زمان پرتاب ماهواره مخابراتی ایران‌ست

۰۲م اسفند ،

رئیس سازمان فضایی ایران از ارسال ماهواره های مخابراتی ایران ست ۱ تا ۳ تا سال ۹۶ خبر داد و گفت: ماهواره ایران ست ۳ اولین ماهواره مدار زمین آهنگ با دو ترانسپوندر FSS و BSS است که در مدار ۱۲٫۵ درجه شرقی قرار می گیرد.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر حمید فاضلی در مراسم افتتاحیه دوازدهمین کنفرانس هوافضای ایران با بیان اینکه بسیاری از کشورهای جهان توسعه و پیشرفت خود را در صنعت هوافضا می دانند، گفت: براساس رتبه بندی های ایرانی تا سال ۲۰۱۲ تنها ۱۰ کشور در رده برجسته ترین کشورها در حوزه هوافضا معرفی می شدند اما از سال ۲۰۲۲ اعلام کردند که قرار است ۵ کشور به این لیست اضافه شود که ایران یکی از این کشورها است.
رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به پروژه های فضایی کشور اظهار داشت: ماهواره نوید و زهره در روز فناوری فضایی رونمایی شد؛ ماهواره ناهید نیز با کمک دانشگاه امیرکبیر طراحی و ساخته شده است.
فاضلی ادامه داد: طراحی ماهواره نوید در راستای تولید ماهواره مخابراتی زهره است و در باند ku کار خواهد کرد که این ماهواره توسط ماهواره بر سفیر ۱-B به فضا پرتاب خواهد شد.
وی با اشاره به مشخصات فنی این ماهواره گفت: در این ماهواره چندین فناوری تازه مورد آزمایش قرار گرفته که از آن جمله می توان به باز شدن صفحات خورشیدی توسط ماهواره‌بر اشاره کرد؛ همچنین تصویر این ماهواره نیز به زمین مخابره شود.

توضیحات رئیس سازمان فضایی در مورد ماهواره زهره
رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به قطع برنامه های برون مرزی صدا و سیما از سایر کشورها از ماهواره زهره ادامه داد در این راستا با برنامه ریزی مشترک با وزارت دفاع، اقدام به طراحی ماهواره قائم در مدار ماهواره زهره شد که این ماهواره با وزن یک تن و ۱۲ ترانسپوندر، خدمات صوت، تصویر و دیتا را به کاربران ارائه می دهد.

وی با بیان اینکه طراحی و ساخت این ماهواره آغاز شده است، اضافه کرد: به منظور پرتاب این ماهواره نیاز است تا ایستگاههای پرتاب در جنوبی ترین نقاط کشور ایجاد شود.

به گفته فاضلی برای قرار دادن این ماهواره در مدار ژئو در زاویه میل صفر، هرچه ایستگاه پرتاب به خط استوا نزدیک باشد هزینه پرتاب کمتر خواهد بود.
فاضلی تاکید کرد که پرتاب ماهواره قائم به ۱۰ سال زمان نیاز دارد.

تلاش برای پرتاب ماهواره های ایران ست
رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در راستای ماموریتهای سازمان فضایی در جهت تهیه ماهواره های مخابراتی، برنامه هایی در دستور کار قرار گرفت که این برنامه ها شامل پروژه هایی است که طی ۵ سال آینده اجرایی می‌شود.
وی با بیان اینکه طی این ۵ سال دو پرتاب میانی خواهیم داشت اضافه کرد: در این راستا در سال ۹۵ ماهواره “ایران ست یک” را به فضا پرتاب می کنیم که در آن فناوریهای اصلی توسعه خواهد یافت؛ این ماهواره در باند KU پرتاب می شود و محموله های مخابراتی این ماهواره نیز با همکاری پژوهشگاه وزارت ارتباطات تکمیل خواهد شد.
رئیس سازمان فضایی ایران از پرتاب دیگری در سال ۹۶ خبر داد و یادآور شد: “ایران ست ۲” را طراحی و پرتاب خواهیم کرد.
وی در مورد برنامه های این سازمان برای طراحی و ساخت ماهواره ایران ست ۳ گفت: این ماهواره اولین ماهواره مدار زمین آهنگ با دو ترانسپوندر FSS و BSS است که در مدار ۱۲٫۵ درجه شرقی قرار می گیرد و در حال حاضر اقدامات لازم برای جلوگیری از تداخل فرکانس های آن در حال انجام است.
فاضلی تاکید کرد که پرتاب این ماهواره ها در ITU نیز در حال پیگیری است.


iTanalyze.ir
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.