زنان باردار از خوردن شکر و مواد نشاسته ای اجتناب کنند

افزایش قند خون و احتمال تحمل گلوکز در دوران بارداری خطر آسیب های جنینی را بیشتر می کند.

دکتر احمد رضا درستی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: کربوهیدرات ها ترکیبات قندی هستند که برای سلامتی افراد در تامین انرژی روزانه آنها نقش بسزایی دارند اما این ترکیبات قندی به ۲ دسته کربوهیدرات های ساده مانند: نوشابه ها، قند، شکر و مواد نشاسته ای که سریعأ وارد جریان خون افراد می شوند و کربوهیدرات های پیچیده مانند خرما تقسیم بندی می شوند.

وی افزود: افرادی که قند مورد نیاز بدن خود را از کربوهیدرات های پیچیده تأمین می کنند مشکلی در خصوص بیماری دیابت ندارند اما افرادی که از قندهای ساده  که نمونه های آن را نام بردیم استفاده می کنند زمانی که این قند وارد بدنشان می شود از طریق لوزالمعده سریعأ وارد جریان خون شده و بدن شروع به ترشح زیاد انسولین می کند.

وی خاطر نشان کرد: مصرف مدوام قندهای ساده در دراز مدت باعث ضعیف شدن سلول های ترشح کننده انسولین در لوزالمعده می شود و مقدمه ای است  برای شروع بیماری دیابت.

وی عنوان کرد: مشکل دیگری که قندهای ساده ایجاد میکنند این است که سلول هایی که در بدن نقش تولید انسولین را دارند نسبت به انسولین مقاوم می شوند در نتیجه این امر تولید چربی را در بدن به مقدار چشمگیری بالا برده و مقدمه شروع بیماری های چاقی، دیابت و قلبی وعروقی را ایجاد می کنند.

دکتر احمد رضا راستی در خصوص مصرف قند در خانم های باردار خاطر نشان کرد: افزایش قند خون و احتمال تحمل گلوکز در دوران بارداری خطر آسیب های جنینی را بیشتر می کند. در خانم های بارداری که دچار قند خون هستند چون قند از طریق جفت وارد بدن جنین می شود می تواند در آینده مشکلاتی از قبیل بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و چاقی را در کودکان ایجاد کنند./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.