زنگ خطری به نام “گروه‌های انحرافی و شیطان‌پرست” در فضای دانشگاه‌ها

رواج آیین‌های انحرافی و گسترش اندیشه‌ها و مکاتب باطله از جمله گروه‌های شیطان‌پرست در فضای عمومی جامعه و علی‌الخصوص در دانشگاه‌ها، زنگ خطری است که توجه و هوشیاری بیشتر مسئولان را می‌طلبد؛ این فرقه‌های انحرافی از نیاز حقیقی جوان و دانشجو به عرفان و معنویت بهره جسته و سعی در غالب کردن قرائت التقاطی و دروغین خود از عرفان می‌کنند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران؛  به دنبال فراگیر شدن بحران هویت در بین جوانان، رواج آئین‌های انحرافی و اندیشه‌های منحط و منحرف، تنها گوشه‌ای از پیامدهای هجمه‌های فرهنگی غرب به نسل جوان کشور و عدم توجه کافی مسئولان به مسائل فرهنگی و اعتقادی است. توسعه ابعاد مادی زندگی در جوامع مدرن نتوانسته است از میزان احساس ریشه‌دار و ازلی انسان عصر کنونی به معنویت بکاهد اما در این شرایط تولد و رواج آیین‌ها و فرقه‌های انحرافی جدید نگران‌کننده و هشدار‌دهنده شده است.

به اعتقاد کارشناسان ادیان انحرافی در کشورهایی بیشتر رواج دارد که گرایش مذهبی در آن ها بیشتر است.

از آنجا که بحث ادیان نوظهور در دانشگاه‌ها به عنوان قشر فریخته و تاثیرگذار جامعه تهدیدی بسیار خطرناک و جدی محسوب می‌شود لذا توجه و اقدام جدی‌تری را می‌طلبد.

این فرقه‌های انحرافی و جریان‌های سکولار به دنبال نوجوانان و جوانان بخصوص در مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها هستند، در حقیقت حوزه عمل و مانور مبلغات این جریان‌ها متوجه جوانان کشور است و حساسیت این امر ایجاب می کند مسئولان فرهنگی بیشتر دقت کرده و آگاهانه برخورد کنند.

علت گرایش جوانان به عرفان‌های نوظهور

از جمله دلایل گرایش جوانان به این مکاتب و عرفان‌های نوظهور استفاده از روش‌های سهل و عامه‌پسند است و رهبران این گروه‌ها ضمن استفاده از سخنان و رفتارهای فریبنده و ایجاد تنوع انسان را در مسیر فلسفه، آرامش مصنوعی و نوعی حالت توهم تکامل قرار می‌دهند.

این فرقه‌ها چندی است که به دنبال ایجاد پایگاه در میان جمعیت قریب ۳٫۵ میلیونی دانشجویان کشور برآمده و بخشی از اهداف خود را با بهره‌گیری از تکنولوژی و حضور در فضای اینترنتی پیش می‌برند.

نمادهای مکاتب انحرافی

نمادهای مکاتب انحرافی در قالب نگین انگشتر، دستبند، گردنبند، پیراهن، شلوار، ادکلن، ساعت و … عنوان شده است ستاره صبح، عدد ۶۶۶ نشان سمبل با عنوان «شماره تلفن شیطان»، چشمی که در حال نگاه کردن و مسلط به همه جاست، تبر وارونه به نماد ضدعدالت، سر بُز، چشم شیطان، تصویر حرف A که نماد هرج و مرج است و نمادی که به انگلیسی (Ankh)  انشاء می‌شود و سمبل شهوت‌رانی و باروری  است، از دیگر نمادهای این فرقه‌های شیطانی و منحرف است.

سال گذشته بود که مدیر کل امور فرنگی وزارت علوم و معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در حالی از دریافت گزارش‌هایی هر چند خرد و پراکنده درباره ظهور شیطان‌پرستی در برخی فضاهایی دانشگاهی خبر داد که همزمان با آن غلامرضا خواجه سروی، معاون فرهنگی، اجتماعی وزارت علوم شیوع شیطان‌پرستی را منکر شد.

اما برخلاف گفته‌های معاون فرهنگی، اجتماعی وزارت علوم دو مسئول دیگر که هر دو وابسته به قشر دانشگاهی هستند ادعاهای دیگری مطرح کردند.

درباره بحث شیطان پرستی در خوابگاه های دانشجویی به صورت گزارش خبرهای پراکنده ای شنیده ایم که جای نگرانی وجود دارد و باید با برنامه ریزی نسبت به این مسئله برخورد شود.

گروه‌های موسیقی شگرد شیوع شیطان‌پرستی در دانشگاه‌ها

بخشی از سران ‌فرقه شیطان‌پرستی در قالب گروه‌های موسیقی برای اجاره کردن تالارها و فضاهای داخل دانشگاه ها با برخی مدیران دانشگاه ها هماهنگی کرده و در این محیط ها برنامه موسیقی ترتیب داده و هوادارانشان نیز در این برنامه ها حضور یافته اند.

متأسفانه بسیاری از ترویج کنندگان این مکاتب برای تأثیرگذاری بیشتر بر افکار نسل جدید از سنین بسیار پایین دبستان و راهنمایی آموزش های خود را آغاز می کنند، این فرقه های ضاله برای مراحل دبستان و راهنمایی کتاب هایی نیز دارند که اگر در این سنین شکاف را آغاز کنند بیشتر می توانند در کار خودشان موفق شوند.

این فرقه های انحرافی از نیاز حقیقی جوان و دانشجو به عرفان و معنویت بهره جسته و سعی در غالب کردن قرائت التقاطی و دروغین خود از عرفان می کنند.

به عنوان مثال فرقه ای توصیه کرده نباید به دنبال امام زمان (عج) باشید و جلساتی را نیمه شب تشکیل می داده است و با داروهای گیاهی جوانان را به خلسه فرو می برده است وآن افراد ساده لوح هم فکر می کردند به حقیقت می رسند بعد هم مسائل ضد اخلاقی بینشان به وجود می آمد، جوانان به دلیل بی اطلاعی به سراغ این عرفان های پوشالی می روند.

مصرف مواد مخدر شرط پذیرش در گروه شیطان‌پرستی

نکته‌ای که بسیار جای تأمل دارد این است که بسیاری از شرایط عضویت و پذیرش از سوی گروه‌های نوظهور شیطان‌پرستی مصرف مواد تخدیری بسیار قوی از جمله کوکائین، جشیش و قرص های اکس است و دلیل استفاده این گروه ها از این مواد ورود به حالت خلسه برای انجام مراسم های ویژه آنان است.

نقش تشکل های دانشجویی در این عرصه

البته تشکل های دانشجویی و نهادهای فرهنگی رسمی در دانشگاه ها نیز ساکت ننشسته و نشست هایی در راستای نقد عرفان های کاذب و نوظهور در دانشگاه های مختلف از جمله صنعتی اصفهان، کاشان، ایلام، علوم پزشکی یزد، شهید چمران اهواز، هرمزگان و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برگزار کرده اند که نشان دهنده حضور مسئولانه دانشجویان مسلمان و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برای مقابله با این عرفان های دروغین است.

بسیاری از فرقه هایی که ادعا می کنند ارتباط با عالم غیب و ائمه دارند و خواب تعبیر می کنند از دیگر فرقه هایی هستند که در جریان شناسی مکاتب انحرافی قابل اشاره هستند تا جایی که آیت الله مظاهری از مراجع تقلید و رئیس حوزه علمیه اصفهان نسبت به روی آوردن برخی طلاب و دانشجویان به عرفان های کاذب و ادعاهای دروغین تشرف به محضر حضرت بقیه الله (عج) توسط افراد شیاد و فرصت طلب ابراز تأسف کرد.

اعتراض مراجع عظام به مکاتب انحرافی

هشدار مراجع عظام به ورود رگه هایی از عرفان های دروغین و نمادهای شیطان پرستی درجمع های دانشجویی خطر رواج این نوع گرایشات انحرافی را پررنگ تر می کند.
از جمله این فرقه های جدید فرقه احمدیه، فرقه تبلیغ جماعت، فرقه عرفان حلقه، فرقه عرفان کیهانی، فرقه کابالا، فرقه تی سی ام، فرقه اکنکار، گروه های شیطان پرستی و بهائیت را می توان نام برد.

امیرعباس عبداللهی استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران در این باره می‌گوید: گرایش به انحرافات فرقه ای دلایل متعددی دارد که نقش عوامل فرهنگی پررنگ‌تر جلوه می‌کند و آن کم‌رنگ شدن بحث معرفتی در دانشگاه ها است.

وی یادآور می‌شود زمانی که بحث های معرفتی در دانشگاه ها کمتر مطرح می شود این گروه ها از این خلأ سوء استفاده کرده و عواطیل خود را به عنوان معارف حقه ارائه می دهند.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه می‌افزاید: ما می بایست تفکر موجود در ذهن جوانان در دانشگاه ها را هدایت کنیم، عزیزان ما چون آشنایی کافی و دقیق با معارف اسلامی ندارند به معارف انحرافی گرایش پیدا می کنند.

عبداللهی متذکر شد: اگرما معارف اسلامی را به طور کامل دقیق آموزش بدهیم آن گاه به طور یقین جوانان به دنبال این معارف دروغین نمی روند.

وی خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم منکر وجود فرقه های انحرافی در دانشگاه ها باشیم و ادعای پاکسازی صد در صد آن هم خوش خیالی است چرا که ۱۰ تا ۲۰ درصد این فرقه ها در دانشگاه ها به صورت مخفیانه فعالیت می کنند.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: نبود معنویت و آزادی و بدمطرح کردن مطالبه های دانشجویی باعث سوء استفاده این فرقه ها از این خلأ ها می شود، یک جو غالب را طراحی می کنند و مانور تبلیغاتی دروغین به راه می اندازند.

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری گفت: این گروه ها موسیقی های غربی، رقص های زیرزمینی و مهمانی های شبانه را خارج از دانشگاه به راه می اندازند اما بستر اصلی عضوگیری را در داخل دانشگاه انجام می دهند.

عبداللهی در رابطه با راهکارهای موثر در مقابله با این فرق اظهار داشت: متأسفانه ما در کشور در بحث برخورد با فرق باطله هیچ منبعی که قانونی باشد نداریم، تا زمانی که این خلأ قانونی وجود دارد اگر تمام عوامل فرهنگی را برای مبارزه با این گروه ها بسیج کنیم،فایده ندارد زیرا قانون کامل کننده همه چیز است.

وی گفت: برفرض که نیروی انتظامی این افراد را دستگیر کند با چه قانونی می خواهد با این مجموعه برخورد کند؟ تنها مشکلی که برایشان ایجاد می شود در موضوعاتی مثل شرب خمر و پارتی های شبانه است که نهایتا با مدتی کوتاه زندانی شدن و گرفتن تعهد این مشکل رفع می شود.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اگر یک قانون منسجم و مستدل دراین باب وجود داشته باشد و برخورد قانونی و فیزیکی با این افراد شود عقب نشینی می کنند متأسفانه این گروه ها از این خلأ قانونی استفاده می کنند و با ورود به عرصه فرهنگ تهاجم فرهنگی به راه انداخته و ما بخاطر نداشتن ابزارها و مکانیزم قانونی نمی توانیم برخورد کنیم.

عبداللهی درپایان یادآور شد: درصورتی که تعیین شود دانشجو بهائی است نهایت برخورد اخراج دانشجوی خلافکار است اما برای شیطان پرستی و همجنس گرا بودن یا عضو فرقه ای باطل بودن، هیچ قانونی در دستگاه قضا نداریم.

گزارش از: زهرا اسماعیلی مطلق
انتهای پیام/س۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.