زردی نوزاد را بموقع درمان کنید

گردآوری شده توسط گروه بهداشت و سلامت ممتاز نیوز


خیلی وقت ها، پدر و مادر فکر می کنند زردی نوزاد مشکلی است که نیاز به مراجعه به پزشک ندارد و خودش برطرف خواهد شد. عده ای هم از درمان های خانگی کمک می گیرند و تصور می کنند شیوه های علمی به آن اندازه که می خواهند، موثر نیست. در صورتی که متخصصان بر درمان بموقع این بیماری تاکید دارند و آن را ضروری می دانند.


زردی نوزاد

وقتی کوچولویی به جمع خانواده اضافه می‌شود، همه مراقبش می باشند تا مشکلی برایش پیش نیاید و خطری تهدیدش نکند. با این حال، بیماری‌ها و مشکلاتی وجود دارد که ویژه این دوره است و سراغ نوزادان می‌رود.

زردی از این بیماری هاست که بسیاری از نوزادان را درگیر می کند و سبب نگرانی والدین می گردد. البته بعضی از پدر و مادرها هم چیزهایی دربارهٔ این بیماری شنیده اند و به کمک آنها می خواهند زودتر و بهتر مشکل را حل کنند.

مثلا عده ای می گویند نوزادی که به زردی مبتلا می گردد، حتما دچار مشکلات مغزی یا عقب افتادگی ذهنی خواهد شد و گروهی دیگر از انواع درمان های خانگی کمک می گیرند و به نوزاد مواد گیاهی و غیرگیاهی متفاوتی می دهند تا به کمک آنها زردی درمان شود.

در صورتی که بیشتر این باورها اشتباه است و نه تنها نمی تواند در درمان زردی موثر باشد که حتی ممکن است مشکل آفرین هم بشود.

زردی نوزادان؛ شایع و قابل درمان

نوزادان بسیاری دچار زردی می شوند و در نتیجه، بیشتر خانواده ها چنین وضعی را تجربه می کنند. آن طور که دکتر نسترن خسروی در این باره می گوید:

زردی نوزادان از شایع ترین مشکلات دوران نوزادی است که حدود ۶۰ درصد نوزادانی که بموقع و رسیده متولد شده اند و همچنین ۸۰درصد نوزادان نارس، طی دو هفته اول پس از تولد به آن دچار خواهند شد.

در صورتی که زردی نوزاد افزایش یابد و میزان بیلی روبین بالا برود، بر سلول های مغز نوزاد اثر سمی خواهد گذاشت و در نتیجه، سبب بروز عوارض مغزی می گردد

زردی را جدی بگیرید

خیلی وقت ها، پدر و مادر فکر می کنند زردی نوزاد مشکلی است که نیاز به مراجعه به پزشک ندارد و خودش برطرف خواهد شد. عده ای هم از درمان های خانگی کمک می گیرند و تصور می کنند شیوه های علمی به آن اندازه که می خواهند، موثر نیست. در صورتی که متخصصان بر درمان بموقع تاکید دارند و آن را ضروری می دانند.

دکتر خسروی، فوق تخصص نوزادان با تاکید بر اهمیت درمان بموقع زردی، یادآور می گردد:

در صورتی که زردی نوزاد افزایش یابد و میزان بیلی روبین بالا برود، بر سلول های مغز نوزاد اثر سمی خواهد گذاشت و در نتیجه، سبب بروز عوارض مغزی می گردد.

به همین سبب است که پزشکان بر درمان بموقع زردی تاکید می کنند و آن را موضوعی بسیار مهم می دانند.

به خانواده ها پیشنهاد می کنیم در صورتی که حس می کنند فرزندشان دچار زردی شده است، حتما به پزشک مراجعه کنند و براساس نظر او اقدامات لازم را انجام دهند. همچنین خانواده ها باید از درمان های خانگی و خودسرانه اجتناب کنند.

زردی، علل متفاوتی دارد

دکتر خسروی با اشاره به این که زردی نوزادان علل متعدد و متفاوتی دارد، در این باره توضیح می دهد: زردی ممکن است به دلایل متفاوتی مانند ناسازگاری های گروه خونی مادر و نوزاد، کمبود آنزیم در گلبول های قرمز نوزاد یا مصرف دارو از سوی مادر یا نوزاد ایجاد شود.

عفونت دوره نوزادی یکی دیگر از علل ایجاد زردی است.

همچنین، ممکن است زایمان سخت مادر سبب بروز خونریزی های مخفی نوزاد حین زایمان شده و همین مساله هم سبب ایجاد زردی شده باشد.

بیماری های ارثی و متابولیک هم می تواند در بروز زردی موثر باشد.

عفونت های ادراری از دیگر علل ایجاد زردی دوره نوزادی است که باید مورد توجه قرار بگیرد؛ چراکه ممکن است زردی، تنها علامت عفونت ادراری در نوزاد باشد و به همین سبب حتما باید از این نظر هم نوزاد را بررسی کرد.

یک حالت هم زردی فیزیولوژیک است که در آن نوزادان طی هفته اول پس از تولد و نوزادان نارس، طی دو هفته اول دچار زردی می شوند؛ البته میزان این زردی بسیار افزایش پیدا نمی کند و برای نوزاد هم خطری نخواهد داشت.

اگر زردی نوزاد بموقع درمان شود، هیچ گونه خطری برای کودک نخواهد داشت

زردی شیر مادر

یکی دیگر از علل ایجاد زردی، زردی ناشی از شیر مادر است که این مورد به دو دسته تقسیم می گردد.

یکی از این موارد، زردی های زودرس است که طی چند روز اول پس از تولد ایجاد می گردد و سبب بروز آن هم کم شیر خوردن نوزاد است.

در واقع چون نوزاد تازه متولد شده، ممکن است نتواند بخوبی شیر بخورد و مکیدن هایش قوی نباشد.

از طرفی، جریان شیر مادر هم هنوز بخوبی برقرار نشده و همه این موارد ممکن است سبب شود، تعداد دفعاتی که نوزاد شیر می خورد کم بوده و در نتیجه زردی ایجاد شود.

در این نوع زردی که در روزهای اول و به سبب کم شیر خوردن نوزاد ایجاد شده است، به مادر پیشنهاد می کنیم به طور مکرر و مرتب به کودک شیر بدهد تا او کالری کافی دریافت کند.

زردی زودرس در چند روز اول پس از تولد ایجاد می گردد و حتی ممکن است، کودک هنوز در بیمارستان باشد، اما نوع دیگر زردی شیر مادر، زردی دیررس است که معمولا در اواخر هفته اول ایجاد می گردد و به سبب وجود موادی در شیر مادر است که نمی گذارد عملکرد آنزیم های کبد بخوبی انجام شود. همچنین چون هنوز عملکرد کبد نوزاد هم کامل نشده و نارس است، این مشکل ایجاد خواهد شد.

این زردی با افزایش سن نوزاد و بهبود عملکرد آنزیم های کبدی، به تدریج برطرف می گردد. البته در این شرایط ممکن است میزان بیلی روبین افزایش یابد، ولی معمولا عوارض مغزی در این نوع زردی ملاحظه نمی شود و احتیاجی به قطع کردن شیر مادر نیست؛ مگر در مواردی که میزان بیلی روبین بسیار بالا برود و با نظر پزشک، شیر مادر قطع شود.

این فوق تخصص نوزادان با تاکید بر اهمیت تشخیص و درمان بموقع یادآور می گردد:

نوزادانی که به زردی مبتلا می شوند حتما باید تحت نظر پزشک قرار بگیرند تا اقدامات درمانی لازم برای آنها انجام شود؛ البته پیشنهاد می گردد خانواده ها منتظر نمانند تا زردی به حدی برسد که در چهره نوزاد کاملا نمایان باشد؛ بلکه بهتر است بر اساس تاریخ هایی که از طرف پزشک تعیین می گردد، برای ویزیت های دوره ای پس از تولد مراجعه کنند تا این مشکل بموقع تشخیص داده و درمان شود.

همچنین نباید فراموش کنیم، اگر زردی نوزاد بموقع درمان شود، هیچ گونه خطر و عارضه ای برای کودک نخواهد داشت.

بخش سلامت ممتاز


منبع: جام جم – نیلوفر اسعدی بیگی

مطالب مرتبط:

زردی نوزاد را سریعا درمان کنید

چرا نوزادان زردی می گیرند؟

زردی نوزاد را جدی بگیرید

تاثیر زردی کودک بر شنوایی او

… درحال بارگذاری


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش سلامت
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.