زنده‌گیری گوزن‌های جزیره اشک از اطراف دریاچه ارومیه

محیط زیست > حیوانات– گروه محیط‌زیست:
مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به گزارش‌هایی مبنی بر خروج گوزن زرد از جزیره اشک به‌دلیل کاهش آب دریاچه ارومیه، از اجرای برنامه‌ای برای زنده‌گیری و انتقال بخش عمده جمعیت گوزن‌های زرد جزیره اشک به منطقه جنگلی سردشت، دز و کرخه خبر داد.

حسین محمدی افزود: در پی این گزارش‌ها مأموران سازمان حفاظت محیط‌زیست در استان، موضوع را بررسی کردند و تعدادی از این گوزن‌های زرد را در اراضی کشاورزی یافتند و اقدام به زنده‌گیری آنها کردند. به گفته وی، در بررسی‌های اولیه صورت گرفته توسط کارشناسان سازمان حفاظت محیط‌زیست مشخص شد، کمبود منابع آب و علوفه در جزیره اشک، استرس‌های محیطی و پایین آمدن آب دریاچه ارومیه باعث خروج گوزن‌های زرد از این جزیره شده است.

مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: در همین راستا سازمان حفاظت محیط‌زیست با به‌کارگیری یک فروند بالگرد طی سه روز و در چندین مرحله پرواز ۱۵هزار لیتر آب و دو تن علوفه به جزیره منتقل کرد. به گفته وی، با این اقدام صورت گرفته تا حدودی از خروج گوزن‌های زرد جلوگیری به عمل آمده اما پیش‌بینی می‌شود درصورت تداوم این شرایط زیستی در جزیره اشک زیست گوزن‌های زرد با دشواری‌هایی همراه شود.

محمدی یاد‌آور شد: در سال‌های گذشته سازمان حفاظت محیط‌زیست به جهت تعدیل جمعیت گوزن زرد در جزیره اشک اقدام به زنده‌گیری حدود۸۰ راس گوزن‌زرد از این جزیره کرد و آنها را به سایر زیستگاه‌های مستعد که در محدوده پراکنش تاریخی این‌گونه محسوب می‌شود، منتقل کرد.

وی افزود: با توجه به شرایط نامساعد جزیره اشک و به خطر افتادن زیستگاه گوزن زرد در این منطقه به‌دنبال اجرای برنامه‌ای برای زنده‌گیری و انتقال بخش عمده جمعیت گوزن‌های زرد جزیره اشک به منطقه جنگلی سردشت، دز و کرخه با هدف معرفی مجدد به این زیستگاه‌های طبیعی هستیم.

مدیرکل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست تأکید کرد: طی دو روزی که از جزیره اشک و زیستگاه‌های جنگلی منطقه سردشت بازدید به عمل آمد، خوشبختانه هیچ‌گونه تلفات گوزن زرد نداشته‌ایم.

محمدی در ادامه گفت: برای اجرای این طرح نیازمند تشکیل یک گروه کاری علمی با هدف ارزیابی زیستگاه‌های مستعد و همچنین یک گروه کاری اجرایی مورد نیاز برای انتقال گوزن‌ها هستیم و بخش کوچکی از جمعیت گوزن زرد نیز در جزیره اشک حفظ خواهد شد.


RSS

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. mahsaa:

    سلام میخاستم بگم چکار دارن به گوزن های بیچاره بزارن ازاد باشن ای بابا ممنون از سایت زیباتون

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.