زمزمه رفع فیلتر فیس‌بوک به گوش میرسد

۱۱ام بهمن ، ایسنا- عضویت در شبکه های اجتماعی خارجی از سال ها قبل در ایران با محدودیت هایی مواجه بوده و همواره به نوعی جلوی آن گرفته شده است.موضوعی که این روزها دربارهٔ پایگاه اینترنتی هایی مانند فیس بوک و یا یوتیوب هم صدق می کند.

پس از ملاحظه علاقه کاربران به حضور در شبکه‌های اجتماعی خارجی، بسیاری تلاش کردند نسبت به طراحی و راه‌اندازی نمونه‌های داخلی و بومی این شبکه‌ها اقدام کنند.

در این میان گاه حتی برای نام گذاری این شبکه‌ها هم از همان اسامی مطرح دنیا استفاده شد و شبکه‌هایی مانند فیس بوک فارسی و یوتیوب ایرانی وارد عمل شد اما با این حال موضوع عضو بودن بعضی کاربران در شبکه‌های اجتماعی خارجی پابرجا است.

در چنین شرایطی هر از چندگاهی خبرهای هم مبنی بر کاهش فیلترینگ و یا از فیلتر در آمدن این پایگاه اینترنتی‌ها مطرح می‌شود.

اما مهدی اخوان بهابادی – دبیر شورای عالی فضای مجازی- که زمانی خبر بررسی رفع فیلتر فیس بوک به نقل از او در بعضی رسانه‌ها مطرح شد که وی در این باره گفت: چه در قبل و چه امروز هیچ گاه ادعای آزادی فیس بوک را نداشته‌ام.

وی در عین حال دربارهٔ فیس بوک اظه ارمی کند: به عنوان یک شبکه اجتماعی که در خارج از کشور فعالیت دارد، فرقی بین این شبکه با سایر شبکه‌های اجتماعی قائل نیستیم و پیش از این هم اعلام کرده‌ایم که عضویت در این شبکه‌ها به طور طبیعی جرم نیست اما دور زدن سامانه فیلترینگ کشور طبق قانون جرم محسوب می‌شود.

اخوان بهابادی ادامه می دهد: اصل وجود شبکه‌های اجتماعی براساس نظر تمام متخصصان امر مورد تایید و موافقت قرار گرفته است. چرا که این شبکه‌ها استفاده‌های متعددی دارند. اما باید به این نکته هم توجه داشت که هر یک از آن‌ها توسط گروهی خاص و با اهدافی ویژه طراحی شده‌اند که فیس بوک هم از این قاعده مستنثی نیست و هرچند ممکن است در بعضی موارد برای عده ای فوایدی داشته باشد اما قطعا مضرات خاص خود را هم به دنبال خواهد داشت.

رییس مرکز ملی فضای مجازی درعین حال می گوید: به طور کلی دربارهٔ شبکه‌های اجتماعی و نظام پالایش کشور باید بررسی دقیقی صورت بگیرد و در شورای عالی فضای مجازی به صورت عملیاتی برروی این موضوع بحث و تصمیم گیری شود.

به گفته او در حال حاضر ما مدعی نیستیم که نظام پالایش کشور شیوه خوبی دارد البته با این وجود از اصل فیلترینگ دفاع می‌کنیم چراکه هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که فیلترینگ را اعمال نخواهد کرد؛ به هر حال تمام کشورها ملاحظات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خاص خود را دارند و ما هم از این قاعده مستنثی نیستیم و نمی‌توانیم اجازه بدهیم هر نوع مبتذلی در اختیار کودکان قرار بگیرد. اما در عین حال بر این نکته هم تاکید داریم که نظام فیلترینگ کشور قابلیت اجرا به شکل بهتر از این را هم داراست.

IT Iran
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.