زکات موثرترین راه مقابله با فقر و برقراری عدالت اقتصادی است

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام محسن قرائتی روز سه شنبه در همایش ائمه جماعات و عاملان زکات در آذربایجان غربی افزود: اهمیت زکات در جامعه اسلامی و تاکیدات بسیار زیاد قرآن و روایات به دلیل نتایج پربار پرداخت زکات در جامعه است که باید آنها را جدی بگیریم.

وی، با اشاره به اهمیت زکات در آیات قرآنی اضافه کرد: این آیات نشان می دهد در بسیاری از موارد نماز و زکات در یک ردیف هستند ولی در برخی موارد حتی زکات مهمتر از نماز شمرده شده است.

قرائتی، تاکید قرآن برای تشکر پیامبر از ادا کنندگان این فریضه را نشانه اهمیت بیشتر زکات دانست و اظهار کرد: باید با درک این مهم، تمام توان خود را برای پرداخت زکات بکار بندیم.

حجت الاسلام قرائتی در خصوص راههای پرداخت زکات گفت: بر طبق آیه شریفه قران، این فریضه الهی در راههای کمک به فقرا، مساکین، توجه به کارگزاران، نزدیک شدن دلها، آزادی بردگان و زندانیان، کمک به ورشکستگان، در راه خدا و برای کمک به در راه مانده ها پرداخت می شود.

رییس ستاد زکات کشور نتایج پرداخت زکات را بسیار قابل توجه دانست و افزود: ایجاد تعادل در جامعه اسلامی ، تشویق عاملان برای جمع آوری زکات بیشتر، رشد فعالیت های عام المنفعه، آزادی زندانیان و تحرک اقتصادی از مهمترین نتایج احیای این فریضه الهی در جامعه است.

وی ، در بخش دیگری با تاکید به استفاده ائمه جماعات و جمعه به استفاده بیشتر از تفسیرهای قرآنی در جهت درک مفاهیم و آموزه های ناب این کتاب انسان ساز اظهار کرد: تدبر در قرآن نیز باید در کنار توجه به آیات مورد توجه قرار گیرد تا رمز و راز های دیگری از این آیات نورانی کشف شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) آذربایجان غربی نیز در این همایش گقت: افزایش روز افزون پرداخت زکات توسط مردم نشان از افزایش توجه مردم به این فریضه واجب الهی دارد.

حسین جلال زاده افزود: سال گذشته میزان زکات جمع آوری شده در استان با جهشی قابل توحه نسبت به سال های گذشته به ۳۰ میلیارد ریال رسید که از این میزان شهرستان مهاباد با شش میلیارد ریال زکات پرداختی در رتبه اول استانی قرار دارد.

وی تلاش مبلغان و عاملان زکات را یکی از مهمترین عوامل رشد فرهنگ زکات در استان عنوان کرد و ادامه داد: امیدواریم پس از این با تلاش بیشتر و همراه کردن هم استانی ها، میزان بیشتری زکات در استان جمع آوری کنیم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) آذربایجان غربی ریشه کن شدن فقر را تنها یکی از نتایج قابل توجه پرداخت زکات دانست و اظهار کرد: فقر عامل بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی در جامعه است که می توان با پرداخت زکات از این بلای خانمان سوز جلوگیری کرد.

۸۱۳۷ /۵۸۳/۲۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۵۷۴۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.