زنان سرپرست خانوار، نقطه خاموش جامعه

اردیبهشت ۱۴۰۳

در ایران از ۱۵ میلیون و ۷۱۱ هزار خانوار، بیش از یک میلیون و ۶۴۱ هزار نفر، زنان عهده دار سرپرست خانواده اند.

 این اقشار از زنان به عنوان ستون و پایه اساسی خانواده  که تشکیل دهنده بنیان اجتماعی اند شناخته شده  و  در صورت نبود شرایط مناسب اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای این اقشار  آسیب های اجتماعی متعددی در جامعه اتفاق خواهد افتاد.

 از یک  میلیون و ۶۴۱ هزار نفر ، زن  سرپرست خانوار، تنها ۶۰ درصد تحت پوشش کمیته امداد خمینی (ره) قرار دارند.

 اقشار جامعه شناس بر این باور است که در  خانواده های ایرانی معمولا مردان سرپرست خانواده محسوب می شوند، اما تحت شرایطی خاص این مسئولیت بر عهده زنان گذاشته می گردد.

 وی با اشاره به نقش تربیتی زنان در جامعه ادامه داد: زنان نقش کلیدی تربیت و آموزش  را در جامعه انجام می دهند حال اگر این نقش کم رنگ شود دیگر نهاد خانواده و بنیان های اساسی جامعه وجود نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  یکی دیگر از جامعه شناسان نیز عقیده دارد که: زنان سرپرست خانوار از اسیب های خاموش جامعه بوده و محصول طلاق، همسران معتاد مردان بیکار، مهاجر، مردانی  که در نظام وظیفه مشغول خدمت اند و معلولان  سالمندان است.

افشار در  ادامه با اشاره با اقدامات چشمگیر سازمان و ارگان های مختلف تاکید کرد: اگر چه سازمان هایی همچون سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) اقدامات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی چشمگیری را در این حوزه انجام داده اند اما با توجه به افزایش روز افزون پدیده ی  طلاق، بیکاری مردان، عدم عدالت در  تقسیم زنان و مردان در حوزه کار، جواب گو نخواهد بود.

 این جامعه شناس خاطر نشان کرد: امید است مسئولان با توجه به نقش کلیدی و حیاتی زنان در تربیت خانواده و جامعه با ایجاد بستری مناسب این نقش را پر رنگ تر کرده چرا که،  نهاد خانواده سبب بروز استعداد ها  شکوفایی نخبگان جامعه و مردان آینده ساز کشور است.

 گزارش از محمد الماسی


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.