زلزله در تهران تمام ایران را می لرزاند

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم زمان با وقوع زلزله عصر روز سه شنبه در گسل شمال تهران گفت: در صورت وقوع زلزله شدید در تهران، نه تنها تلفات و صدمات جبران ناپذیری به این کلان شهر وارد خواهد شد، بلکه کل کشور تحت تأثیر آثار و پیامدهای آن قرار خواهد گرفت.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از پانا،سید جعفر تشکری هاشمی با اشاره به رشد ناهماهنگ و غیر اصولی تهران و ساخت و ساز در حریم گسل‌ها و مناطق ناپایدار در چند دهه اخیر افزود: عدم توجه به شدت بالای لرزه‌خیزی تهران در طراحی و اجرای ابنیه و ساختمان‌ها، توزیع ناهمگون تأسیسات و تجهیزات شهری و وجود بافت‌های آسیب‌پذیر و فرسوده متعدد و پراکنده در سطح شهر، حاکی از آسیب پذیری بالای این کلان شهر در برابر زلزله احتمالی است.

وی با استناد به سخنان اخیر شهردار تهران در همایش «بافت فرسوده»، اظهار کرد: مدیریت شهری به گونه ای حرکت می کند که مشکلات بافت فرسوده تسهیل شود چرا که به قول شهردار محترم تهران آسیب¬های اجتماعی و طبیعی ناشی از بافت فرسوده، اساس خلقت و زندگی انسان را مورد تهاجم قرار می دهد.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که برای موضوع زلزله و نحوه برخورد با آن نقشه راه نداریم، تصریح کرد: موضوع زلزله و راهکارهای کاهش و کنترل آثار و عوارض آن بیش از آن که یک معضل پیچیده طبیعی باشد، یک مسأله ساده علمی است که همچون بسیاری از کشورها برای آن به عنوان یک مسأله قابل حل اجتماعی، می توان راه حل های اجرایی و عملیاتی اندیشید.

معاون شهردار تهران در پایان با تأکید بر این که مسأله زلزله و آسیب های ناشی از آن به ویژه در بافت‌های فرسوده یک موضوع بخشی و منطقه‌ای نیست، خاطرنشان کرد: امیدواریم نمایندگان محترم مجلس و دولت تازه در این زمینه اهتمام جدی داشته باشند تا قبل از این که تهران به خاطر وقوع زلزله دچار آسیب‌های جبران ناپذیر شود، برای این کلان شهر چاره اندیشی کنند.

همچنین بر اساس گزارشی که چندی پیش از سوی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران انتشار یافت، این کلان شهر به واسطه قرارگیری در دامنه جنوبی البرز و وجود گسل‌های فعال در اطراف آن که شاهد وقوع زلزله‌های ویرانگری در طول تاریخ بوده، از پتانسیل لرزه خیزی بالایی برخوردار است.

گفتنی است روز سه شنبه زلزله خفیفی نیمه شمالی تهران را لرزاند که کانون اصلی فعالیت آن یکی از گسل های شمال تهران گزارش شده است.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.