زنگ خطر برای سلامت مردم/ بهیاران دیپلمه بر بالین بیماران

ممتاز نیوز : کشورهای پیشرفته دنیا در حالی از پرستاران PHD برای خدمت در بیمارستانها استفاده می کنند که وزارت بهداشت در اقدامی قابل تامل، بهیاران دیپلمه را بالای سر بیماران می فرستد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از مهر ؛ آموزش بهیاران دیپلمه که البته در برخی موارد به داشتن مدرک دیپلم آنها نیز باید شک کرد، در برخی از دانشگاههای علوم پزشکی کشور در حال اجراست. این افراد پس از گذراندن دوره ای کودتاه مدت و ۸ ماهه برای خدمت به بیماران در مراکز درمانی از جمله بیمارستانهای همان منطقه ای که آموزش دیده اند، جذب کار می شوند.

گفته می شود هدف از جذب بهیاران، تامین نیروی پرستاری مورد نیاز در بخش بالینی است که کمبود آن به شدت احساس می شود. به طوریکه مصوبه استخدام ۱۷ هزار نیروی جدید پرستاری هم نتوانست مشکل کمبود پرستار در بخشهای بیمارستانی را رفع کند.از سوی دیگر، بیش از ۹۰ درصد پرستاران بالای ۲۵ سال سابقه خدمت از مشکلات جسمی رنج می برند و توان ادامه خدمت در مراکز درمانی را ندارند. اما به واسطه کمبود نیرو، مسئولان دانشگاههای علوم پزشکی با بازنشستگی آنها موافقت نمی کنند. همین مسئله موجبات اعتراض و گلایه پرستاران را به دنبال داشته است. زیرا، معتقدند که حق و حقوق آنان با توجه به سختی و دشواریهای کار پرستاری به هیچ عنوان همخوانی ندارد.

راه اندازی مدرسه بهیاری

شاید یکی از ابهاماتی که ذهن کارشناسان حوزه پرستاری را به خود مشغول کرده است، راه اندازی مجدد مدرسه بهیاری در کشور باشد. آن هم در عصری که علم پزشکی روز به روز در حال پیشرفت است و برای عقب نماندن از معلومات به روز پزشکی، می بایست سواد دانشگاهی نیروهای بالینی نیز بیشتر شود تا بتوانند از آنچه در این عرصه رخ می دهد، نهایت استفاده و بهره را برای خدمت بهتر به بیماران ببرند.اما چندی قبل بود که محمد ورهام مدیر بیمارستان دکتر مسیح دانشوری از راه اندازی مدرسه پرستاری و بهیاری در این مرکز درمانی خبر داده و گفته بود که این اقدام با هدف تربیت بهیار فوق دیپلم راه اندازی می شود.

وی با اعلام اینکه از مهر ماه امسال با توجه به فضای موجود در بیمارستان مسیح دانشوری ۵۰ نفر پذیرش می شوند، گفته است که هدف از تربیت بهیار فوق دیپلم جبران کمبود نیروی انسانی است. نکته قابل تامل در اظهارات مدیر بیمارستان مسیح دانشوری این است که خود او نیز بر توسعه خدمات تخصصی و فوق تخصصی پزشکی و کمبود نیروی انسانی متناسب با این قبیل خدمات در مراکز درمانی کشور، صحه گذاشته است. اما اینکه یک بهیار چگونه می تواند این خدمات تخصصی و فوق تخصصی را در مدت زمان ۸ ماه آموزش ببیند، سئوالی است که مسئولان حوزه سلامت باید پاسخ بدهند.

محمد شریفی مقدم عضو شورای عالی نظام پرستاری ضمن اظهار نگرانی از وضعیت پرستاری در کشور، اظهارداشت: در سالهای ۶۹ و ۷۰ ، بحثی مطرح شد مبنی بر اینکه پرستاران در یک دوره ۶ ماهه تربیت شوند اما همان زمان با آن پیشنهاد مخالفت شد. حالا بعد از ۲۰ سال دوباره صحبتهایی می شود که نشان دهنده وخیم بودن وضعیت پرستاری در کشور است. وی با طرح این سئوال که چگونه امکان دارد در یک بیمارستان فوق تخصصی بتوان از خدمات پرستاری استفاده کرد که دوره آموزشی را در مدت یک یا دو سال سپری کرده است، افزود: اگر قرار بود پرستاری در یک دوره کوتاه مدت تربیت شود، وزارت بهداشت در دهه ۷۰ دوره بهیاری را حذف نمی کرد.

آموزش ۱۰ هزار کمک بهیار

چندی قبل غضنفر میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری از شناسایی ۳ موسسه غیر مجاز آموزش کمک بهیاری خبر داده بود که به صورت غیر قانونی به صدور گواهی آموزش این دوره و در مواردی بدون هیچگونه آموزشی اقدام می کردند. وی عنوان داشته بود که بر اساس مصوبه شورای عالی اشتغال مجوز آموزش دوره های کمک بهیاری فقط به سازمان نظام پرستاری داده شده است و این سازمان متعهد شده است که تا پایان برنامه توسعه با توجه به نیاز کشور سالی ۱۰ هزار نفر کمک بهیار تربیت کند.

محمد شریفی مقدم عضو شورای عالی نظام پرستاری، با انتقاد از عملکرد ضعیف سازمان نظام پرستاری در اجرایی ساختن مصوبات و قوانین پرستاری، اظهارداشت: متاسفانه این سازمان در اجرای مصوبات و سیاستهای نظام پرستاری، عملکرد ضعیفی داشته و بعضا از آنها عدول کرده است.
وی معتقد است که آموزش بهیاری باید حذف شود زیرا حضور بهیاران در بیمارستانها، ظلم به مردم و بیماران است. با توجه به پیشرفت علم پزشکی و ضرورت نیروهای تحصیل کرده و زبده در امر درمان، استفاده از بهیارانی که نمی توانند پاسخگوی نیاز بیماران باشد، توهین به سلامت مردم است.

زنگ خطر برای سلامت مردم

شریفی مقدم با تاکید بر ممنوعیت عضویت دارندگان مدرک بهیاری با دوره های ۶ و ۸ ماهه که مورد تایید آموزش و پرورش نیست، گفت: مقرر شد سهمیه ادامه تحصیل بهیاران در رشته پرستاری در دانشگاه آزاد اسلامی مکاتبه و پیگیری شود. دبیر کل خانه پرستار با اشاره به حضور پرستاران دارای مدرک PHD در مراکز درمانی کشورهای پیشرفته دنیا، اظهارداشت: متاسفانه وزارت بهداشت نتوانسته در جذب پرستار موفق باشد در نتیجه به سمت تربیت بهیار گرایش پیدا کرده و هم اکنون نیز بعضی از دانشگاههای علوم پزشکی کشور از جمله بابل، در حال تربیت و جذب بهیاران دیپلمه هستند.

شریفی مقدم، طرح چنین موضوعاتی را بازگشت به ۴۰ سال قبل عنوان کرد و افزود: البته الان بدتر از ۴ دهه قبل شده است. چون آن سالها دوره آموزشی بهیاران ۳ سال بود اما الان به ۸ ماه رسیده است. وی با انتقاد از اینکه سازمان نظام پرستاری موثر بودنش را از دست داده است، گفت: متاسفانه مسئولان وزارت بهداشت به مصوبات شورای عالی نظام پرستاری توجهی نمی کنند. عضو شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به پیشرفت علم پزشکی و تخصصی شدن خدمات پرستاری، افزود: امروزه پرستاران دارای مدرک لیسانس نیز جوابگوی نیازهای بیماران نیستند آن وقت ما می خواهیم با استفاده از بهیاران دیپلمه که تنها دوره ۸ ماهه ای را پشت سر گذاشته اند، به بیماران خدمت کنیم که این ظلم به سلامت مردم است.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.