زخمی شدن ۶۰ تن در تظاهرات مصر و طنین شعار “مرسی برو” در قاهره

۰۱م آذر ،

aljazeera59.jpeg

در پی اعلام مرگ یکی از فعالان سیاسی شرکت کننده در تظاهرات روز دوشنبه مصر، مردم این کشور با برگزاری تظاهراتی برای دومین روز پیاپی به اعتراضات خود ادامه دادند که شمار زخمی‌های آن در مجموع به ۶۰ تن رسید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، عصر سه‌شنبه برای دومین روز متوالی اعتراض‌ها در قاهره ادامه یافت و گزارش‌هایی از گسترش عرصه درگیری‌ها میان مخالفان و پلیس مصر تا ورودی‌های خیابان “قصر العینی” در اطراف میدان التحریر اعلام شد.

شاهدان عینی اظهار کردند که معترضان و نیروهای پلیس به سمت یکدیگر سنگ پرتاب کردند و تظاهرکنندگان با آتش زدن لاستیک‌ خیابان‌های منتهی به میدان التحریر را بستند، پلیس نیز برای متفرق کردن آنها از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

صدها تن از تظاهرکنندگان شعارهای “مردم خواهان سرنگونی نظام می باشند” و “ای مرسی برو” سر دادند.

روزنامه مصری “الوفد” نیز نوشت که تظاهرکنندگان برای دومین بار درصدد بودند مدرسه فرانسوی مجاور دانشگاه آمریکایی در خیابان محمد محمود را آتش بزنند.

منابع پزشکی مصر اعلام کردند که درگیری‌های دو روز قبل منجر به مجروح شدن حدود ۶۰ تن شده که حال یکی از آنها وخیم است اما هیچ کس در جریان درگیری‌ها کشته نشد.

این درحالی است که خبرهای از کشته شدن یکی از فعالان سیاسی شرکت‌کننده در تظاهرات روز دوشنبه از طریق رسانه‌های مصری انتشار یافت که همین امر سبب عصبانیت مردم و آمدن آنها به خیابان‌ها در روز سه‌شنبه شد.

فعالان مصری اعلام کردند که محمد جابر صلاح، عضو جنبش ۶ آوریل که در بین دوستانش به “جیکا” معروف بود، در جریان درگیری‌ها با پلیس در خیابان محمد محمود، بر اثر اصابت گلوله به سرش کشته شد.

پلیس مصر نیز اعلام کرد که ۲۸ تن از نیروهای پلیس در جریان درگیری‌های قاهره زخمی شده‌اند.

جنبش “۶ آوریل” نیز در صفحه‌های خود در پایگاه اجتماعی فیس‌بوک خود نوشت: به این وسیله جدا شدن جابر صلاح، از جنبشی که وی را همچنان زنده می‌داند، اعلام می‌شود، تا وی اولین شخصی باشد که محمد مرسی را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کرد اما به دست نیروهای وی کشته شد، مرسی وعده‌هایی داد که عملی نشد و تاریخ آغاز قدرت وی با خون‌ آلوده شده است.

در همین راستا، پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره گزارش داد که بعد از درگیری‌های شدید میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی در اولین سالگرد درگیری‌های خیابان محمد محمود، آرامش بار دیگر خیابان‌های “قصر العینی” و محمد محمود و اطراف وزارت کشور حکمفرما شده است.

تظاهرات اخیر مردم مصر در اعتراض به تبرئه شدن کسانی برگزار شد که متهم می باشند در کشتار تظاهرکنندگان در خیابان محمد محمود، در جریان انقلاب این کشور دست داشتند.

تظاهرات روز دوشنبه همزمان با سالگرد کشتار معترضان در خیابان محمد محمود برگزار شد و در واقع تلاشی بود از سوی فعالان مصری برای محاکمه مجدد عاملان این کشتار.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.