زمستان های گرم و تابستان های خنک با انرژی های تجدیدپذیر

۰۲خردادماه،

وجود چشمه های آب گرم جوشان در زمستان و چشمه های آب خنک در تابستان نشانگر وجود انرژی های زیرزمینی و به اصطلاح زمینی گرمایی در کشور ما است که از آن می توان استفاده های بسیاری مانند انتقال گرما و سرما به منازل مسکونی کرد.

مهندس یوسف آرمودلی، رئیس ستاد انرژی های نو در گفتگو با خبرنگار علمیممتازنیوز، گفت: دستگاهی به نام “هیت چومپ” را به تازگی وارد ایران کردیم که از آن می گردد انتقال مدارک از چاه ها را به روی زمینی با انتقال از طریق لوله کشی انجام داد.

مهندس یوسف آرمودلی با بیان اینکه انتقال گرما در فصل زمستان با حفر چاه از زیرزمین و انتقال سرما در فصل تابستان به منازل مسکونی با ۵۰ % هزینه کمتر استفاده از انرژی های فسیلی مثل گاز را دارد گفت: در شهرهای اهواز، بندرعباس و رشت این طرح انجام شد که ۵۰% هزینه انرژی کمتر را اثبات کرد.

وی افزود: در منطقه طالقان نیز با حفر چاه، گرما را از زیرزمین به منازل مسکونی انتقال دادیم و موفقیت آمیز هم بود.

مهندس آرمودلی تصریح کرد: در حال حاضر در مرحله نوشتن نقشه راه با معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری و وزارت نفت و سازمان بهینه سازی انرژی هستیم تا بتوانیم جلوی استفاده بیش از حد با هزینه های بالای انرژی های فسیلی و جایگزینی انرژی های تجدیدپذیر را داشته باشیم.

دبیر ستاد انرژی های نو در پایان گفت: در صورت ترویج فرهنگ استفاده از انرژی های تجدیدپذیر مهندسان ایرانی با روش مهندسی معکوس بومی سازی این دستگاه را انجام خواهند داد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.