زنگنه: صنعت نفت با مشارکت خارجی توسعه می‌یابد/ توتال: ۴ سال دیگر بر می‌گردیم

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

همزمان با سیاست زنگنه وزیر نفت مبنی بر توسعه صنعت نفت با مشارکت شرکت‌های بزرگ خارجی و گفتگوهای گسترده با شرکت‌های نفتی خارجی در حاشیه اجلاس داووس، غول‌های نفتی شرط بازگشت به ایران را تعلیق کامل تحریم‌ها اعلام کرده و در این بین توتال فرانسه اعلام کرد: هرگونه افزایش تولید نفت و گاز در ایران پس از سال ٢٠١٧ میلادی خواهد بود.

 بیژن زنگنه وزیر نفت که به همراه رئیس جمهوری به داووس سوئیس سفر کرده بود در حاشیه این اجلاس بین‌المللی با بعضی از شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان همچون برتیش پترولیوم انگلیس، توتال فرانسه و انی ایتالیا دیدار و گفتگو کرد.

زنگنه وزیر نفت امروز در جمع بندی دستاوردهای این مذاکرات با غول‌های نفتی در سوئیس با بیان اینکه بعضی از شرکت‌های بزرگ نفتی علاقه مند به بازگشت و مشارکت در صنایع نفت و گاز ایران می باشند، گفت: پروژه‌های نفت و گاز کشور با بهبود بیشتر فضای سیاسی اجرایی می گردد.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید همچنین تاکید کرد: در حال مذاکره با شرکت‌های نفتی هستیم تا نظرات آنها هم برای اصلاح قراردادهای نفتی گرفته شود.

در این بین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری هم در حاشیه اجلاس داووس با بعضی از مقامات بلند پایه شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان دیدار کرد و گفت: برای شرکت‌هایی که زودتر سرمایه‌گذاری‌های خود را در صنایع پتروشیمی و برق آغاز کنند، قیمت‌های ارزان‌تر گاز و تسهیلات ویژه‌ در نظر گرفته می‌شود.

واکنش غول‌های نفتی به پیام ایران در داووس

پائولو اسکارونی مدیر عامل شرکت انی ایتالیا پس از دیدار با وزیر نفت ایران در جمع خبرنگاران، گفت: انی علاقه مند به بازگشت به صنایع نفت و گاز ایران بوده اما شرط بازگشت تعلیق کامل تحریم علیه ایران است.

کریستوف دومارژری مدیرعامل شرکت فرانسوی توتال هم در حاشیه اجلاس داووس در گفتگویی با بیان اینکه ایران پیشنهادهای قراردادی به مراتب جذاب تری نسبت به قبل برای بازگشت توتال فرانسه ارائه کرده است، گفت: ” این حقیقت که آنها به ما می گویند که فعالیت را آغاز کنید و آماده شوید، شاید بدان معناست که آنها آماده گفت وگوهای سیاسی می باشند؛ درغیر این صورت سببی وجود ندارد که بیایند و به ما بگویند آماده همکاری شوید.”

مدیرعامل این غول نفتی جهان همچنین هر گونه افزایش تولید نفت و گاز در ایران را به پس از سال ۲۰۱۷ میلادی (حدود چهار سال آینده) موکول کرده است.

پیش از این زنگنه مکاتباتی هم با شرکت‌های نفتی شل و برتیش پترویلیوم برای بازگشت به صنعت نفت ایران انجام داده بود به طوری‌که لرد لامونت رئیس اتاق مشترک انگلیس و ایران در حاشیه مذاکرات جک استراو با مسئولان اتاق بازرگانی ایران در تهران، اعلام کرده بود: زنگنه وزیر نفت ایران از دو شرکت انگلیسی دعوت به همکاری کرده است.

با این وجود شرکت انگلیسی – هلندی شل که هم اکنون بیش از دو میلیارد دلار بدهی معوق نفتی به شرکت ملی نفت ایران دارد هرگوه ملاقات و مذاکرات خود با مقامات ایران در حاشیه اجلاس داووس را رد کرده است.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.