زرداری نمایندگان حزب مردم پاکستان را برای نشست اضطراری فراخواند

گزارش امروز سه شنبه ایرنا به نقل از منابع محلی حاکی است، منابع آگاه در دولت اعلام کردند: رییس جمھوری قرار است فردا (چهار شنبه ) در مشورت با روسای احزاب سیاسی متحد با دولت ، نظر آنان را برای انتخاب نخست وزیر جدید جلب کند.

این منابع افزودند: زرداری به احتمال زیاد برای انتخاب نخست وزیر جدید نشست مشترکی نیز با نمایندگان پارلمان ملی و مجلس سنا برگزار خواهد کرد.

بر اساس خبر رسانه ها, پیش از برگزاری این نشست , اعضای ارشد حزب مردم در یک جلسه فوری , زرداری سرپرست حزب مردم و بلاول بوتو زرداری رییس حزب مردم را برای اتخاذ ھرگونه تصمیم به منظور انتخاب نخست وزیر جدید دارای اختیار تام اعلام خواهند کرد.

رسانه ھای پاکستان نیز با ارائه گزارشی از رد صلاحیت نخست وزیر این کشور، از لغو سفر فردا زرداری به روسیه که قرار بود برای شرکت در گردھمایی بین المللی اقتصادی سفر سه روزه ای را به مسکو داشته باشد، خبر دادند.

قرار است نشست اضطراری نمایندگان حزب مردم در پارلمان ملی و مجلس سنای پاکستان روز چهارشنبه در اسلام آباد برای بحث در باره انتخاب نخست وزیر جدید برگزار شود.

دبیر اطلاعاتی حزب مردم پاکستان از تمامی نمایندگان این حزب خواسته است که بدون استثنا در این نشست شرکت نمایند.

در ھمین حال منابع محلی از نامزدی ‘چودری احمد مختار’ وزیر کنونی آب و نیرو و ‘مخدوم سید شھاب الدین’ وزیر نساجی برای پست نخست وزیر نام می برند.

همچنین برخی رسانه از خانم ‘فریال تالپور’ نماینده پارلمان ملی و خواھر رییس جمھوری، و ‘حنا ربانی کھر’ وزیر امور خارجه و سید ‘خورشید احمد شاه’ وزیر امور مذھبی دولت پاکستان برای پست نخست وزیری یاد می کنند.

منابع رسمی در پاکستان می گویند: حزب مردم در نشست امروز خود پس از صدور حکم دادگاه عالی در مورد عدم صلاحیت گیلانی، تصمیم به پذیرش حکم دادگاه گرفت و مخالف رویارویی دولت با قوه قضاییه است.

عصر امروز کمیته سه نفری دیوان عالی پاکستان به سرپرستی قاضی افتخار محمد چودری رییس این نھاد بیانیه رد صلاحیت نخست وزیر را صادر کرد.

اختلافات بین دولت و دادگاه عالی پاکستان زمانی به اوج خود رسید که گیلانی در ماه آوریل به دلیل نپذیرفتن حکم دیوان عالی مبنی بر مفتوح شدن پرونده ھای پولشویی زرداری مجرم شناخته شد.

در حکم کوتاه دیوان عالی آمده , از آنجا که ھیچ درخواستی برای تجدید نظر در مورد مجرم شناخته شدن نخست وزیر از سوی دیوان عالی دریافت نشد، محکومیت گیلانی؛ عیان است، بنابراین دادگاه نخست وزیر پاکستان را رد صلاحیت اعلام کرد و عضویت وی را در پارلمان ملی ممنوع و او را از عهده دار شدن پست ھای دولتی و نمایندگی مجدد در پارلمان ملی به مدت پنج سال محروم می کند.

قضات دیوان عالی پاکستان گفتند: کمیسیون انتخابات موظف به صدور دستور نامه رد صلاحیت نخست وزیر است.

دیوان عالی پاکستان ھمچنین به زرداری دستور انتخاب دولت جدید دموکراتیک را صادر کرد.

آساق ** ۱۰۹۵**۲۰۴۷**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۰۴۶۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.