زمان مناسب برای مصرف قرص آهن/راه درمان کم‌خونی

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: یک متخصص تغذیه اعلام کرد: برای درمان کم‌خونی بهتر است از منابع آهن از قبیل گوشت و تخم مرغ، غلات، سبزیجات و میوه‌ها استفاده شود و در این میان مصرف قرص آهن نیز پیشنهاد می‌شود که بهتر است در آخر شب قبل از خواب استفاده شود تا عوارض ناشی از آن کاهش یابد.

مریم محسنی در گفت‌وگو با فارس گفت: فقر آهن در بین کم خونی‌ها شایع ترین کم‌خونی است که نه تنها در ایران بلکه در جهان هم اینگونه است و از آنجایی که آهن در بدن وظایف مهم و متعددی را بر عهده دارد تلاش برای رفع کمبود آهن اهمیت بسزایی دارد.

وی ادامه داد: به همین سبب استفاده از منابع آهن از قبیل گوشت و تخم مرغ، غلات، سبزیجات و میوه ها پیشنهاد می‌شود.

این متخصص تغذیه گفت: کم خونی وضعیتی است که در آن تعداد یا اندازه گلبول های قرمز و مقدار هموگلوبین موجود در خون کاهش یافته و تبادل اکسیژن و دی اکسیدکربن بین خون و سلول‌ها دچار اختلال می‌شود.

محسنی ادامه داد: از علل ایجادکننده کم خونی می‌توان به کمبودهای تغذیه‌ای، خونریزی، ناهنجاری‌های ژنتیکی، بیماری‌های مزمن و مسمومیت‌های دارویی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: کم خونی‌های تغذیه ای کم خونی هایی است که در اثر دریافت ناکافی مواد مغذی ایجاد می‌شوند و از مهم ترین مواد مغذی که برای خون سازی مفید است می توان آهن، ویتامین ب ۱۲ و اسیدفولیک را نام برد.

محسنی افزود: همچنین مصرف قرص آهن نیز پیشنهاد می‌شود که بهتر است در آخر شب قبل از خواب استفاده شود تا عوارض ناشی از آن کاهش یابد. ویتامین c نیز جذب آهن را افزایش می‌دهد به همین سبب معمولا مصرف ویتامین c به همراه آهن پیشنهاد می‌شود.

این متخصص تغذیه در مورد بعضی از علایم کم خونی فقر آهن گفت: رنگ پریدگی پوست، خستگی زودرس، سرگیجه و سردرد، خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست و پاها، حالت تهوع از علائم کم خونی است که در کم خونی های شدید گود شدن روی ناخن هم ملاحظه می‌شود.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.