زمان مشارکت راهبردی اروپا و ایران فرارسیده است

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

ایران > سیاست‌خارجی – ارکی تیومیویا از سال ۲۰۰۰ به غیر از چند مقطع چندماهه، سمت وزارت خارجه فنلاند را به‌عهده داشته ‌است.

این سیاستمدار ۶۸ساله، عضو حزب سوسیالیست و‌ از چپ‌های ضدجنگ اروپاست. او این هفته به‌عنوان نهمین وزیرخارجه اروپایی که در یک سال گذشته به ایران سفر کرده‌اند، مهمان تهران بوده است. تیومیویا، ۱۱سال پیش هم یک‌بار به ایران سفر کرده‌بود. ارتباط او با ایران به اینجا ختم نمی‌شود. آقای وزیر، سال‌ها پیش، در زمان دانشجویی، علیه رژیم گذشته ایران در کشورش تظاهرات ترتیب می‌داد.با او درباره توسعه روابط تجاری سیاسی اروپا با ایران، مبارزه با داعش و نظرش درباره شهر تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • آقای وزیر! با توجه به سفر‌تان و مذاکراتی که امروز با مقامات ایرانی داشتید، برنامه کشور شما برای توسعه روابط تجاری با ایران چیست؟

خب، باید بگویم که این موضوع به‌طور خاص به بخش‌های تجاری ۲کشور مربوط است. تا آنجا که من می‌دانم علاقه زیادی برای توسعه روابط تجاری وجود دارد. من می‌دانم که ظرفیت بالقوه‌ و علاقه زیادی برای توسعه روابط تجاری و همچنین سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد ولی در این زمینه، بسیاری از گام‌ها به نهایی‌شدن توافق هسته‌ای با ایران بستگی دارد. اگر توافقی به‌دست بیاید که به لغو کامل تحریم‌ها منجر شود، بدون شک فنلاند راحت‌تر، مطمئن‌تر و بی‌خطرتر می‌تواند با ایران همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری انجام دهد.

  • منظور شما این است که درحال حاضر و در این مرحله، توسعه‌ای در روابط تجاری صورت نمی‌گیرد؟

نه، اصلا منظور من این نبود. ما همین الان هم روابط تجاری با ایران داریم ولی از نظر من این رابطه بسیار در حد معمولی است. مناسبات تجاری مستقیم ما با ایران سالانه ۱۵۰میلیون یورو است. ولی حرف من این است که ظرفیت زیادی برای توسعه این روابط وجود دارد. علاوه بر این رابطه تجاری مستقیم، پروژه‌های مشترک دیگری هم وجود دارد؛ مثل برگزاری دوره مشترک آموزش مدیریت بازرگانی ام‌بی‌ای بین دانشگاه‌های فنلاند و ایران که برای مدیران اقتصادی قرار است برگزار شود. این قرار است نخستین دانشگاه اروپایی در ایران باشد. من از اجرای این پروژه‌ها به‌ویژه این همکاری در بخش آموزشی خیلی خوشحال هستم.

  • به‌نظر می‌آید که کشورهای غربی هم در انتظار کاهش تحریم ایران هستند.

کاملا درست است. ما همه منتظر عادی شدن این وضعیت هستیم. شواهد و دلایل سیاسی و اقتصادی زیادی وجود دارد برای خشنودی از کاهش تحریم؛ به‌ویژه با توجه به شرایطی که الان در این منطقه وجود دارد، الان فرصتی است برای مشارکت استراتژیک میان اروپا و ایران.

  • کشور شما به فعالیت‌های زیست‌محیطی و سرمایه‌گذاری در این زمینه در دنیا مشهور است. در خبرها آمده‌بود که یکی از موضوعات مورد مذاکره شما در ایران، همکاری در این زمینه و سرمایه‌گذاری احتمالی در بخش محیط‌زیست، به‌ویژه بخش جمع‌آوری آب‌های سطحی و فاضلاب بوده‌‌ است. در این‌باره کمی توضیح بدهید.

تا آنجا که اطلاع دارم هنوز درباره پروژه خاصی توافق قطعی نکرده‌ایم اما دولت ما آماده است که امکان همکاری و سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها را در ایران فراهم کند.من در این سفر همچنین حامل دعوت از رئیس سازمان محیط‌زیست ایران و معاون رئیس‌جمهور بودم تا به فنلاند بیایند و درباره طرح‌های همکاری محیط‌زیستی میان ۲کشور مذاکرات تکمیلی را انجام بدهند. با این سفر، ایشان می‌توانند مذاکره در زمینه استفاده از تکنولوژی‌های پاک و استفاده بهینه از انرژی را باتوجه به تخصص و تجربه‌ای که در این زمینه‌ها در فنلاند وجود دارد، پیگیری کنند. اینها مواردی است که مورد علاقه کشور فنلاند هم هست.

  • با توجه به شرایط خاورمیانه و جنگی که اکنون با گروه تروریستی داعش در جریان است، به‌ویژه در عراق و خطری که از سوی این گروه همه دنیا به‌ویژه غرب را تهدید می‌کند، زمینه همکاری کشور شما با ایران درباره این موضوع چه می‌تواند باشد؟

در همه ملاقات‌‌ها و مذاکراتی که من در تهران با مقامات ایران داشتم، درباره این موضوع مهم صحبت کردیم. به‌نظر من این موضوع بسیار مهم و حیاتی است. نظر ما در اروپا درباره این موضوع، همان نظر ایران است و در این زمینه اشتراک نظر میان دوطرف وجود دارد. این یک خطر جهانی است. درست است که اکنون در عراق یک بحران انسانی ایجاد شده اما داعش یک خطر فراگیر برای کل این منطقه و دورتر از این منطقه برای اروپا و غرب است. اروپا و ایران برای مقابله با این خطر، منافع مشترک دارند. همه باید به عراق کمک کنیم که یک کشور دمکراتیک باثبات بشود. این یک راه همکاری برای مقابله با این تهدید است.

  • صحبت یا توافقی در این سفر و مذاکرات‌تان برای همکاری امنیتی یا همکاری برای کمک‌های انسان‌دوستانه به عراق انجام شده‌است؟

ما در زمینه کمک‌های انسان‌دوستانه به عراق مشارکت فعال داریم. خبر دارم که بعضی کشورهای اروپایی به درخواست دولت عراق، برای کردها و کسانی که مشغول جنگ با داعش هستند، سلاح فرستاده‌اند. البته ما در این زمینه مشارکتی نداریم اما در بخش کمک‌های انسان‌دوستانه و حمایت سیاسی فعال هستیم.

  • در سابقه فعالیت‌های شما در دوران جوانی و دانشجویی، نکته جالبی وجود دارد. شما در آن دوران از سازمان‌دهندگان تظاهرات‌های دانشجویی در کشور خودتان علیه رژیم شاه ایران بودید. در این‌باره برای خوانندگان ما بگویید.

بله، این موضوع به ۴۵سال قبل برمی‌گردد، خب واقعیت این است که در آن زمان مردم اروپا اطلاع چندانی از آنچه در ایران می‌گذشت نداشتند و واقعیات را نمی‌دانستند. دولت‌ها و دستگاه تبلیغات، تصاویر شاه و خانواده‌اش را منتشر می‌کردند و درگیر زرق‌و‌برق سلطنت بودند و کسی نمی‌دانست که پشت این تصاویر و این چهره، یک رژیم به‌شدت خشونت‌طلب پلیسی فاسد نهفته است. در آن زمان ما می‌خواستیم همه را از این واقعیت آگاه کنیم. وقتی شاه ایران می‌خواست از فنلاند دیدار کند، ما تظاهرات‌های دانشجویی را در اعتراض به این سفر ترتیب دادیم و می‌خواستیم چهره واقعی او را به همه نشان دهیم.

  • ماجرای این نشانی که روی یقه کت شماست و شنیده‌ایم که همیشه این نشان را همراه دارید چیست؟ گویا نشان صلح است.

من یکی از بنیانگذاران جنبش مستقل صلح در فنلاند هستم. چندسال قبل، موقع دیدار با وزیرخارجه وقت آمریکا، کالین پاول، بعضی مقامات به من توصیه کردند که هنگام این دیدار رسمی، این نشان را از روی کتم بردارم. من گفتم نه. این نشان صلح است و باید باشد، حتما آقای وزیر هم درک می‌کنند.

  • این روزها شاهد تنش کم‌سابقه‌ای میان اروپا و روسیه بر سر اوکراین هستیم. دوطرف تحریم‌هایی علیه یکدیگر اعمال کرده‌اند. تأثیر این تحریم‌ها چه می‌تواند باشد و آیا اساسا از نظر شما تحریم ابزار فایده‌مندی در اینگونه تنش‌های سیاسی است؟

خب، در شرایط خاص، تحریم قطعا ترجیح دارد به ابزارهای نظامی. ما نمونه‌هایی هم در تاریخ داشته‌ایم که تحریم جواب داده ‌است؛ مثل تحریم علیه حکومت آپارتاید آفریقای جنوبی. درباره روسیه، هدف از تحریم‌ها این نیست که به این کشور لطمه وارد بشود بلکه هدف این است که این تحریم‌ها ابزار فشاری باشند در کنار تلاش‌های دیپلماتیک. طرح‌های زیادی در ارتباط با اوکراین الان در دست بررسی و موضوع مذاکره ناتو، اتحادیه اروپا و روسیه هست. نمی‌شود گفت که این تنش‌ شدیدتر می‌شود یا کمتر، باید ببینیم مذاکرات چگونه پیش می‌رود اما حتما راه‌حل خروجی برای این تنش وجود دارد.

  • شما ۱۱سال پیش هم به ایران سفر کرده‌بودید. شهر تهران نسبت به آن زمان چقدر تغییر کرده‌است؟

خب، من زمانی برای مشاهده و گشت در شهر نداشتم اما به‌نظرم تعداد ماشین‌ها و ترافیک سنگین‌تر شده‌ است البته از نظر زیرساخت‌های شهری، خبر دارم که کارهای ساخت‌وساز زیادی در زمینه زیربنایی شهر و به‌ویژه زیر زمین در ارتباط با توسعه مترو در جریان است.

— .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.