زنان بومی کانادا بیش از غیر بومیان قربانی خشونت‌اند

۰۱م آذر ،

زنان بومی کانادا بیش از زنان غیربومی این کشور هدف خشونت و بدرفتاری‌ها قرار می‌گیرند تا جایی که خشونت‌ علیه زنان بومی به اصلی‌ترین مساله حقوق بشر کانادا تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجمع زنان بومی کانادا (NWAC) اعلام کرد که طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ توانسته پایگاه داده‌ای حاوی اطلاعات مربوط به ۵۸۲ مورد قتل و ناپدید شدن زنان و دختران در کانادا به دست آورد که بسیاری از آن‌ها با بی‌توجهی پلیس این کشور مواجه شده است.

جنیفر لورد، یکی از اعضای مجمع زنان بومی کانادا گفت که از ۲۰۱۰ به بعد به سبب نبود بودجه نتوانسته‌اند اطلاعات در این زمینه را جمع‌آوری کنند.

براساس این آمارها، زنان بومی تنها سه درصد از جمعیت زنان کانادا را تشکیل می‌دهند، در حالی که ده درصد از زنان قربانی آدمکشی از میان زنان بومی می باشند. همچنین اگر زنان غیربومی به همان اندازه که زنان بومی کشته و یا ناپدید می شوند، قربانی این خشونت‌ها قرار می‌گرفتند. شمار زنانی که به قتل می‌رسند و یا ناپدید می‌شوند به بیش از ۱۸۰۰۰ نفر می‌رسید.

در این کشور ۸۴ درصد از این پرونده‌ها به دستگیری و مجازات‌ فرد مجرم منتهی می‌شود، اما وقتی یک زن بومی کشته و یا ناپدید می‌شود تنها نزدیک به نیمی از پرونده‌ها حل می‌شود.

براساس گزارش‌های اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل و دیده‌بان حقوق بشر، مساله درخواست علیه زنان بومی یکی از اصلی‌ترین مشکلات امروز کانادا است که اغلب با بی‌توجهی مقامات روبرو می‌شود.

اچ بومر، یکی از این قربانیان است که در آوریل ۲۰۰۸ در حالی که تنها هفت ماهه بود از خانه پرستارش ربوده می‌شود. این کودک فرزند یک زن بومی است و تاکنون نیز مشخص نشده وی چگونه و توسط چه کسی ربوده شده است و خانواده ‌اش همچنان از سرنوشت او بی‌خبرند.

در یک پرونده دیگر نیز دو دختر جوان به نام‌های مایزی و شانون که هر دو از بومیان کانادا می باشند، صبح روز ششم سپتامبر ۲۰۰۸ پس از اینکه از خانه خارج شدند، دیگر هرگز به خانه باز نگشتند و پلیس هیچ اقدام عملی برای یافتن آن‌ها نکرده است.

به نوشته روزنامه ونکورسان، در یک پرونده مشابه دیگر وقتی یک کودک غیربومی ناپدید می‌شود پلیس به سرعت وارد عمل شده و فرد گمشده را پیدا می‌کند در حالی که زنان بومی بیش از غیربومیان هدف خشونت و دیگر بدرفتاری‌ها قرار می‌گیرند.

مادر مایزی اعلام کرد که دخترش امسال ۲۱ ساله می‌شود و او هنوز امیداور است که فرزندش زنده باشد. وی تاکید کرد که قصد دارد یک دادخواست حقوق بشری تنظیم و در آن از پایمال شدن حق مایزی در اجرای عدالت شکایت کند.

گروه‌های مدافع حقوق بشر همچون مجمع زنان بومی کانادا و انجمن بومیان از رییس جمهور این کشور خواستند تا به مساله افزایش خشونت‌ها علیه زنان بومی و حل نشده باقی ماندن پرونده‌های آن‌ها رسیدگی کند و پاسخگوی این مشکلات باشد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.