زنگ بیدارباش تیم ملی کرش

جام جم آنلاین: بازی تدافعی و ضعیف مقابل ازبکستان و کسب سه امتیاز تصادفی در تاشکند، با ۹۰ دقیقه سردرگمی تیم ملی فوتبال ایران در دیدار مقابل قطر آن هم مقابل دیدگان ۱۰۰ هزار تماشاگر ادامه یافت تا این موضوع اسباب نگرانی کارشناسان را فراهم کرده و زنگ بیدارباش را برای کارلوس کرش، سرمربی تیم ملی به صدا درآورد.

پیروزی یک بر صفر تیم ملی مقابل ازبکستان در چارچوب رقابت‌های انتخابی جام جهانی گرچه سبب خشنودی همه فوتبالدوستان ایرانی شد، اما بازی ضعیف و کاملا تدافعی در تاشکند که سه امتیاز آن با چاشنی اشتباه داوری به دست آمد، چندان هم شیرین نبود و می‌توانست درس‌های خوبی برای کادر فنی تیم ایران داشته باشد، اما کرش و دستیارانش پس از آن بازی به هیچ عنوان زیر بار ضعف‌ها نرفته و سینه سپر کردند که مهم سه امتیاز خارج از خانه بود که عاید تیم ملی شد؛ اما این تیم سه شنبه شب نیز به تساوی بدون گل در برابر قطر آن هم در ورزشگاه پرطرفدار آزادی تهران تن داد تا با این دو بازی انتقادآمیز حالا با چهار امتیاز پشت سر کره جنوبی شش امتیازی قرار گیرد و با این گام‌های لرزان، روزهای سختی را در پیش دارد.

کرش: قطر ۹۰ دقیقه دفاع کرد

کارلوس کرش، سرمربی تیم ملی پس از آن‌که تاکتیک یکنواخت تیمش منجر به بازکردن دروازه قطر نشد، این بار هم نه‌تنها به اشتباه تاکتیکی خود اعتراف نکرد بلکه به گونه‌ای دیگر دست به توجیه زد و گفت: هر کاری که لازم بود، برای گلزنی انجام دادیم. از چپ و راست حمله کردیم. سانترهای متعدد داشتیم، اما در خط حمله زهردار نبودیم، ضمن این‌که حریف هم با هشت نفر دفاع می‌کرد.

کرش در پاسخ به این سوال که شما به عنوان یک مربی بزرگ چه تاکتیکی برای بازی دفاعی حریفان دارید، گفت: مشکلی که برای بازی با تیم‌های عربی داریم این است که آنها با تفکر خاص خود بازی می‌کنند. همان‌طور که دیدید در ۹۰ دقیقه تسلط داشتیم، اما نتوانستیم به گل برسیم. باید یادآوری کنم با برگزاری اردوی بدون بازیکن (اشاره به اردوی ترکیه و غیبت بازیکنان استقلال، پرسپولیس و سپاهان) نمی‌توانم به هدفم برسم.

نبود تنوع تاکتیکی و ناکامی در گلزنی

برای بررسی شیوه بازی تیم ملی ابتدا سراغ مجید جهانپور، مربی اسبق تیم ملی رفتیم. او در گفت‌وگو با جام‌جم تصریح کرد: همه می‌دانیم که سه امتیاز دیدار با ازبکستان را شانسی به دست آوردیم. متاسفانه در حالی که انتظار می‌رفت در دیدار مقابل قطر بازی خوبی را شاهد باشیم با وجود تصاحب مالکیت توپ، به دلیل نبود تنوع تاکتیکی و ۹۰ دقیقه دل خوش بودن به ارسال توپ‌های بلند، تیم ما دو امتیاز خانگی را براحتی از دست داد. این در حالی است که از مربی بزرگی چون کرش انتظار داریم برخی نکات تاکتیکی ریز را همچون ارتباط صحیح بین هافبک‌های تدافعی با نفرات پیش تاخته را به شکل درستی تعریف کرده و در صورت نتیجه ندادن یک تاکتیک، ۹۰ دقیقه به تکرار آن اصرار نورزد.

محمد پنجعلی، کاپیتان اسبق تیم ملی هم با تایید دیدگاه جهانپور به جام‌جم گفت: کرش با ارسال‌های بلند و پرتاب اوت دستی خیلی زود دستمان را برای حریف رو کرد و آنها هم از خدا خواسته براحتی این توپ‌ها را مهار یا دفع می‌کردند. اصرار بر این تاکتیک در شرایطی از سوی کرش ادامه داشت که ما با داشتن بازیکنان سرعتی و تکنیکی و همچنین شوت‌زن می‌توانستیم بازی را روی زمین آورده و قلب خط دفاعی حریف را آماج حملات خود قرار دهیم تا در برابر تیم درجه ۲ قطر مقابل ۱۰۰ هزار تماشاگر متوقف نشویم.

پرهیز از توجیه و لزوم ایجاد انگیزش در بازیکنان

اما کرش در واکنش به انتقاد از بازی یکنواخت شاگردانش ‌گفت: شما فکر می‌کنید من به بازیکنان می‌گویم شوت نزنند و به سمت دروازه خودمان شوت بزنند! ۷۰ درصد بازی دست ما بود و گرچه مقابل قطر گل نزدیم، اما در آینده گل می‌زنیم. معتقدم نتایج لازم را به دست می‌آوریم و موفق می‌شویم.

این در حالی است که جهانپور در این باره تصریح کرد: به نظر من، سرمربی تیم ملی نباید به دنبال توجیه باشد؛ بلکه بنابر وظیفه‌ای که دارد، باید به آنالیز دقیق بازی تک‌تک نفرات پرداخته و از این آنالیز برای بازی‌های آینده بهره ببرد. اصلا این حرف را قبول ندارم که بازیکنان خود اقدام به شوت‌زنی نکردند، این وظیفه سرمربی است که با ایجاد انگیزه در بازیکنان، تشریح وظایف تک‌تک آنها و در صورت لزوم دادن تذکر لازم، تاکتیک تیمی را تعریف کرده و در مواقع لزوم با تغییر تاکتیک، تیم را به سوی بازی شاداب هدایت کند.

ترس یا فاصله گرفتن از تفکر حرفه‌ای؟

به کارگیری دو دفاع وسط (عقیلی ـ حسینی)، دو هافبک تدافعی (تیموریان ـ نکونام)، دو مدافع هافبک راست (حیدری ـ ماهینی) و دو مدافع هافبک چپ (حاج‌صفی ـ فولادی) نکته‌ای است که جهانپور، مربی اسبق تیم ملی روی آن انگشت گذاشت و گفت: این‌که هر تیم در ابتدا باید به فکر گل نخوردن باشد و لایه‌های دفاعی خود را بخوبی پوشش دهد، قابل تقدیر است، اما نباید فراموش کرد وقتی حریف، تیمی مثل قطر است، نباید تا این حد تفکر احتیاطی داشت و عملا به فکر نباختن بود؛ بی‌شک چیزی که از این نگاه ممکن است استنباط شود، ترس کادر فنی است. با وجود این اعتقاد دارم کرش حتی با آن ترکیب اولیه و در صورت بهره‌گیری درست از هافبک‌های توانمندی چون تیموریان، براحتی می‌توانست تغییر تاکتیک داده و تیم را از یکنواختی خارج کند.

پنجعلی هم در این باره تصریح کرد: در بزرگی و با دانش بودن کرش هیچ تردیدی نیست، اما نباید فراموش کنیم این مربی حرفه‌ای بارها نسبت به کم و کاستی‌های موجود در فوتبال ایران تذکر داد و وقتی دید هیچ ثمری ندارد، او هم مثل خود ما بی‌خیال شد. به این ترتیب،​کرش در تیم ملی فوتبال، مثل خود ما آماتور شد. از یک مربی‌ که نتواند در اردوهای تدارکاتی همه بازیکنانش را در اختیار داشته باشد و حتی یک بازی تدارکاتی خوب برای او مهیا نباشد، نباید انتظار معجزه داشت بنابراین معتقدم ریشه این بازی و مشکلات تیم ملی را باید در ضعف تدارک دید، نه ضعف کرش.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

امید توفیقی – گروه ورزش


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.