زمستان سخت برای فرار کنندگان مالیاتی!

فرارکنندگانی که تا به امروز از خلأهای قانونی موجود نهایت استفاده را می‌بردند و با بیشترین درآمد کمترین مالیات را پرداخت می‌کنند. نظام جدید مالیاتی به احتمال زیاد از زمستان امسال اجرا خواهد شد و قوانین آن هنوز به طور رسمی‌ منتشر نشده اما در گزارش امروز برخی نکات مهم آن را مرور خواهیم کرد.

 قوانین جدید چه می‌گوید؟

تعیین مجازات‌های کیفری: طبق شنیده‌ها نکته مهم در قوانین جدید کیفری شدن مجازات‌هاست. طبق قوانین فعلی جریمه‌ها‌ فقط مالی هستند. به عنوان مثال اگر شرکتی درآمدهای واقعی خود را کتمان کند (دارا بودن دو دفتر مالیاتی) پس از محرز شدن موضوع علاوه بر پرداخت مالیات در‌آمد اصلی، باید ۴۰ درصد از این مالیات را به عنوان جریمه نیز پرداخت کند. در موارد دیگر به عنوان مثال اگر ترازنامه خود را اعلام نکنند باید ۲۰درصد مالیات تعیین شده را جریمه پرداخت کنند یا اگر سود و زیان را اعلام نکنند باز هم باید ۲۰درصد دیگر را به عنوان جریمه پرداخت کنند.

در قوانین جدید اما تا دو سال حبس نیز برای فرارکنندگان از مالیات در نظر گرفته شده تا فکر دور زدن قوانین مالیاتی را از سر بیرون ببرند.

 اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی

در بسیاری از کشورهای دنیا برای آنکه سرمایه‌های مردم در بازار کار و تولید به گردش بیاید قوانین ویژه‌ای تصویب می‌کنند که گرفتن مالیات از دارندگان سپرده‌های بانکی یکی از این قوانین است. قرار است در سیستم جدید مالیاتی ایران نیز از دارندگان سپرده مالیات اخذ شود که جزئیات آن در آینده اعلام خواهد شد.
    
دریافت مالیات از خرید و فروش املاک

در قوانین جدید قرار است از نقل و انتقال قطعی املاک بیش از ۲ واحد درسال مالیات اخذ شود.

تعدیل سازی مالیات‌ ها

اگر تا به حال بخشی از حقوق بگیران از مالیات‌های اخذ شده خود ناراضی بوده‌اند در قوانین جدید سعی شده این مشکل تا حدی بر‌طرف شود. تعدیل نرخ مالیات حقوق بگیران بخش عمومی ‌و خصوصی و برابر سازی آنها از مزیت‌های طرح جدید است.

برچیده شدن مالیات توافقی

 در حال حاضر حدود ۱۱ گروه از فعالان اقتصادی، مالیات بیشتر از ۵۰ درصد فعالیت‌هایشان را به‌صورت توافقی و صنفی دریافت می‌شود. درطرح جدید اما هم مالیات عملکرد و هم مالیات بر ارزش افزوده بر اساس صندوق فروش دریافت خواهد شد.

راه‌های فرار کدامند؟

اگر بخواهیم به طور خلاصه و به دور از پیچیدگی‌های معمول راه‌های فرارهای مالیاتی را شرح دهیم به سه مورد خواهیم رسید.

وجود دو دفتر مالیاتی

از قدیمی‌ترین و مرسوم‌ترین راه‌های فرار مالیاتی که شرکت‌های زیادی آن را انجام می‌دهند. ماجرا هم ساده است، شرکت‌ها باید ۲۵ درصد از درآمد خالص خود را مالیات بدهند، به همین منظور برخی شرکت‌ها و اداره‌ها دو دفتر مالیاتی برای خود تهیه می‌کنند.

در یک دفتر که برای خودشان است آمار واقعی خرید و فروش و سود و زیانشان را ذکر می‌کنند و در دفتر دیگر رقم بسیار کمتری از مقدار واقعی خرید و فروش را درج می‌کنند و آن را به اداره مالیات تحویل می‌دهند. در نتیجه طبق آن دفتر درآمد خالص شرکت‌ها بسیار کمتر از مقدار واقعی درج می‌شود و طبعا مالیات کمتری پرداخت می‌کنند.

فروش فاکتور جعلی

شرکت‌ها و اداره‌ها علاوه بر پرداخت ۲۵درصد از درآمد خالص خود به عنوان مالیات، باید ۵ درصد هم مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند. این مالیات چگونه محاسبه می‌شود؟ زمانی که شما برای خرید کالایی مراجعه می‌کنید علاوه بر پرداخت هزینه آن، ۵ درصدهم به عنوان مالیات بر ارزش افزوده از شما گرفته می‌شود.

 فرض کنید فروشنده شما یک کارخانه خودروسازی است و در ازای فروش یک عدد خودرو به شما، ۵درصد مالیات از شما گرفته است. همین کارخانه خودروسازی نیاز به بسیاری از لوازم جانبی دارد تا خودرو را تولید کند. فرض بگیریم یکی از این لوازم لاستیک خودرو است. این کارخانه هم برای خرید هر لاستیک، علاوه بر پرداخت هزینه لاستیک باید ۵درصد مالیات بر ارزش افزوده به کارخانه لاستیک سازی پرداخت کند.

در پایان سال اداره دارایی از مابه‌تفاوتی تمامی‌۵درصد مالیات بر ارزش افزوده‌ای که در طول یک سال بابت فروش دریافت شده و ۵درصد مالیات بر ارزش افزوده که در طول یک سال بابت خرید پرداخت شده میزان مالیات بر ارزش افزوده را تعیین می‌کند. در حال حاضر شرکت‌هایی وجود دارند که فاکتورهای جعلی صادر می‌کنند و بخشی از خرید و فروش کالای خود را ثبت نمی‌کنند تا مالیات بر ارزش افزوده خود را پرداخت نکنند.

فرار از عملکرد

در این روش مدیران شرکت‌ها با درآمد بالا چند شرکت کوچک و صوری تاسیس و بخشی از حساب و کتاب‌های خود را به آن منتقل می‌کنند. با این روش از مالیات شرکت اصلی کاسته می‌شود و شرکت‌های تازه تاسیس شده هم پس از مدتی عدم فعالیت خود را اعلام می‌کنند.

روی دیگر ماجرا

در طرف دیگر اما هنوز شرکت‌ها و فعالان اقتصادی هستند که در پرداخت مالیات‌ها صادق نیستند و حتی آن را نوعی اجحاف می‌دانند! یا برخی کارشناسان مالیاتی معتقد هستند ۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده باید از همان ۲۵ درصد مالیات درآمد خالص کم شود اما در حال حاضر هر کدام جداگانه محاسبه می‌شود.

 این دسته از کارشناسان مالیاتی معتقد هستند پنج درصد مالیات بر ارزش افزوده از در‌آمد ناخالص کسر می‌شود که اگر مقدار واقعی آن در حساب و کتاب‌ها به مالیاتی در حدود ۱۶ تا ۱۷ درصد می‌رسد.


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.