زندگی به رنگ کرونا

ایسنا/لرستان زمانی‌که اولین خبر از شیوع بیماری کووید-۱۹ منتشر شد مردم نمی‌دانستند که این ویروس کوچک چطور زندگی و کار مردم روی کره زمین را دگرگون می‌کند.

حال که بیش از یک سال از وجود کرونا در روی کره زمین می‌گذرد چند رنگ به خود گرفته که هر در شهر رنگ خاص خود دارد که هر رنگ آن گویای شدت و ضعف این بیماری است.

سفید، آبی، زرد، نارنجی، قرمز و سیاه رنگ‌های این بیماری منحوس است و هر هفته براساس بیماران بستری و مرگ‌ومیر براثر بیماری کرونا رنگ آن مشخص می‌شود.

استان لرستان حدود یک ماه پیش وضعیت خوبی داشت به‌طوری‌که بیشتر شهرهای آن رنگ آبی به خود گرفتند ولی دیری نپایید که این بیماری منحوس رنگ خود را عوض کرد و به درجات خطرناک‌تر نزدیک شد.

یکی از علت‌های رنگ عوض کردن این بیماری شاید عادی انگاری مردم بود که به‌زعم خود این بیماری دیگر اوج نمی‌گیرد و تمام شده راهی خیابان شدند برای خرید شب عید و مراسمات عروسی و عزا برپا شد.

احتمالاً با عادی انگاری جامعه از شرایط جدید بار دیگر شاهد اوج گرفتن کووید و صعودی شدن آمار مبتلایان و مرگ‌ومیرها باشیم، کنار گذاشتن ماسک از سوی برخی شهروندان، حضورهای غیرضروری در خارج از خانه و ترافیک و شلوغی خیابان‌ها و افزایش دورهمی‌ها حاکی از آن است که باید این بیم و نگرانی را جدی گرفت.

۹ شهر استان در وضعیت زرد

احمد حسین فتایی رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در این‌باره، اظهار کرد: بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تائید ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، ۹ شهرستان استان در وضعیت زرد قرار دارد.

وی تصریح کرد: شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد، الیگودرز، دورود، ازنا، کوهدشت، پلدختر، دلفان و سلسله در وضعیت زرد قرار دارند.

رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا خاطرنشان کرد: شهرستان‌های رومشکان و چگنی در وضعیت آبی قرار دارند.

فتایی اضافه کرد: بر همین اساس از تمامی مردم شریف استان تقاضا می‌شود، در خصوص رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و استفاده مداوم از ماسک، کاهش ترددهای غیرضروری شهری و مسافرت‌های بین‌شهری و به‌ویژه عدم حضور در تجمعات خطرآفرین از جمله حضور در آرامستان‌ها اهتمام بیشتری را اعمال کنند.

وی بیان کرد: با ادامه روند موجود، احتمال بازگشت استان به شرایط نارنجی طی هفته‌های آینده محتمل بوده که افزایش تعداد مبتلایان و مرگ‌ومیر را به دنبال خواهد داشت.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: وضعیت خوزستان حاد است و محدودیت تردد و ورود و خروج از این استان به لرستان اعمال شود.

البته عوض شدن رنگ این بیماری در لرستان شاید بتوان گفت متأثر از استان‌های همجوار نیز هست به‌طوری‌که در حال حاضر وضعیت استان خوزستان حاد اعلام شده و با توجه به اینکه خوزستانی‌ها به لرستان سفر می‌کنند و حتی در برخی از شهرها مانند بروجرد خانه دارند پس رنگ این بیماری در لرستان نیز عوض می‌شود.

وضعیت خوزستان حاد است

دکتر مهرداد ویس‌کرمی نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در این‌باره، اظهار کرد: یکی از راه‌های مقابله با کرونا ویروس پیشگیری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و در صورت ابتلا مراقبت‌هایی لازم است تا فرد مبتلا بهبود پیدا کند.

وی اضافه کرد: کرونا همه ویژگی‌های ویروس را به نحو خیلی قابل غیرمنتظره‌ای و شگفت‌انگیزی دارد و اصل راهکارهای مقابله به رعایت مردم برمی‌گردد که تجمعات کمتر شود.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متأسفانه ترس از کرونا کمتر شده و مردم تصور می‌کنند با وجود واکسن این بیماری تمام شده است، گفت: چنانچه در جاهای دیگر رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌ها نشود ممکن است پیک چهارم به بحرانی در کشور تبدیل شود.

ویس‌کرمی با بیان اینکه در مورد قرنطینه کردن دو هفته‌ای استان یک وجه موضوع بیماری کروناست و موضوع دیگر معیشت مردم است، عنوان کرد: مسئولین استانی با توجه به شرایط موجود باید در ستاد کرونا تصمیم‌گیری کنند.

وی عنوان کرد: محدودیت‌هایی که ایجاد می‌شود مسائل اقتصادی و اجتماعی را به دنبال دارد اما چاره‌ای نیست عاقلانه این است که بین بد و بدتر بد را انتخاب کنیم.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه وضعیت استان خوزستان حاد است باید ورود و خروج به استان را محدود کنیم.

ویس‌کرمی بیان کرد: بر اساس ضوابط ستاد ملی کرونا، شهرهایی که قرمز هستند شرایط سخت‌تری در نظر گرفته خواهد شد.

وی گفت: تا اطلاع ثانوی ضرورت دارد فاصله اجتماعی رعایت شود تا بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم.

 نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: عادی انگاری بیماری مشکل‌زا شده در کشور و کادر درمانی فرسوده شدند و خستگی جسمی و روحی و روانی دارند.

ویس کرمی یادآور شد: مراعات کردن مردم و شرکت نکردن آن‌ها در مراسمات عروسی و عزا نشان از فرهنگ بالای مردم دارد اما متأسفانه در روستاها و مناطقی که کنترلی روی آن‌ها نیست و تجمعاتی صورت می‌گیرد؛ به‌طور طبیعی چنانچه دو تا سه ساعت تجمعات به طول بیانجامد شدت شیوع افزایش پیدا خواهد کرد.

کلیه مقاطع تحصیلی در بروجرد تعطیل می‌شوند

معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد نیز در این‌باره، اظهار کرد: چند ماه پیش شهرستان در وضعیت قرمز قرار داشت که با همکاری مردم، اصناف و بازاریان به وضعیت شهرستان زرد و بعد آبی تبدیل شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت بروجرد زرد است که در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی وضعیت شهرستان نارنجی و قرمز خواهد شد.

فرماندار بروجرد با بیان اینکه در صورت قرار گرفتن شهرستان در وضعیت قرمز مجدد محدودیت‌ها اعمال خواهد شد، افزود: کلیه مقاطع تحصیلی در بروجرد تعطیل خواهند شد.

گودرزیان خاطرنشان کرد: برخی از مدارس غیرانتفاعی در مقاطع مختلف اقدام به بازگشایی مدارس کرده بودند که کلیه این مدارس باید تعطیل شوند.

وی اضافه کرد: آموزشگاه‌های رانندگی نیز در سطح شهرستان باید به سمت تعطیلی بروند و از تردد خودروهای با پلاک خوزستان جلوگیری شود مگر اینکه در شهرستان ساکن باشند.

معاون استاندار لرستان بیان کرد: هفته گذشته سه تالار پذیرایی به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی پلمب شدند و منع تردد از ساعت ۲۱ تا ۳ صبح همچنان در سطح شهرستان اعمال می‌شود.

گودرزیان ادامه داد: برای اینکه صف‌های طولانی مرغ و روغن تشکیل نشود تدابیر لازم اندیشیده شده و به‌زودی روغن مایع در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع خواهد شد.

وی اظهار کرد: همچنین به مدت ۱۰ شب هر شب ۷۰ تن مرغ در فروشگاه‌ها توزیع می‌شود تا دیگر شاهد صف‌های طولانی نباشیم.

شاهد اوج‌گیری مجدد کرونا در بروجرد هستیم

شهرام ممدوحی معاون شبکه بهداشت و درمان بروجرد نیز در این‌باره، اظهار کرد: تعداد بستری‌ها در شهرستان رو به افزایش است و اگر به همین منوال پیش برود وضعیت شهرستان نارنجی خواهد شد.

وی تصریح کرد: بیشترین تعداد مرگ‌ومیر براثر کرونا در آبان‌ماه رخ داده است و در حال حاضر شاهد اوج‌گیری شیوع بیماری کرونا هستیم.

معاون شبکه بهداشت و درمان بروجرد خاطرنشان کرد: زمانی‌که تعداد بستری‌ها افزایش می‌یابد تعداد مرگ‌ومیرها نیز افزایش پیدا می‌کند.

ممدوحی اضافه کرد: طرح شهید سلیمانی در شهرستان در حال اجرا است که با اجرای این طرح می‌توان بیماری را کنترل کرد ولی این کافی نیست.

وی با بیان اینکه اگر الان رعایت نشود با نهایت تأسف شاهد مرگ عزیزان خود خواهیم شود، افزود: به خاطر خرید شب عید خیابان‌ها خیلی شلوغ شده و باعث ترافیک سنگین شده است.

معاون شبکه بهداشت و درمان بروجرد اظهار کرد: تاکنون ۳۰۳ نفر براثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد ۴۸ درصد زن و ۵۲ درصد مردها بوده‌اند.

ممدوحی تصریح کرد: عروسی‌ها، تشییع جنازه‌ها و تردد شبانه چالش اصلی این بیماری است و تاکنون بیماری کرونا انگلیسی در شهرستان مشاهده نشده است.

وی خاطرنشان کرد: صفوف مختلفی که وجود دارد و عدم رعایت پروتکل‌ها در برخی از بانک‌ها و ادارات از علت‌ها اوج‌گیری این بیماری است.

وی اضافه کرد: اگر پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نشود شاهد مرگ عزیزان خود خواهیم بود.

همانطور که اشاره شد یکی از علت‌های شیوع این بیماری و اوج گیری مجدد آن صفوف مختلفی است که این روزها به‌خاطر روغن و مرغ به وجود می‌آید.

هر تاکتیکی برای کاهش صفوف به کار گرفته شده است

حمید آزادبخت رئیس اداره صمت بروجرد در این‌باره، اظهار کرد: هر تاکتیکی برای کاهش صف‌ها به کار گرفته شده است.

وی تصریح کرد: در بروجرد مشکل خاصی از نظر تأمین روغن وجود ندارد و برخی با احتکار خانگی اقدام به تشکیل صف‌های طولانی در شرایط کنونی وجود ویروس کرونا موجب استرس و نگرانی مردم می‌شوند.

رئیس اداره صمت بروجرد خاطرنشان کرد: یکی از دلایل ازدحام مردم برای خرید روغن خوراکی از فروشگاه‌های معتبر را اختلاف قیمت این محصول در بازار است.

آزادبخت اضافه کرد: در مناطقی از شهر که به دلیل جو ناخوشایندی که دارد و امکان توزیع روغن از طریق فروشگاه‌های عامل‌ها وجود ندارد با حضور نیروهای بسیج شبانه روغن درب هر منزل توزیع می‌شود.

وی هدف از توزیع روغن را تأمین نیاز جهت مصرف شهروندان، تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت و احتکار کالا در فروشگاه‌های معتبر اعلام کرد و ادامه داد: ماه گذشته نیز حدود ۳۰۰ تن روغن در سطح فروشگاه‌های سطح شهر توزیع شده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد یادآور شد: برای جبران کمبود بازار مصرف روغن مقدار مورد نیاز روغن در بازار عرضه خواهد شد و این توزیع تا اشیاء بازار و آرامش خاطر مردم ادامه خواهد یافت.

روند بیماری به سمت افراد کم سن می‌رود

احمدی سرپرست شبکه بهداشت و درمان بروجرد، اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت بروجرد زرد است ولی روند صعودی داریم.

وی تصریح کرد: روند بیماری به سمت افراد کم سن می‌رود و مصوبات جلسات باید به سمت وضعیت نارنجی برود چون در حال تبدیل شدن به وضعیت نارنجی هستیم.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان بروجرد خاطرنشان کرد: در بین تست‌های که گرفته می‌شود ۳۰ درصد کاذب هستند و شهرستان مهمان‌پذیر بوده به‌خصوص از خوزستان که در بروجرد خانه دارند.

احمدی اضافه کرد: عادی انگاری در کف جامعه نیز خود مشکل‌ساز خواهد شد در حالی‌که این بیماری اصلاً شوخی بردار نیست.

زنگ خطر کرونا به گوش می‌رسد

جعفر طولابی فرماندار خرم‌آباد نیز در این‌باره، اظهار کرد: وضعیت خرم‌آباد در بحث کرونا هم اکنون زرد است و اگر دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نشود شرایط از این هم بدتر خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در برخی نقاط کشورمان از جمله خوزستان کرونای انگلیسی شیوع پیدا کرده باید بیش از پیش موارد بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود.

طولابی تأکید کرد: در روزهای اخیر آمار کرونایی‌ها اندکی افزایشی شده و همین زنگ خطری است که دوباره محدودیت‌های جدیدی اعمال شود.

فرماندار مرکز لرستان گفت: کرونا ثابت کرده که هر وقت آن را دست کم بگیریم آمار سیر صعودی پیدا می‌کند.

وی با اشاره به در پیش بودن ایام نوروز تصریح کرد: در این ایام اگر مردم برای خرید اقدام می‌کنند باید نکات بهداشتی رعایت شود که جلوی شیوع بیشتر این ویروس منحوس گرفته شود.

طولابی گفت: هر چقدر برای مقابله با کرونا اقدامات پیشگیرانه اجرا شود بازهم کم است و به کمک مردم نیاز داریم.

حال و روزمان این روزها رنگ و بوی کرونایی گرفته، دلمان زندگی گذشته را می خواهد، نگرانی در وجود همه ما رخنه کرده اما اینها همه به خودمان بستگی دارد که چگونه بتوانیم کرونا را شکست دهیم. زنجیره انتقال را قطع کنیم از دورهمی‌ها پرهیز کنیم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.