زمانی برای تثبیت یافته‌ها

جام جم آنلاین: قطاری که از ریل خارج شد، با این که آزاد و رهاست اما هرگز به مقصد نخواهد رسید.مطالب این مقاله را ابتدا با دقت بخوانید و بعد راهکارهای مطالعاتی ارائه شده در آن را به طور کامل به اجرا درآورید.

تفاوتی نمی‌کند که شما تاکنون چگونه خود را برای کنکور آماده کرده‌اید، مهم این است که این مرحله آخر کار ـ که پراهمیت‌ترین مرحله از مراحل آمادگی برای آزمون سراسری است ـ را با اطمینان و آرامش خاطر شروع کنید و با موفقیت سر جلسه آزمون کنکور به پایان برسانید بنابراین در زمان باقیمانده تا کنکور دست به کارهای عجیب نزنید چون قرار نیست کارهای غیرممکن انجام دهید، می‌خواهید در یک فاصله زمانی محدود، بهترین و درست‌ترین کار را انجام دهید بنابراین راهکارهای ارائه شده در این مطلب اگر درست و مناسب به نظرتان می‌رسد، به اجرا در آورید؛ روشی که سال‌هاست بسیاری از داوطلبان موفق در آزمون‌های سراسری آن را به اجرا درآورده و نتیجه مطلوب مورد نظر خود را کسب کرده‌اند.

زمان آغاز دوران جمع‌بندی

این دوران برای فارغ‌التحصیلان از اول خرداد یا هفته اول خرداد ماه آغاز می‌شود و برای دانش‌آموزان نیز از زمان پس از پایان امتحانات نوبت دوم پیش‌دانشگاهی است. (امسال در بسیاری از مناطق آموزش و پرورش امتحانات ترم دوم ۲۰ خرداد به پایان می‌رسد.)

دوره انتقالی

دوره انتقالی حدفاصل پایان ترم دوم و آغاز دوران جمع‌بندی را شامل می‌شود. این بازه زمانی نباید بیشتر از یک هفته طول بکشد.

کاربرد دوره انتقالی

اگر هم‌اکنون که مشغول مطالعه این مقاله‌اید، داوطلبی هستید که هنوز مطالعه یک یا دو کتاب شما مانده است و احساس می‌کنید اگر این یک کتاب یا دو کتاب یا این چند فصل از کتب مختلف را مطالعه و مرور کنید، وقت زیادی از شما نخواهد گرفت و به احتمال زیاد قادر به پاسخگویی سوالات آن مباحث در کنکور خواهید بود، می‌توانید این بازه زمانی را به انجام این کار اختصاص دهید و کار اصلی جمع‌بندی خود را از پانزدهم خرداد آغاز کنید.

قطعا داوطلبانی هستند که تاکنون چند کتاب خود را اصلا مطالعه نکرده‌ یا بسیار ناقص مطالعه کرده‌اند. توصیه ما به این افراد، این است که شما طی چهار سال دبیرستان یا دقیق‌تر بگوییم طی یک سال اخیر این چند کتاب را مطالعه نکرده‌اید، چگونه می‌توانید مطالعه این کتب را در این مدت کوتاه به پایان برسانید؟ بنابراین بهتر است مطالعه این کتب را کنار گذاشته و کار جمع‌بندی مطالب را آغاز کنید.

روش‌های جمع‌بندی

روش غلط اما متداول: در این روش، داوطلبان مطابق یک برنامه مطالعاتی، تا قبل از کنکور به مطالعه فصل به فصل تمامی کتب خود می‌پردازند. یا به عبارت دیگر، چند کتاب را شروع به مطالعه و مرور کرده و پس از پایان مرور این کتاب سراغ دسته دیگری از کتب می‌روندو همین کار را تا پایان مرور همه کتب خود ادامه می‌دهند.

در این روش سه اشکال عمده وجود دارد:

۱ـ همیشه این نگرانی وجود دارد که به مطالعه همه کتب خود نرسیم.

۲ـ هیچ گاه تسلط کاملی بر تمامی مباحث کسب نخواهید کرد و همیشه میل به مرور دوباره مطالب دارید.

۳ـ چون به مطالعه و مرور تمامی بخش‌های کتاب می‌پردازید و ترس از فراموش کردن مباحث در شما وجود دارد (به دلیل نداشتن یک معیار مناسب برای تشخیص مباحث فراموش شده) بسیاری از مباحث غیرضروری را هم که بلد هستید، مطالعه خواهید کرد.

بنابراین باید روشی را اجرا کرد که هیچ گاه نگرانی فراموش کردن مطلب در آن وجود نداشته باشد و بتوان با اجرای این روش به بالاترین میزان تسلط و آمادگی روی مطالب درسی دست یافت.

روش صحیح جمع‌بندی

همان طور که قبلا هم ذکر شد این روش را چندین سال است که داوطلبان کنکور به اجرا درآورده‌اند و نتایج قابل قبولی نیز به دنبال داشته است.

در این روش، شما بازه‌های زمانی خود را به بازه‌های سه روزه تقسیم می‌کنید؛ در روز اول یک مجموعه از سوالات کنکور سراسری را از خود امتحان می‌گیرید، اگر داوطلب رشته ریاضی ، تجربی یا انسانی هستید، ساعت هشت صبح شروع به آزمون‌گیری از خود کنید و اگر داوطلب شرکت در کنکور سراسری در رشته منحصرا زبان یا هنر هستید، ساعت ۱۵:۳۰ شروع به آزمون گیری از خود کنید. سعی کنید تا جایی که شرایط اجازه می‌دهد، مانند جلسه رسمی آزمون کنکور شبیه‌سازی کنید. به طور مثال دختر‌ها با مانتو و مقنعه و پسرها با همان لباسی که در جلسه رسمی آزمون شرکت خواهند کرد، پشت میز نشسته و به آزمون‌گیری از خود مطابق زمان استاندارد کنکور بپردازند.

کدام مجموعه سوال؟

تمامی داوطلبان باید سوالات کنکور سراسری شش سال اخیر را از خود آزمون بگیرند. داوطلبانی که وضعیت درسی بهتری دارند و زمان برای اجرای آزمون‌های دیگر هم دارند، بهتر است سوالات کنکور چند سال اخیر خارج از کشور را هم در دستور کار خود قرار دهند و در نهایت هم به زدن چند سری از نمونه سوالات تالیفی یا دانشگاه آزاد بپردازند.

بهتر است از مجموعه سوالات کنکور دانشگاه آزاد در بازه زمانی حدفاصل پس از برگزاری کنکور سراسری و برگزاری کنکور دانشگاه آزاد استفاده کنید.

نکته دیگر در انتخاب آزمون‌ها این‌که این مجموعه سوالات را در ابتدا از کنکورهای سال‌های دورتر انتخاب کنید و هرچه به روز برگزاری کنکور امسال نزدیک می‌شوید، از مجموعه سوالات سال‌های اخیر استفاده کنید.

پس از گرفتن آزمون از خود و انجام استراحتی حدود دو ساعته به تحلیل دقیق آزمون خود بپردازید (سوال به سوال).

در اینجا باید مبحث تمامی سوالات که غلط زده یا نزده‌اید، مشخص کنید تا متوجه شوید در هر درس به صورت مجزا ضعیف‌ترین مبحث یا فصل از آن درس کدام بوده تا بتوانید اولویت‌های خود را برای مطالعه در دوونیم روز باقیمانده از این دوره سه روزه مشخص کنید.

در این بازه دو و نیم روزه شما باید حداقل ۲۵ ساعت مطالعه داشته باشید که می‌توانید ۹ ساعت را به دروس عمومی و ۱۶ ساعت را به دروس اختصاصی اختصاص دهید.

توجه داشته باشید که شما قرار است برای اولویت‌های درسی که در این دو و نیم روز انتخاب کرده‌اید، بهترین کار ممکن را انجام دهید و بهترین منابع مطالعاتی با توجه به وضعیت خود در آن درس را انتخاب کنید.

برای هر مبحث درس منبع و روشی را انتخاب کنید که به شما کمک کند تا در آزمون بعدی آن مبحث به نقطه قوت شما تبدیل شود.

هنگامی که مجموعه سوال بعدی را در دوره سه روزه دوم از خود آزمون می‌گیرید، این بار در هر درس یک فصل دیگر خواهد بود که جزو اولویت‌های درسی شما قرار خواهد گرفت.

به عبارت دیگر، اگر شما این روش را حداقل به مدت شش دوره سه روزه انجام دهید، خواهید دید که تمامی نقاط ضعف شما به نقاط قوتتان تبدیل شده است و رشد بسیار مناسبی در درصد‌ها و نمرات حاصل شده است.

علی روانگرد – مشاور تحصیلی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.