زنان برای تشخیص و درمان بیماری های رحم هیستروسکوپی کنند

تاریخ انتشار: ۲۷ May 2016 | 10:00 am

هیستروسکوپی چیست؟ انواع هیستروسکوپی و مزایای آن

هیستروسکوپی برای تشخیص و درمان مشکلات مختلف رحمی استفاده می شود. بسته به نوع آن و شرایط موجود هیستروسکوپی می تواند تحت بی هوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام شود

تشخیص و درمان مشکلات و بیماری های رحم، با هیستروسکوپی

 هیستروسکوپی، عملی است که جهت تشخیص و یا درمان مشکلات رحم انجام می شود. هیستروسکوپ، وسیله ای میله مانند، شبیه تلسکوپ و مجهز به دوربین و چراغ است، که از طریق واژن وارد رحم می شود. تصاویر داخل رحم از طریق دوربینی که به هیستروسکوپ متصل می شود، بر روی صفحه نمایش قابل مشاهده است. برای درمان، علاوه بر هیستروسکوپ، از ابزارهای دیگری نیز همراه هیستروسکوپ، استفاده می شود.

 

hysteroecopy.jpg

 

 

چرا هیستروسکوپی؟

پزشک متخصص با استفاده از هیستروسکوپی، در صورت بروز هر یک از بیماری های رحم که در ذیل به آن ها اشاره می شود، داخل رحم را بررسی می کند.

پولیپ و فیبروم رحم: برداشتن رشد غیرطبیعی توده های خوش خیم (غیرسرطانی) با هیستروسکوپی.

چسبندگی سندرم آشرمن: چسبندگی سندرم آشرمن، چسبندگی داخل رحمی است، که سبب بروز تغییرات در برنامه قاعدگی و در نهایت، منجر به ناباروری می شود. عمل هیستروسکوپی می تواند به پزشک در تشخیص محل چسبندگی و برداشتن آن کمک کند.

سپتوم رحم: سپتوم رحم یا دیواره داخل رحمی، یک دیواره نازک در داخل رحم است، که گاهی از همان بدو تولد با شخص همراه است. از هیستروسکوپی به منظور تشخیص سپتوم استفاده می شود.

خونریزی غیرطبیعی: هسیتروسکوپی می تواند روش تشخیصی مناسبی برای شناسایی علت دوره های قاعدگی طولانی مدت و یا سنگین، خونریزی های بین دو دوره قاعدگی و خونریزی بعد از یائسگی باشد. عمل برداشتن آندومتر، جهت از بین بردن لایه داخلی رحم و درمان علل خونریزی های طولانی مدت، توسط هیستروسکوپ و دیگر ابزار پزشکی انجام می شود.

 

hysteroscopy.jpg

 

انواع هیستروسکوپی و مزایای آن

هیستروسکوپی برای تشخیص و درمان مشکلات مختلف رحمی استفاده می شود. بسته به نوع آن و شرایط موجود، هیستروسکوپی می تواند، تحت بی هوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام شود.

 

هیستروسکوپی تشخیصی

هیستروسکوپی تشخیصی برای معاینه داخل رحم و تشخیص مشکلات مختلف رحمی انجام می شود، مثل علت ایجاد خونریزی های رحمی، دردهای شدید لگنی، سقط های پی در پی جنین و ناباروری استفاده می شود. هیستروسکوپی تشخیصی همچنین برای تائید نتایج دیگر تست ها، مثل تست رنگی اشعه ایکس (HSG) که برای بررسی رحم و لوله های فالوپ است، استفاده می شود.

بهترین زمان برای انجام هیستروسکوپی تشخیصی در فاز پرولیفراتیو (تکثیری) چرخه قاعدگی است ( فاز پرولیفراتیو از روز ۵ قاعدگی شروع تا زمان تخمک گذاری ادامه داره، روز پنجم تا چهاردهم ) . هیستروسکوپی تشخیصی بین ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می کشد.

 

هیستروسکوپی درمانی

هیستروسکوپی درمانی برای درمان موارد مختلفی استفاده می شود. معمولا همزمان با هیستروسکوپی تشخیصی، در صورتی که وضعیت غیر معمولی تشخیص داده شود، جراحی به کمک هیستروسکوپی انجام می شود و در نتیجه از انجام جراحی دوم جلوگیری می شود. هیستروسکوپی درمانی برای موارد زیر بکار می رود:

• برداشت پولیپ ها و فیبروئیدهای رحمی (توده های غیر سرطانی رحم)

• از بین بردن چسبندگی های رحمی. این چسبندگی ها که تحت عنوان سندروم آشرمن هم خوانده می شوند، بافت های اسکاری هستند که در رحم تشکیل می شوند و می توانند موجب تغییر در چرخه قاعدگی و ناباروری شوند

• سپتوم رحم، دیواره داخلی رحم (Septum) یک دیواره نازک در داخل رحم است که باعث جداسازی رحم به دو قسمت می‌شود

• درمان برخی از علل خونریزی های شدید رحمی

• برداشتن دستگاه IUD جابجا شده در رحم

فرایند درمانی به کمک هیستروسکوپی حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت طول می کشد.

 

مزایای هیستروسکوپی

درمقایسه با دیگر روش های تهاجمی، هیستروسکوپی دارای مزایای متعددی است که به آن ها اشاره می کنیم:

• روشی سریع، ساده و با تهاجم کم

• کوتاه بودن زمان بستری در بیمارستان

• دوره بهبودی کوتاه تر

• نیاز کمتر به مصرف مسکن بعد از جراحی

• اجتناب از اعمال جراحی باز شکم

• اجتناب از هیسترکتومی (برداشتن رحم)

 

انواع بیهوشی برای هیستروسکوپی

بیهوشی برای هیستروسکوپی ممکن است موضعی، منطقه ای و یا عمومی باشد.

بیوشی موضعی (Local anesthesia): بی حس کردن تنها بخشی از بدن برای یک زمان کوتاه

بیهوشی منطقه ای (Regional anesthesia): بی حس کردن محدوده وسیع تری از بدن برای چند ساعت

بیهوشی عمومی (General anesthesia): بی حس کردن کل بدن برای تمام مدت زمان جراحی

نوع بیهوشی به کار رفته در عمل هیستروسکوپی به محلی که هیستروسکوپی در آنجا انجام می شود و همچنیین به دیگر اعمال پزشکی که ممکن است همزمان با هیستروسکوپی انجام شوند بستگی دارند.

در صورتی که نوع بیهوشی عمومی باشد، بایستی از خوردن و آشامیدن در مدت زمان مشخصی که پزشک متخصص تعیین می کند اجتناب کنید.

گردآوری: گروه سلامت ممتاز نیوز
momtaznew.com/health
منبع: drhaghgoo.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.