زنگنه: با پیروزی انقلاب از دخالت‌های مستقیم آمریکا جلوگیری شد

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: در بعد استقلال که با پیروزی انقلاب اسلامی به دست آمد، تلاش زیادی صورت گرفت تا از دخالت‌های مستقیم آمریکا جلوگیری شود گرچه دخالت‌های آمریکا منحصر به داخل نبوده و تا زمان حال تا قالب تحریم‌ها ادامه داشته است.

صباح زنگنه در گفت و گو با ایسنا درباره ی این که انقلاب اسلامی تا چه میزان در رسیدن به اهداف خود با توجه به آرمانهای انقلاب موفق بوده است؟ گفت: انقلاب اسلامی نتیجه حرکت مردم و رهبری امام بود و هر خواسته ای که مطرح می شود نتیجه طبیعی توافق فکری مجموعه مردم و دیدگاههای امام بود که این توافقات در طول زمان و در گردش سالها بر روی مساله استقلال و آزادی تمرکز پیدا کرد .

وی افزود: در مساله آزادی بیشتر آزادی سیاسی منظور بود که در نتیجه رنجی که ملت از ظلم و ستم شاه کشیدند نیاز به داشتن فضای آزاد سیاسی داشتند. در بعد استقلال نیز از تعدی و دخالت مستقیم آمریکا و انگلیس باید جلوگیری می شد و دخالت های این ها برای مردم قابل پذیرش نبود.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: خروج از سلطه آمریکا و انگلیس به معنای دست یافتن به توان و اداره کشور بدون حضور سلطه گرانه قدرت ها بود و به دست آوردن توان اداره کشور از نظر اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی مورد توجه قرار گرفت.

زنگنه خاطر نشان کرد: تا حدود زیادی این اهداف در نظام جمهوری اسلامی ایران می بایست تجلی پیدا کنند و به صورت کامل آن در قانون اساسی منعکس شد. طبیعتا به دست آوردن آزادی مطلق در بعد آزادی بیان و آزادی عقیده با تنش ها و افت و خیزهایی روبرو بود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: در بعد استقلال تلاش زیادی صورت گرفت تا از دخالت های مستقیم آمریکا جلوگیری شود. اما دخالت های آمریکا منحصر در داخل نبود و با استفاده از ارتباطاتشان و نفوذشان در منطقه فشارهای زیادی را وارد کرده است. نمونه آن جنگ تحمیلی علیه ایران از سوی صدام بود.

زنگنه اظهار کرد: در برخی از موارد هم این فشارها از سوی آمریکا به کاهش روابط ایران با همسایگان و گاهی اوقات به قطع ارتباط با هم منجر شد و پس از آن پای تحریم هابه میان آمد که تا امروز همچنان شاهد این تحریم ها هستیم.

وی افزود: اما اراده استقلال در میان مسئولان و مردم همچنان باقی است و امروز شاید مفهوم استقلال نیازمند بازتعریف باشد تا با سایر تحولات زمانی و جهانی  در برابر چالش ها همراه گردد.

انتهای پیام  

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.