اید که دور از انصاف است بنده هم می توانم اعلام کنم که ۴ سال با لایحه بودجه مخالف بوده ام اما در شرایط فعلی با وجود همه اشکالاتی که در لایحه وجود دارد برای تأمین منافع ملی به آن رأی می دهم.

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس هشتم در توضیح نکات مثبت لایحه بودجه گفت: این لایحه در راستای اسناد بالا دستی بوده و به خصوص با احکام برنامه پنجم توسعه تنظیم شده به طوری که احکام و ردیف های بودجه مستقیم مرتبط با برنامه پنج ساله توسعه است که نمایندگان دور هشتم آن را به تصویب رساندند.

وی با بیان اینکه منابع و مصارف عمومی مشخص شده در لایحه بودجه سال ۹۱ آن را در زمره شفاف ترین بودجه های سنواتی قرار داده است تأکید کرد: منابعی که در این لایحه در جداول مربوط به منابع عمومی آورده شده قابل استحصال و گردش اعتبار در خزانه کل را دارد.

زمانی بودجه اختصاصی به حوزه آموزش عالی و عمومی، حوزه سلامت، حوزه های حاکمیتی همچون دفاع، امنیت، قضاوت، زیرساخت های اساسی برای حضور فعال بخش غیر دولتی در حوزه صنعت و معدن و کشاورزی را از دیگر نکات مثبت لایحه بودجه سال ۹۱ مطرح کرد.

وی همچنین با تأکید بر سوق دادن فعالیت های شرکت های دولتی گروه ۳ به سمت فعالیت های حاکمیتی را از نقاط قوت لایحه بودجه ۹۱ خواند و تأکید کرد: در بودجه این شرکت ها مصارف هزینه ای قابل کنترل بوده و رشد زیر ۵ درصد نسبت به سال ۹۰ دارد این در حالی است که رشد سرمایه گذاری در آنها بالای ۲۰ درصد است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی در مجلس هشتم تمرکز زدایی در راستای ماده ۱۷۹ قانون برنامه پنجم توسعه را از دیگر مزیت های لایحه بودجه ۹۱ خواند و گفت: اجرای بودجه های عمرانی با حفظ شناسنامه طرح ها در استان‌ها از حدود ۱۸ درصد به ۴۲ درصد گام بزرگی در جهت حذف بوروکراسی در سیستم اجرایی کشور است.

زمانی اجتناب از ایجاد ردیف های هزینه ای جدید، پرداخت مطالبات پیمانکاران و انتقال بدهی ها از بخش دولتی به بخش غیر دولتی، تقویت ناوگان حمل و نقل ریلی و هوایی، قانون بازنشستگی پیش از موعد، توسعه و تقویت صنعت توسعه ملی در راستای تصویب برنامه پنج ساله پنجم، رسیدگی به امور ایثارگران، گازرسانی و قرار گرفتن کارگران و پیمانکاران مخابراتی تحت پوشش صندوق تأمین اجتماعی را از دیگر نقاط مثبت کلیات لایحه ۹۱ خواند.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.