زنان بیشتر از مردان، بازی‌های موبایلی و اپلیکیشن‌ها را دوست دارند

اپلیکیشن‌های مختلفی در این منطقه در دسترس زنان قرار دارد. به طور مثال، نرم‌افزار «۹ دقیقه» (Nine Minutes) به مادران و دختران مسایل مربوط به دوره باروری و بهداشت مادر را آموزش می‌دهد. در حالی که حتی بازی مثل «حمله کرم» (Worm Attack) به روشی جالب مسایل مربوط به انگل‌های روده‌ای را یاد می‌دهد. بازی سوم که «خانواده پاتل» (The Patels) نام دارد، برای بازار هند طراحی شده و کشمکش‌های خانوادگی مانند ازدواج، تحصیل و برابری جنسیتی را مطرح می‌کند.

 هر سه برنامه مذکور توسط شرکت پرفروش Half the Sky که متعلق به زن و شوهری با نام‌های نیک کریستف و شریل وودان است، طراحی شده و در واقع، فشارهای زندگی امروزی بر زنان را تشریح می‌کند. این زن و شوهر قبل از این کتابی را با عنوان‌ «بازی برای تغییر» نوشته بودند و پس از انتشار کتاب‌شان، توجه خود را به ساختن یک نرم‌افزار موبایلی معطوف کرده‌اند؛ با این امید که پیام این طرح از بازارهای غربی فراتر رود.

آسی بوراک، یکی از مدیران Games for Change می‌گوید: «این اپلیکیشن‌ها یک فرصت استثنایی برای افرادی است که کامپیوتر ندارند و تلفن همراه تنها وسیله‌ ارتباطی آنها است. همیشه با خودمان می‌پرسیدیم که چرا برای آشنایی آنها با مسائل روز، یک بازی جالب و رنگارنگ ایجاد نکنیم؟» این اپلیکیشن‌ها در اوایل ماه میلادی جاری در کنیا، تانزانیا و هند نیز عرضه شده‌اند و به صورت رایگان برای دانلود قابل دسترس قرار گرفته‌اند. هر سه این اپلیکیشن‌ها گوشی‌های موبایل را هدف قرار داده‌اند، زیرا این گوشی‌ها، ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین ابزار در بازارهای در حال توسعه همانند هند هستند. بازی با موبایل بهترین راه برای تعامل و آموزش زنان در کشورهای در حال توسعه است. زیرا در این مناطق، گوشی‌ها ارزان قیمت هستند و زنان فرصت یادگیری اطلاعات از طریق فناوری‌های جدید را به دست می‌آورند.

همچنین بر اساس یک نظرسنجی که توسط شبکه اجتماعی موکو اسپیس (MocoSpace) انجام شده، بازی‌های موبایلی و اپلیکیشن‌ها به طور کلی برای زنان جذاب‌تر هستند. موکو اسپیس بعد از اینکه دریافت حدود ۴ هزار زن بیش از سه ساعت در روز به بازی‌های موبایلی می‌پردازند، بازی‌هایی چون «۹ دقیقه» و «حمله کرم» را در سایت خود قرار داد تا از این طریق، کاربران بیشتری را به خود جلب کند. بازی‌های موبایلی که بتوانند لذت یادگیری را در کاربران خود ایجاد کنند، به راحتی در بین زنان آفریقایی و آسیایی محبوبیت پیدا کنند.

در عین حال، بازی‌های موبایلی در ایالات متحده نیز به خوبی راه خود را در آموزش و ورزش درمانی باز کرده‌اند. این بازی‌ها همچنین یک پلات‌فورم قدرتمند برای رد و بدل کردن نتایج و اطلاعات هدفمند شده به شمار می‌روند. برای مثال، بازی موبایلی «چالش سیرک» حواس بیماران دچار سکته مغزی را با فعالیت‌های بندبازی و رام کردن شیر کاملا پرت می‌کند؛ به طوری که آنها واقعا فراموش می‌کنند که این بازی با هدف توانبخشی آنها طراحی شده است. بازی «وب‌هاب» که برای کنسول Wii نینتندو طراحی شده نیز همین تاثیر را دارد. این بازی به افراد معلول کمک می‌کند آنقدر از ضربه زدن به بالن‌های مجازی هیجان‌زده شوند که یکنواختی فیزیکی بدن خود را نادیده بگیرند.
در حال حاضر ابزارهای آموزشی موبایلی در کشورهای در حال توسعه که در آن زنان از گوشی موبایل برای برنامه‌ریزی بهداشتی و مسایل مالی استفاده می‌کنند و اطلاعات صحیحی را دریافت می‌کنند، تفاوت‌هایی به وجود آورده است. اما این ابزارها باید به بازی‌های موبایلی تبدیل شوند تا در نهایت تأثیر مثبتی بر بهداشت زنان و آموزش و پرورش آنها داشته باشند.
در کنیا، برنامه‌های یادآوری زمان مصرف دارو به زنان این کشور کمک می‌کند نرخ بهبودی در درمان‌های دراز مدت را افزایش دهند. برای زنان تاجر کنیا نیز تلفن همراه ابزاری ضروری برای سفارش لوازم و تماس با مشتریان بدون کمک مردان تبدیل شده است.
در حال حاضر پزشکان در آفریقا و آسیا از برنامه Pesinet برای ارسال هشدار تلفنی به مادران کودکانی که علایم بیماری را در معاینات پزشکی هفتگی نشان می‌دهند، استفاده می‌کنند. بیش از یکهزار زن بی‌سواد در هند، به لطف اپلیکیشن‌‌های موبایلی سازمان غیردولتی «ماهیلا شاکتی پراتیش» خواندن آموخته‌اند.
این مراقبت‌های بهداشتی و برنامه‌های آموزشی تاکید می‌کنند که چگونه گوشی‌های تلفن همراه، زندگی زنان در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نسترن صائبی / mobiledia
2121

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.