زنان و بیماری های قلبی

۲۶اردیبهشت،
ممتاز نیوز : در طول نیمه دوم قرن بیستم، پیشرفت های بسیاری در حوزه علم پزشکی رخ داد و آگاهی ها دربارهٔ منشاء بیماری های مختلف و نحوه درمان افزایش چشمگیری یافت.

به عنوان نمونه با مطالعات انجام شده، عوامل خطری که انسان را در معرض خطر ابتلا به بیماری سرخرگ های کرونری قرار می دهد، نحوه کنترل این عوامل خطر به منظور پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی و بهبود کیفیت زندگی و نحوه مداخله زودهنگام در زمان حمله های قلبی شناسایی شد.

امروزه مشخص شده است که بیماری های قلبی و عروقی اولین عامل مرگ و میر در زنان است. میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی در زنان ۱۰برابر میزان مرگ و میر ناشی از سرطان سینه است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از خراسان ؛ دکتر رضا دهستانی متخصص قلب وعروق در این باره می افزاید :بنابراین هم زنان و هم پزشکان برای کاهش میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی باید کارهای بسیار بسیاری انجام دهند. بهترین راهبرد، شناسایی عوامل خطر ابتلا به بیماری سرخرگ های کرونری در زنان و سپس کنترل این عوامل خطر به منظور پیشگیری از وقوع بیماری های قلبی و عروقی و نیز بهبود کیفیت زندگی زنان است.

تفاوت علایم بیماری های قلبی در زنان و مردان

در نحوه پیدایش بیماری سرخرگ های کرونری و چگونگی علایم بالینی آن تفاوت هایی بین زنان و مردان وجود دارد. تحقیقات بالینی که تاکنون روی زنان انجام شده است، بعضی از این تفاوت ها را به شکل کاملی توضیح می دهد.

زنان غیریائسه ای که سیگاری نیستند و بیماری قند خون نیز ندارند به ندرت به بیماری سرخرگ های کرونری مبتلا می شوند، در زنانی که قاعده می شوند هورمون استروژن که از تخمدان ها ترشح می گردد، از تشکیل پلاک در سرخرگ ها جلوگیری می کند و کلسترول خون را کاهش می دهد. اما با آغاز یائسگی، بدن زنان استروژن کمتری تولید می کند و به همین سبب آن ها بیشتر در معرض خطر بیماری های قلبی قرار می گیرند.

حملات قلبی در زنان نسبت به مردان در سنین بالاتری رخ می دهد ( با تفاوت ۱۰سال) قبل از یائسگی میزان خطر وقوع یک حمله قلبی در زنان نسبتا پایین است. معمولا زنان در سنین بالاتری دچار حمله قلبی می شوند و در این سنین زنان به بیماری های دیگری نیز مبتلا می شوند که بر روند بهبود آن ها تاثیر منفی می گذارد.

حمله های قلبی در زنان نسبت به مردان شدیدتر است

در اولین سال پس از حمله قلبی، احتمال مرگ در زنان تقریبا ۲برابر مردان است. در شش ماه اول پس از حمله قلبی، امکان بروز دومین حمله قلبی در زنان ۲برابر مردان است.

علایم بالینی قلبی در زنان در مقایسه با مردان متفاوت است

در هر دو جنس درد قفسه سینه احساس می گردد که در قسمت فوقانی بدن پخش می گردد، اما زنان نسبت به مردان بیشتر دچار دردهای غیرمعمول قفسه سینه و علایم بالینی عمومی (مانند سوءهاضمه، خستگی، درد پشت یا تنگی نفس) می شوند که تشخیص حمله قلبی را مشکل تر می کند.

نتایج بعضی از بررسی ها نشان دادتشخیص متداول در زنان نسبت به مردان احتمال صحت کمتری دارد. برای مثال نتیجه تست ورزش در یک خانم جوان که دچار استرس است به احتمال بیشتری مثبت کاذب خواهد بود (یعنی نتیجه بررسی وجود بیماری  را نشان می دهد در حالی که بیماری سرخرگ های کرونری وجود ندارد.)

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.